Mε τη διελκυστίνδα Ευρώπης και Ρωσίας να κορυφώνεται μετά το πετρελαϊκό εμπάργκο στο οποίο συμφώνησε η Ε.Ε. στην πρόσφατη σύνοδο κορυφής, οι δύο πλευρές μετρούν τις αντοχές τους ισορροπώντας σε τεντωμένο σχοινί, καθώς ακόμη δεν έχουν αποσαφηνιστεί οι συνέπειες

 

Τόσο η Ρωσία όσο και η Ε.Ε. κρατούν κρυμμένους άσους στο μανίκι τους, για να κερδίσουν την παρτίδα στο σκληρό πόκερ που παίζεται αυτή τη στιγμή στην αγορά πετρελαίου. Η Ευρώπη μπορεί να στοχεύει το ρωσικό αργό με τις αυστηρότερες έως σήμερα κυρώσεις, όμως πλοία και διυλιστήρια μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο στην αγορά, κρύβοντας απλώς τον τόπο προέλευσής του, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει αποκλειστικό δημοσίευμα της WSJ, κάνοντας λόγο για καύσιμα που εν μέρει έχουν παραχθεί από ρωσικό αργό και τα οποία μεταφέρθηκαν σε Νέα Υόρκη και Νιου Τζέρσεϊ τον προηγούμενο μήνα. Το εμπόρευμα μεταφέρθηκε μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και του Ατλαντικού από ινδικά διυλιστήρια, τα οποία είναι μεγάλοι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv και ανάλυσης του think tank, Centre for Research on Energy & Clean Air, που εδρεύει στο Ελσίνκι.

Πετρέλαιο μεταφέρεται επίσης διά θαλάσσης, μία μέθοδος που είχε χρησιμοποιηθεί και για τις αγοραπωλησίες πετρελαίου από Ιράν και Βενεζουέλα, που υπόκεινται σε κυρώσεις. Οι μεταφορές γίνονται στη Μεσόγειο, κοντά στις ακτές της Δυτικής Αφρικής και της Μαύρης Θάλασσας, με το πετρέλαιο να κατευθύνεται εν συνεχεία προς Κίνα, Ινδία και Δυτική Ευρώπη, σύμφωνα με ναυτιλιακές εταιρείες.

Οι ηγέτες της Ε.Ε. συμφώνησαν την Τρίτη σε ένα σταδιακό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αποκόβοντας ουσιαστικά το Κρεμλίνο από τον μεγαλύτερο αγοραστή του στην ενέργεια. Επίσης, αποφάσισαν να απαγορεύσουν και στις ευρωπαϊκές ασφαλιστικές στο να καλύπτουν πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Όμως, οι τρόποι διαφυγής από τις κυρώσεις είναι σε εξέλιξη και απειλούν να αποδυναμώσουν την ισχύ των περιορισμών.

Προς την Ινδία

Συνολικά, οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου ανέκαμψαν τον Απρίλιο, αφού μειώθηκαν τον Μάρτιο, σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ). Οι ρωσικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 620.000 βαρέλια, στα 8,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, κοντά στα προ του πολέμου επίπεδα, με τη μεγαλύτερη ποσότητα να διοχετεύεται προς την Ινδία, η οποία έχει αναδειχθεί σε βασικό κέντρο για τη ροή του ρωσικού πετρελαίου. Αρκεί να σημειωθεί ότι οι εισαγωγές της χώρας εκτινάχθηκαν στα 800.000 βαρέλια ημερησίως από την ώρα που άρχισε ο πόλεμος έναντι 300.000 προηγουμένως, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler.

«Οι ευρωπαϊκές χώρες ουσιαστικά αυτοπυρπολήθηκαν»

Η Ε.Ε. εισήγαγε 2,2 εκατ. βαρέλια ρωσικού αργού ημερησίως το 2021, συμπεριλαμβανομένων 700.000 μέσω αγωγού, με Γερμανία, Πολωνία και Ολλανδία να είναι οι μεγαλύτεροι αγοραστές, σύμφωνα με την ΙΕΑ, ενώ η Ε.Ε. απορροφούσε το ήμισυ του αργού και των πετρελαϊκών προϊόντων της Ρωσίας. Εναλλακτικές πηγές για την αγορά πετρελαίου για την Ε.Ε. μπορεί να αποτελέσουν η Νορβηγία, οι ΗΠΑ, η Σαουδική Αραβία, το Καζακστάν και το Ιράκ.

Από την πλευρά του, το Κρεμλίνο προειδοποίησε ότι οι κυρώσεις της Ε.Ε. θα πλήξουν την παγκόσμια ενεργειακή αγορά, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα ότι η Μόσχα θα αναζητήσει εναλλακτικούς δρόμους για τις εξαγωγές της ώστε να ελαχιστοποιήσει τις ζημίες της. «Οι κυρώσεις θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο για ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο - για τους Ευρωπαίους, για μας, για την παγκόσμια αγορά ενέργειας» ανέφερε ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ.

Ο Ρώσος πολιτικός αναλυτής Αντρέι Οντίκοφ προειδοποίησε ότι η Ε.Ε. θα βρεθεί αντιμέτωπη με πολύ υψηλές τιμές πετρελαίου εάν στραφεί σε εναλλακτικές πηγές για τις εισαγωγές της. «Οι ευρωπαϊκές χώρες ουσιαστικά αυτοπυρπολήθηκαν. Δεν μπορώ να φανταστώ την τιμή που θα κάνουν τις εισαγωγές τους. Ίσως, οι ΗΠΑ παράσχουν αργό, όμως και πάλι σε ποια τιμή;» είπε χαρακτηριστικά. Ο Βλαντιμίρ Ντζχαμπάροφ, πρώτος αντιπρόεδρος της ρωσικής άνω βουλής, αρμόδιος για διεθνείς υποθέσεις, φέρεται να δήλωσε ότι η Ευρώπη θα συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό αργό μέσω τρίτων χωρών.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")