Συνθήκες «sold out» διαμορφώνονται στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς LNG, καθώς το μοντέρνο διαθέσιμο τονάζ έχει περιοριστεί στο ελάχιστο. Την ίδια ώρα, τα ναύλα στη spot αγορά έχουν αυξηθεί πάνω από 160% τους τελευταίους μήνες.

Όπως λέει στη «Ν» ο Per Christian Fett, επικεφαλής διεθνώς για το LNG στον ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys, αυτήν τη στιγμή υπάρχουν μόλις τέσσερα διαθέσιμα προς ναύλωση LNG carriers σε παγκόσμιο επίπεδο. Την προηγούμενη εβδομάδα τα διαθέσιμα βαπόρια ήταν 11, ενώ ένα πενθήμερο πιο πριν 19.

Σύμφωνα με την εταιρεία παροχής δεδομένων για τα εμπορεύματα ICIS, το κόστος ναύλωσης ενός LNG carrier στον Ατλαντικό φτάνει σήμερα περίπου τα 79.000 δολάρια την ημέρα, έναντι 30.000 δολαρίων ημερησίως στις 24 Φεβρουαρίου. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Fearnleys αποτιμά τη ναύλωση ενός πλοίου χωρητικότητας 155.000 - 165.000 κυβικών μέτρων ανατολικά του Σουέζ στα 69.000 δολάρια ημερησίως και δυτικά του Σουέζ στα 77.000 δολάρια την ημέρα (στοιχεία μέχρι 25 Μαΐου).

Αντίστοιχα, η ναυλομεσιτική καταδεικνύει ότι η μονοετής ναύλωση για ένα LNG carrier των παραπάνω προδιαγραφών διαμορφώνεται στα 110.000 δολάρια την ημέρα.

Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι το Isabella (χωρητικότητας 174.129 κυβικών μέτρων και κατασκευής 2021) της Maran Gas, συμφερόντων της Μαρίας Αγγελικούση, ναυλώθηκε εσχάτως για μια περίοδο τριών ετών, με εκκίνηση από το 2023. Τα ναύλα κυμαίνονται μεταξύ 105.000 και 117.000 δολαρίων την ημέρα.

Περιθώρια για περαιτέρω άνοδο

Ο αναλυτής της Fearnleys επισημαίνει ότι τα ναύλα στη spot έχουν ισχυροποιηθεί σημαντικά και στις δύο λεκάνες, ενώ αυξημένη είναι και η δραστηριότητα στις μακροχρόνιες ναυλώσεις, στις οποίες τα έσοδα έχουν σταθεροποιηθεί προς το παρόν.

«Η ζήτηση για φορτία LNG παραμένει υψηλή, με τις τιμές του φυσικού αερίου να είναι ιδιαίτερα ισχυρές και την Ευρώπη να χρειάζεται να γεμίσει τις αποθήκες της προς αντικατάσταση των ρωσικών πηγών ενέργειας» λέει στη «Ν» ο αναλυτής της ICIS, Alex Froley.

Μάλιστα, ο ίδιος αναμένει περαιτέρω ανοδική πορεία των ναύλων τους επόμενους μήνες, καθώς θα επανέλθει η κινεζική ζήτηση και η αγορά θα εισέρχεται στον χειμώνα, όταν η ζήτηση για φυσικό αέριο είναι υψηλότερη. Την ίδια ώρα, υπογράφονται πολλά μακροχρόνια συμβόλαια ανάμεσα σε ευρωπαϊκές χώρες και Αμερικανούς παραγωγούς για νέα projects.

Σύμφωνα με τον κ. Froley, οι μηνιαίες κινεζικές εισαγωγές LNG μέχρι τώρα το 2022 είναι χαμηλότερες συγκριτικά με έναν χρόνο πριν, διαταράσσοντας ένα μοτίβο σταθερής ανάπτυξης των τελευταίων ετών, κάτι που αποδίδεται στα μέτρα lockdown που εφαρμόζει η ασιατική χώρα.

Εκρηκτική ζήτηση για ναυπηγήσεις

Με την αγορά να εμφανίζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, οι πλοιοκτήτες στρέφονται μαζικά τον τελευταίο χρόνο στα ναυπηγεία για την παραγγελία πλοίων.

Αυτή η συνθήκη έχει περιορίσει τον ναυπηγικό χώρο στις μεγάλες γιάρδες του πλανήτη, με τους χρόνους παράδοσης να εκτείνονται από το 2026 κι έπειτα.

Ιδιαίτερα δραστήριοι είναι φυσικά και οι Έλληνες εφοπλιστές. Όπως έγραψε πρόσφατα η «Ν», η TMS Cardiff Gas, συμφερόντων του Γιώργου Οικονόμου, φέρεται να συμφώνησε με το νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Samsung Heavy Industries για τη ναυπήγηση δύο LNG carriers, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων έκαστο.

Σημειώνεται ότι σε νέα LNG carriers έχουν επενδύσει μέχρι τώρα στο έτος η Μαρία Αγγελικούση και ο Γιώργος Προκοπίου.

Τα FSRUs

Η παγκόσμια αγορά στρέφει το βλέμμα της και στις πλωτές μονάδες αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRUs). Τα υπό ανάπτυξη projects είναι ήδη πολυάριθμα, ενώ πρωταγωνιστικό ρόλο αναλαμβάνουν και οι Έλληνες εφοπλιστές, προεξάρχοντος του Γιώργου Προκοπίου και των συμφωνιών που έκλεισε πρόσφατα με τη γερμανική κυβέρνηση.

Παράλληλα, σε ένα από τα τελευταία deals, η ιταλική ενεργειακή εταιρεία Snam συμφώνησε για τη μετατροπή ενός LNG carrier της Golar LNG σε FSRU, προκειμένου να αξιοποιηθεί στη Σαρδηνία.

«Τα FSRUs είναι ο πιο γρήγορος τρόπος για να τεθεί σε εφαρμογή ένα έργο LNG και έχουμε δει σημαντική αύξηση του ενδιαφέροντος για τέτοια projects» έχουν πει αναλυτές στη «Ν».

*(Από τη Ναυτεμπορική)