Το ΕΚ Στηρίζει Υψηλότερους Στόχους για την Απαλλαγή των Αερομεταφορών Από τις Εκπομπές Άνθρακα

Το ΕΚ Στηρίζει Υψηλότερους Στόχους για την Απαλλαγή των Αερομεταφορών Από τις Εκπομπές Άνθρακα
energia.gr
Παρ, 8 Ιουλίου 2022 - 15:01

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την Πέμπτη (7 Ιουλίου) σχέδιο κανόνων της ΕΕ για τη μεγάλη αύξηση της ποσότητας πράσινου καυσίμου αεριωθούμενων αεροσκαφών που χρησιμοποιείται στον τομέα των αερομεταφορών, μια κίνηση που σύμφωνα με τους νομοθέτες θα συμβάλει στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα των αερομεταφορών

Σύμφωνα με τα σχέδια που υπέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιούλιο του 2021, τα αεροσκάφη που ανεφοδιάζονται σε αεροδρόμια της ΕΕ θα υποχρεούνται να ανεφοδιάζονται με κηροζίνη αναμεμειγμένη με λιγότερο ρυπογόνο βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο (SAF). Το ποσοστό του SAF στο μείγμα θα αυξάνεται ανά πενταετή περίπου διαστήματα.

Οι νομοθέτες στο Στρασβούργο έδωσαν την υποστήριξή τους σε υψηλότερους στόχους SAF από αυτούς που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και διεύρυναν τον κατάλογο των πρώτων υλών από τις οποίες μπορεί να παραχθεί SAF.

Σύμφωνα με τη θέση του Κοινοβουλίου, τα αεροπορικά καύσιμα θα πρέπει να περιλαμβάνουν 2% SAF από το 2025 και να αυξηθούν σε 85% έως το 2050 – μια σημαντική αύξηση από την αρχική πρόταση της Επιτροπής για 63% SAF έως το 2050.

Το Κοινοβούλιο αύξησε επίσης τους επιμέρους στόχους για τα συνθετικά καύσιμα στο 50% του συνόλου των καυσίμων αεροσκαφών μέχρι το 2050.

Οι προτεινόμενοι κανόνες δεν είναι ακόμη οριστικοί. Για να γίνουν νόμος, πρέπει να συμφωνηθούν από τους διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των κρατών μελών της ΕΕ κατά τη διάρκεια των λεγόμενων τριμερών συνομιλιών που πρόκειται να ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο.

Ο Søren Gade, ο Δανός νομοθέτης που είναι υπεύθυνος για την προώθηση του φακέλου στο Κοινοβούλιο, χαιρέτισε το αποτέλεσμα ως «ισχυρό και φιλόδοξο μήνυμα προς τους πολίτες της Ευρώπης».

«Σας ακούσαμε όταν ζητήσατε δράση για το κλίμα και εργαζόμαστε όσο μπορούμε για να επιτύχουμε μια πραγματικά πράσινη Ευρώπη», δήλωσε.

Επιπλέον, το Κοινοβούλιο πρότεινε τη δημιουργία ενός Ταμείου Βιώσιμης Αεροπορίας για τη στήριξη της έρευνας και των επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες πρόωσης αεροσκαφών, όπως τα ηλεκτρικά αεροπλάνα και οι κινητήρες αεριωθούμενων αεροσκαφών που λειτουργούν με υδρογόνο.

Η ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια και το πράσινο υδρογόνο έλαβαν το πράσινο φως από τους ευρωβουλευτές για να συμπεριληφθούν στο μείγμα SAF, με απαιτήσεις για τα αεροδρόμια να διευκολύνουν την επαναφόρτιση και τον ανεφοδιασμό.

Οι ευρωβουλευτές υποστήριξαν επίσης την ανάπτυξη ενός συστήματος σήμανσης της ΕΕ που θα κατηγοριοποιεί τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των αεροσκαφών και των φορέων εκμετάλλευσης, σε μια προσπάθεια να βοηθήσει τους καταναλωτές να κάνουν πιο πράσινες επιλογές.

Ευρύτερη βάση πρώτων υλών για τα SAF

Σύμφωνα με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που υποβλήθηκε τον Ιούλιο του 2021, τα SAF περιορίζονταν στα ηλεκτρονικά καύσιμα και τα βιοκαύσιμα δεύτερης γενιάς από εγκεκριμένες από την ΕΕ πρώτες ύλες, όπως απαριθμούνται στην οδηγία της ΕΕ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε την επέκταση αυτού του καταλόγου πρώτων υλών ώστε να συμπεριλάβει καύσιμα ανακυκλωμένου άνθρακα που παράγονται από αέριο επεξεργασίας αποβλήτων και βιοκαύσιμα που προέρχονται από τα λεγόμενα ζωικά λίπη της κατηγορίας τρία μέχρι το 2034.

Σε μια νίκη για τους Πράσινους, το Κοινοβούλιο ψήφισε να εξαιρέσει τα υποπροϊόντα φοινικέλαιου και τις καλλιέργειες τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των αποσταγμάτων λιπαρών οξέων φοινικέλαιου (PFAD), των ενδιάμεσων καλλιεργειών και των αποσταγμάτων που προέρχονται από φοίνικα ή σόγια – πρώτες ύλες που οι ευρωβουλευτές είχαν εγκρίνει στην επιτροπή.

Ο ευρωβουλευτής των Πρασίνων Ciarán Cuffe χαιρέτισε τις εξαιρέσεις ως «καλά νέα για τα δάση, την επισιτιστική ασφάλεια και το κλίμα».

Πριν από την ψηφοφορία, η κεντροδεξιά ομάδα του ΕΛΚ είχε πιέσει για έναν ευρύ ορισμό για την επίτευξη των υψηλότερων στόχων SAF, υποστηρίζοντας ότι ήταν απαραίτητο να αποφευχθεί η εξάρτηση από τα ξένα καύσιμα.

Αντιδράσεις

Η A4E, εμπορική ένωση που εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, χαιρέτισε την εξαίρεση των υποπροϊόντων φοινικέλαιου και των καλλιεργειών τροφίμων από το σύστημα καυσίμων, λέγοντας ότι η κίνηση αυτή θα συμβάλει στη διασφάλιση της «νομιμότητας» των SAF.

«Οι επιβάτες μπορούν πλέον να εμπιστεύονται ότι η αύξηση της χρήσης βιώσιμων καυσίμων τα επόμενα χρόνια δεν θα γίνει εις βάρος των προμηθειών τροφίμων για τους ανθρώπους ή τα ζώα, ούτε θα βλάψει το περιβάλλον μας», ανέφερε η A4E σε ανακοίνωσή της.

Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες ήταν δυσαρεστημένες με τον υψηλότερο στόχο ανάμειξης που έθεσε το Κοινοβούλιο, ο οποίος πιθανότατα θα οδηγήσει σε ακριβότερα αεροπορικά εισιτήρια.

«Επειδή τα SAF, και ιδίως τα ηλεκτρονικά καύσιμα, θα παραμείνουν σημαντικά ακριβότερα από τα συμβατικά καύσιμα αεροσκαφών τα επόμενα χρόνια, είναι βασικό οι στόχοι να παραμείνουν λογικοί και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής να εργαστούν για να περιορίσουν το κόστος της ενεργειακής μετάβασης για τους επιβάτες», δήλωσε η A4E.

Η εμπορική ένωση ζήτησε να συμπεριληφθούν δικαιώματα SAF στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών – την αγορά άνθρακα της ΕΕ που χρεώνει τις εταιρείες για τη ρύπανση – για να γεφυρωθεί το χάσμα τιμών με την ορυκτή κηροζίνη.

Η πράσινη μη κυβερνητική οργάνωση Transport & Environment γιόρτασε τον αυστηρότερο ορισμό των SAF που ενέκρινε το Κοινοβούλιο, αλλά κάλεσε τους ευρωβουλευτές και τους εκπροσώπους των χωρών της ΕΕ να εξαιρέσουν τα ζωικά λίπη τρίτης κατηγορίας όταν συναντηθούν για να οριστικοποιήσουν το νόμο κατά τη διάρκεια των λεγόμενων τριμερών διαπραγματεύσεων τον Σεπτέμβριο.

«Αν θέλουμε σοβαρά να καταπολεμήσουμε την κλιματική αλλαγή και να απαλλαγούμε από τον άνθρακα στις αερομεταφορές, η Ευρώπη πρέπει να κάνει περισσότερες επιλογές όπως αυτή που είδαμε σήμερα. Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα δεν πρέπει να έχουν καμία σχέση με την αποψίλωση των δασών, την απώλεια της βιοποικιλότητας και την αύξηση των τιμών των τροφίμων», δήλωσε ο Matteo Mirolo, υπεύθυνος πολιτικής αεροπορίας της T&E.

Σε δήλωσή της, η Ευρωπαϊκή Ένωση Βιοκαυσίμων με βάση τα απόβλητα και τα προηγμένα βιοκαύσιμα (EWABA) χαιρέτισε το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, σημειώνοντας τους υψηλότερους υποστόχους για τα ηλεκτρονικά καύσιμα και την έγκριση των ζωικών λιπών της κατηγορίας τρία.

(από euractiv.gr)