Σφοδρή Αντίδραση των Εταιρειών Καυσίμων Κατά της Απόφασης της ΕΕ Για Κατάργηση της Πώλησης Οχημάτων Με Κινητήρες Εσωτερικής Καύσης

Σφοδρή Αντίδραση των Εταιρειών Καυσίμων Κατά της Απόφασης της ΕΕ Για Κατάργηση της Πώλησης Οχημάτων Με Κινητήρες Εσωτερικής Καύσης
Του Κ.Ν. Σταμπολή 
Τρι, 28 Ιουνίου 2022 - 08:29

Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διαφόρων εθνικών κυβερνήσεων για την κατάργηση των πωλήσεων συμβατικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ) από το 2035 και μετά (βλέπε εδώ και εδώ), οι Βιομηχανίες Παραγωγής Καυσίμων και της λοιπής εφοδιαστικής αλυσίδας, σε Ευρώπη και Ελλάδα, εκφράζουν, μέσω των συλλογικών τους οργάνων και κυρίως μέσω της Fuels Europe, την πλήρη αντίθεσή τους. Προβάλλουν δε τις σημαντικές επενδύσεις που ήδη έχουν κάνει και που ήδη προγραμματίζουν στην δημιουργία μιας ολόκληρης γκάμας «πράσινων υγρών καυσίμων» (green liquid fuels) που πρόκειται να αντικαταστήσουν τα σημερινά καύσιμα. Μάλιστα, σε συνέδριο του ΙΕΝΕ

 

τον Φεβρουάριο του 2021, που είχε ως τίτλο Green Liquid Fuels of the Future (βλέπε εδώ), παρουσιάστηκαν με λεπτομέρεια οι δράσεις και τα σχέδια των εταιρειών για την δημιουργία των πράσινων υγρών καυσίμων.

Όπως σημειώνουν σε ολοσέλιδες διαφημίσεις που δημοσιεύτηκαν σχεδόν ταυτόχρονα σε εφημερίδες μεγάλης κυκλοφορίας σε Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες τις τελευταίες ημέρες, «Ως Βιομηχανίες Παραγωγής Καυσίμων και της λοιπής εφοδιαστικής αλυσίδας θέλουμε να συμβάλλουμε στην επιτυχία της Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal) και έχουμε την ικανότητα να αναπτύξουμε μαζικά τις νέες τεχνολογίες που χρειάζεται ο τομέας των μεταφορών. Η ηλεκτροκίνηση, το υδρογόνο, τα ανανεώσιμα και τα χαμηλού άνθρακα υγρά καύσιμα αποτελούν σήμερα κιόλας μια πραγματικότητα. Είναι τεχνολογίες που έχουμε ήδη κατακτήσει και είναι αναγκαίες στην πορεία προς την απανθρακοποίηση!».

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζουν οι άνω εταιρείες στην ανακοίνωσή τους, «η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι εθνικές κυβερνήσεις αποφάσισαν (χωρίς την απαραίτητη διαβούλευση) να καταργήσουν την πώληση συμβατικών οχημάτων (ΜΕΚ). Αλλά οι ενδείξεις για τις επιπτώσεις πληθαίνουν. Εάν αυτό συμβεί, οι τιμές των αυτοκινήτων θα αυξηθούν, οι πωλήσεις τους θα μειωθούν και τα μικρότερα και πιο οικονομικά μοντέλα θα αποσυρθούν από την αγορά». Ως γνωστό, οι περισσότερες πετρελαϊκές εταιρείες, σε συνεργασία με τις εταιρείες που εμπλέκονται στην εφοδιαστική αλυσίδα τα τελευταία χρόνια, έχουν επιδοθεί σε μια μεγάλη προσπάθεια ανάπτυξης εναλλακτικών-οικολογικών καυσίμων όπως είναι τα βιοκαύσιμα και άλλα με μικρό ανθρακικό αποτύπωμα, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται είτε στα σημερινά μοντέλα αυτοκινήτων ή σε εξελιγμένες ΜΕΚ που πρόκειται να μπουν στην παραγωγή τα επόμενα χρόνια.

Όπως τονίζουν οι άνω εταιρείες, τα ανανεώσιμα και χαμηλών εκπομπών υγρά καύσιμα είναι μια συμπληρωματική τεχνολογία ζωτικής σημασίας για την επίτευξη μηδενικών καθαρών εκπομπών άνθρακα στον τομέα των μεταφορών. Πιο συγκεκριμένα:

•  Τα συμβατικά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης μπορούν να γίνουν χαμηλών ή και μηδενικών εκπομπών (με ή και χωρίς κατάλληλη μετατροπή).

•  Οι οδηγοί δεν χρειάζεται να αγοράσουν νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αντιθέτως, μπορούν να συμβάλλουν στην άμεση μείωση των εκπομπών άνθρακα, οδηγώντας τα νέα ή παλαιότερα οχήματα που ήδη διαθέτουν.

•  Όλοι οι πολίτες μπορούν να συμβάλλουν στις βιώσιμες μετακινήσεις ακόμα και οδηγώντας συμβατικό αυτοκίνητο, μεταχειρισμένο ή νέο, και μάλιστα με προσιτό κόστος. Διασφαλίζεται έτσι το δικαίωμα όλων στις μετακινήσεις.

•  Η μετάβαση γίνεται δικαιότερη, καθώς το κόστος των επιδοτήσεων για όσους έχουν τη δυνατότητα αγοράς ενός νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν επιβαρύνει τους πολίτες με χαμηλότερο εισόδημα.

•  Διατηρούνται χιλιάδες θέσεις εργασίας, τόσο στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία όσο και στην ελληνική βιομηχανία παραγωγής, διύλισης και προμήθειας καυσίμων.

•  Μειώνεται η εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα αλλά και από έναν μικρό αριθμό τρίτων χωρών που παράγουν τα απαραίτητα μέταλλα (νικέλιο, λίθιο, κοβάλτιο).

Το ερώτημα που θέτουν οι εταιρείες (που μόνο στην Ελλάδα απασχολούν σήμερα άμεσα και έμμεσα περισσότερους από 50.000 εργαζόμενους) προς τους νομοθέτες είναι πολύ συγκεκριμένο. Γιατί να μην επιτρέπεται η χρήση πράσινων υγρών καυσίμων στις οδικές μεταφορές την ώρα που η βιομηχανία διύλισης και συναφείς κλάδοι είναι έτοιμοι να επενδύσουν στην παραγωγή των νέων ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλού άνθρακα, συμβάλλοντας έτσι στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης? Επίσης, την ώρα που δίνονται αφειδώς αντίστοιχα κίνητρα για την χρήση των νέων αυτών καυσίμων σε αεροπλάνα και πλοία ώστε να μειώσουν τις εκπομπές τους γιατί να μην ισχύει κάτι τέτοιο στις χερσαίες μεταφορές?

Τα ερωτήματα που θέτουν οι εταιρείες ως προς το μέλλον των υγρών καυσίμων και την χρήση τους σε ΜΕΚ αφορούν άμεσα την ελληνική κυβέρνηση, η οποία μέχρι στιγμής παίζει τον Πόντιο Πιλάτο, την στιγμή που η χώρα μας έχει άμεσα και σαφή συμφέροντα στην προώθηση των πράσινων υγρών καυσίμων. Με δυο μεγάλους διυλιστικούς ομίλους που προσφέρουν απασχόληση σε χιλιάδες εργαζόμενους και εξασφαλίζουν σημαντικά έσοδα σε ετήσια βάση για τον κρατικό προϋπολογισμό και εξαγωγές πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, η κυβέρνηση οφείλει να λάβει ξεκάθαρη θέση και να υποστηρίξει την εγχώρια βιομηχανία. Όταν μάλιστα δεν φιλοξενεί, ούτε πρόκειται, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, βιομηχανίες παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι η κυβέρνηση οφείλει πολύ σύντομα να επανεξετάσει την άποψή της και να προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες σε ευρωπαϊκό επίπεδο διαχωρίζοντας την θέση της από αυτές των άλλων χωρών αλλά και της ίδιας της Επιτροπής.