Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ Προχωρούν σε Απαγόρευση Ασφάλισης για τα Ρωσικά Φορτία Πετρελαίου

Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ Προχωρούν σε Απαγόρευση Ασφάλισης για τα Ρωσικά Φορτία Πετρελαίου
Του Νίκου Παλαμήδη
Τετ, 1 Ιουνίου 2022 - 10:59

Ηνωμένο Βασίλειο και Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησαν να προχωρήσουν στην συντονισμένη απαγόρευση της ασφάλισης πλοίων που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, αποκλείοντας τη Μόσχα από τη ζωτικής σημασίας ασφαλιστική αγορά των Lloyd's του Λονδίνου και περιορίζοντας δραστικά την ικανότητά της να εξάγει αργό, σύμφωνα με Βρετανούς και Ευρωπαίους αξιωματούχους.

Όπως αναφέρουν οι FT, η Lloyd's ήταν η καρδιά της ναυτιλιακής ασφαλιστικής βιομηχανίας για αιώνες και το να εμποδίσει τα μέλη της να ασφαλίσουν ρωσικά φορτία πετρελαίου θα συσσωρεύσει μεγαλύτερη πίεση στις παγκόσμιες αγορές εμπορευμάτων, οι οποίες βρίσκονται σε αναταραχή από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.

Η απαγόρευση ασφάλισης αποτελεί μέρος ενός νέου πακέτου κυρώσεων της ΕΕ που στοχεύει τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου. Οι Βρυξέλλες συμφώνησαν σε εμπάργκο στις περισσότερες αποστολές πετρελαίου της Ρωσίας αργά τη Δευτέρα, αλλά η εμπλοκή του Ηνωμένου Βασιλείου ξεκλείδωσε την απαγόρευση ασφάλισης. Αυτό θα μπορούσε να έχει πολύ ευρύτερες συνέπειες για τις εξαγωγές της Μόσχας και να την αφήσει να αναζητήσει ασφάλιση σε μικρότερες, λιγότερο ανεπτυγμένες αγορές.

Οι ασφάλειες ήταν ένα μεγάλο εμπόδιο στην ανάπτυξη της απαγόρευσης του πετρελαίου της ΕΕ, με τους ασφαλιστές να προειδοποιούν για τις ευρύτερες οικονομικές συνέπειες της καταστολής ενός κλάδου που είναι κρίσιμος για το διεθνές εμπόριο.

Υπήρχε επίσης ανησυχία στις Βρυξέλλες ότι η ΕΕ ενεργώντας μόνη της όσον αφορά τις ασφαλιστικές κυρώσεις θα έστελνε τις περισσότερες επιχειρήσεις στη διεθνή αγορά του Λονδίνου. «Υπάρχει ένα ζήτημα ίσων όρων ανταγωνισμού εάν το Λονδίνο συνεχίσει να παρέχει ασφάλιση και μετά πολλά από αυτά περάσουν μέσω των Lloyd's του Λονδίνου», δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος της Επιτροπής.

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανακοίνωσε δράση για τη ναυτιλία την Τρίτη, αλλά αξιωματούχοι είπαν ότι ήταν η απόφαση του Λονδίνου να αποσύρει την αντίθεσή του που άνοιξε το δρόμο για το νέο πακέτο κυρώσεων.

Η Ελλάδα και η Κύπρος, που διαθέτουν σημαντικούς ναυτιλιακούς τομείς, συμφώνησαν μόνο έπειτα από δέσμευση του Ηνωμένου Βασιλείου να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους, ανέφεραν αξιωματούχοι.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου αρνήθηκε να σχολιάσει, αλλά έγκυρες πηγές ανέφεραν ότι επίκειται μια ανακοίνωση σχετικά με τη Βρετανία που θα απαγορεύει στις ασφαλιστικές εταιρείες να καλύπτουν πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. «Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει με συντονισμένο τρόπο», είπε ένας.

Η Helima Croft, επικεφαλής στρατηγικής εμπορευμάτων στην RBC Capital Markets, δήλωσε: «Είναι δύσκολο να υποτιμήσουμε πόσο σημαντική είναι αυτή η κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ. Η σύναψη ασφάλισης θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στην ικανότητα της Ρωσίας να εξάγει το πετρέλαιο της. Είναι μια από τις πιο σκληρές κυρώσεις που έχει η Ευρώπη στο οπλοστάσιο της».

Η ασφαλιστική αγορά του Λονδίνου προετοιμάζεται για επέκταση των κυρώσεων στον βασικό ναυτιλιακό τομέα μετά τις κινήσεις για διακοπή της αεροπορικής και διαστημικής κάλυψης στις ρωσικές εταιρείες νωρίτερα φέτος.

Ανώτερα στελέχη της αγοράς Lloyd's τόνισαν σε αξιωματούχους στις Βρυξέλλες και στο Westminster την πρόκληση να διαπιστωθεί η προέλευση των φορτίων πετρελαίου στα πλοία, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.

Έχουν προειδοποιήσει ότι οι ασφαλιστές θα μπορούσαν να αποσυρθούν από την κάλυψη τυχόν πλοίων που προέρχονται από ένα συγκεκριμένο λιμάνι, κάτι που θα είχε ευρύτερες οικονομικές συνέπειες. Τα ρωσικά λιμάνια αποτελούν επίσης αγωγό πετρελαίου από το Καζακστάν, το οποίο δεν υπόκειται σε κυρώσεις.

Ανώτερος αξιωματούχος της Επιτροπής πρόσθεσε ότι οι χώρες της G7 εργάζονται για την απαγόρευση των ασφαλίσεων. Η απαγόρευση δεν θα τεθεί σε ισχύ για έξι μήνες, είπε ο αξιωματούχος. «Η Ρωσία τότε στην πραγματικότητα έχει μεγάλο πρόβλημα με τη μεταφορά των εμπορευμάτων», είπε ο αξιωματούχος.

Τα χρόνια συμμόρφωσης με τις κυρώσεις στα ιρανικά φορτία πετρελαίου παρείχαν ένα πρότυπο συμμόρφωσης, δήλωσαν ανώτερα στελέχη της αγοράς Lloyd's. «Η μόνη επιπλοκή είναι να βεβαιωθούμε ότι πρόκειται για ρωσικό πετρέλαιο αρχικά», τόνισε ένας. «Δεν είναι η πιο εύκολη δουλειά στον κόσμο, αλλά ούτε και ακατόρθωτη», πρόσθεσε.

Οι τιμές του αργού Brent έχουν εκτοξευθεί σχεδόν κατά 60% υψηλότερα φέτος, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία που τάραξε τις παγκόσμιες αγορές εμπορευμάτων. Η τιμή των διυλισμένων προϊόντων, όπως η βενζίνη, το ντίζελ και το καύσιμο αεριωθουμένων έχει επίσης αυξηθεί έντονα, καθώς η συρρίκνωση της προσφοράς σε πολλές μεγάλες αγορές επιδεινώνεται από την αυξανόμενη ζήτηση.

Η Ρωσία, ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός αργού στον κόσμο, έχει μέχρι στιγμής βρει αγοραστές για το πετρέλαιο της, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, της Ινδίας και της Τουρκίας. Ωστόσο, οι ρωσικές εξαγωγές διυλισμένων προϊόντων έχουν πλέον μειωθεί.

Η άνοδος των τιμών της ενέργειας ήταν ένας βασικός παράγοντας που τροφοδότησε την εκτίναξη του πληθωρισμού σε όλο τον κόσμο φέτος.