Η Airbus προέτρεψε την Τρίτη (12 Απριλίου) την Ευρώπη να μην εμποδίσει τις εισαγωγές τιτανίου από τη Ρωσία, λέγοντας ότι οι κυρώσεις για το στρατηγικό μέταλλο θα βλάψουν την αεροδιαστημική βιομηχανία, ενώ θα πλήξουν ελάχιστα τη ρωσική οικονομία. Η διεύρυνση των κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας ώστε να συμπεριλάβει την απαγόρευση της εισαγωγής τιτανίου -το οποίο χρησιμοποιείται

σε αεροπλάνα και κινητήρες αεριωθουμένων- «δεν θα ήταν η κατάλληλη (κίνηση)», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Guillaume Faury σε ετήσια συνέλευση των μετόχων.

Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι έχει επανειλημμένα καλέσει τις δυτικές κυβερνήσεις να επιβάλουν ισχυρότερες οικονομικές κυρώσεις στη Ρωσία.

Τη Δευτέρα, η Ευρωπαϊκή Ένωση δήλωσε ότι περισσότερες κυρώσεις είναι μια επιλογή και ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον δήλωσε το Σάββατο ότι οι σύμμαχοι του Κιέβου θα συνεχίσουν να αυξάνουν την πίεση στη Μόσχα.

Η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός τιτανίου, ενός στρατηγικού μετάλλου που εκτιμάται για την αντοχή του σε σχέση με το βάρος του. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, η ΕΕ έχει αποφύγει την απαγόρευση ρωσικών προϊόντων, εκτός από τον χάλυβα και τον άνθρακα, και το τιτάνιο προς το παρόν εξαιρείται από τους περιορισμούς στο εμπόριο με τη Ρωσία.

«Η Airbus εφαρμόζει και θα συνεχίσει να εφαρμόζει πλήρως τις κυρώσεις», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.

«Οι κυρώσεις για το ρωσικό τιτάνιο δύσκολα θα έβλαπταν τη Ρωσία, επειδή αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό μέρος των εσόδων από τις εξαγωγές της. Θα έβλαπταν όμως μαζικά ολόκληρη την αεροδιαστημική βιομηχανία σε ολόκληρη την Ευρώπη», πρόσθεσε.

Ανησυχία για τη βιομηχανία της ΕΕ

Η Airbus έχει δηλώσει ότι βασίζεται στη Ρωσία για το ήμισυ των αναγκών της σε τιτάνιο. Τον Μάρτιο, η εταιρεία δήλωσε μάλιστα ότι «προμηθεύεται τιτάνιο από τη Ρωσία καθώς και από άλλες χώρες», μέσω προμηθευτών.

Την Τρίτη, το επιβεβαίωσε αυτό απαντώντας σε ερώτημα του Reuters, αλλά αρνήθηκε να πει πότε έλαβε για τελευταία φορά ρωσικό τιτάνιο.

Σύμφωνα με τον Faury, η Airbus επιταχύνει την αναζήτηση μη ρωσικών προμηθειών μακροπρόθεσμα, ενώ οι ανάγκες της καλύπτονται βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα.

Εν τω μεταξύ, η ρωσική κρατική VSMPO-AVISMA παρείχε το ένα τρίτο των αναγκών της Boeing στο πλαίσιο συμφωνίας που ανανεώθηκε τον περασμένο Νοέμβριο. Η VSMPO-AVISMA ανήκει κατά 25% στον κρατικό αμυντικό όμιλο Rostec. Βασίζεται στην αεροδιαστημική για τα τρία τέταρτα των πωλήσεών της.

Ωστόσο, τον περασμένο μήνα, η Boeing δήλωσε ότι ανέστειλε την αγορά ρωσικού τιτανίου.

Αξιωματούχοι της αεροδιαστημικής λένε ότι η Airbus ανησυχεί εν μέρει για την εξάρτηση από τη Ρωσία σε προμηθευτές όπως η γαλλική Safran, η οποία χρησιμοποιεί τιτάνιο για την κατασκευή εξαρτημάτων κινητήρων αεριωθουμένων και συστημάτων προσγείωσης.

Τον Φεβρουάριο, η Safran δήλωσε ότι είχε αρκετά αποθέματα για αρκετούς μήνες και εξαρτιόταν από τη Ρωσία για λιγότερο από το ήμισυ των αναγκών της. Δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό σχετικά με το αν συμμερίζεται τις ανησυχίες της Airbus για πιθανές κυρώσεις.

Και η αεροδιαστημική δεν είναι η μόνη βιομηχανία που παλεύει με τη δύναμη της Ρωσίας στα εμπορεύματα. Το Reuters ανέφερε τον περασμένο μήνα ότι οι αμερικανικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας έχουν πιέσει τον Λευκό Οίκο να μην απαγορεύσει το ρωσικό ουράνιο.

Περισσότερες από 400 εταιρείες έχουν αποσυρθεί από τη Ρωσία από την έναρξη του πολέμου στις 24 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με ερευνητές. Περίπου 80 έχουν διατηρήσει την παρουσία τους, ενώ έχουν αναστείλει νέες επενδύσεις.

Στη συνέλευση των μετόχων, ο Faury επιβεβαίωσε επίσης τις προβλέψεις για τα κέρδη της Airbus για το 2022, αλλά δήλωσε ότι είναι σαφές ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία «το κάνει πιο δύσκολο, καθώς έχουμε πλέον ένα προφίλ πιο δύσκολου κινδύνου» λόγω των οικονομικών κινδύνων.

«Τούτου λεχθέντος, έχουμε ακόμη τρία τρίμηνα μπροστά μας και συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι μπορούμε να το επιτύχουμε», πρόσθεσε.

euractiv.gr