Με ταχείς ρυθμούς εξελίσσεται η δημιουργία πλωτών τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), γνωστά ως FSRU ανά την Ευρώπη προκειμένου να απεξαρτηθεί η Γηραιά Ηπειρος από το ρωσικό αέριο

Σύμφωνα με το Bloomberg, τα συγκεκριμένα project είναι ζωτικής σημασίας στην προσπάθεια που καταβάλλει η Ευρώπη να αντιμετωπίσει την ενεργειακή κρίση, τη στιγμή που η Ρωσία μείωσε τις παραδόσεις φυσικού αερίου ως αντίποινα για τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν για την εισβολή της στην Ουκρανία.

Η άνοδος των τιμών της ενέργειας έχει ωθήσει τις οικονομίες στο χείλος της ύφεσης, αναγκάζοντας τις κυβερνήσεις να επισπεύσουν τη χρήση πλωτών τερματικών σταθμών αερίου που χρειάζονται λιγότερο χρόνο εγκατάστασης από τους αγωγούς. Δυο τέτοιοι πλωτοί τερματικοί σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου εγκαθίστανται ήδη σε ένα ολλανδικό λιμάνι.

Οπως μεταδίδει το Bloomberg, το «Golar Igloo» και το «Eemshaven LNG» βρίσκονται ελλιμενισμένα μαζί στο βόρειο λιμάνι του Eemshaven στην Ολλανδία. Και τα δύο είναι πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης ή FSRU, που έχουν σχεδιαστεί για να μετατρέπουν το υπερψυγμένο καύσιμο που μεταφέρεται με πλοία σε αέριο που μπορεί να αντληθεί σε χερσαία δίκτυα.

H δημοτικότητα των πλωτών δεξαμενών εξαπλώνεται, επισημαίνει το Bloomberg. Η Γερμανία, η οποία προμηθεύονταν περισσότερο από το μισό του φυσικού της αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία, ναυλώνει συνολικά επτά FSRU (πέντε μέσω κρατικών φορέων και δύο μέσω ιδιωτικών εταιρειών). Τρία από αυτά πρόκειται να τεθούν σε λειτουργία τον προσεχή χειμώνα. Η Ιταλία, η Γαλλία και οι χώρες της Βαλτικής σχεδιάζουν ή διερευνούν επίσης πλωτούς τερματικούς σταθμούς για την εισαγωγή LNG.

Σύμφωνα με τον ολλανδικό τύπο, το LNG μπορούσε να μετατραπεί ξανά σε «κανονικό» φυσικό αέριο μόνο στον τερματικό σταθμό Gate στο Ρότερνταμ. Τώρα αυτό είναι δυνατό και στο Eemshaven στο Groningen.

Η Ολλανδία

Ο νέος τερματικός σταθμός αποτελείται από δύο μεγάλα FSRU που μισθώθηκαν από την Gasunie, την ολλανδική εταιρεία υποδομής και μεταφοράς φυσικού αερίου, για πέντε χρόνια και συναποτελούν το EemsEnergyTerminal, το οποίο αναμένεται να παραλάβει περίπου 18 φορτία LNG έως τις 31 Δεκεμβρίου.

Με την προσθήκη των δυο FSRU επεκτείνεται η ικανότητα πρόσληψης υγροποιημένου αερίου από 12 σε 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, ενώ με την επέκταση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού στο Maasvlakte 2 στο Ρότερνταμ, η συνολική χωρητικότητα στην Ολλανδία θα είναι 24 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Η ετήσια κατανάλωση στη χώρα της τουλίπας είναι συνήθως περίπου 40 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, η οποία όμως λόγω των μέτρων έχει μειωθεί στα 30 δισ. Ομως δεν θα μείνει όλο το LNG στην Ολλανδία. Περίπου οκτώ δισ. κυβικά μέτρα της πλωτής μονάδας LNG στο Eemshaven έχουν ήδη πουληθεί. Τα περισσότερα στη Shell Western LNG και λιγότερα στην τσεχική CEZ και τη γαλλική Engie.

Το κόστος  

Το μετατρεπόμενο LNG γίνεται μέρος του συνολικού αποθέματος φυσικού αερίου, το οποίο διαπραγματεύεται στην αγορά ενέργειας. Το αέριο βοηθά επίσης τη Γερμανία και την Τσεχική Δημοκρατία, οι οποίες δεν έχουν δικά τους λιμάνια, αναφέρουν τα ολλανδικά μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Τα FSRU είναι συνήθως μόνιμα αγκυροβολημένα κοντά στην ακτή. Ενα πλοίο (LNG Carrier) μεταφέρει το LNG στη μονάδα, η οποία το αποθηκεύει και το μετατρέπει σε αέριο υψηλής πίεσης, το οποίο διαχέεται στο δίκτυο αγωγών στη στεριά. Τα πλοία τείνουν να είναι ταχύτερα, φθηνότερα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον σε σύγκριση με μια λύση στην ξηρά, αλλά η χωρητικότητά τους είναι πολύ μικρότερη.

Ωστόσο, καθώς όλο και περισσότερες μονάδες μετατροπής του αερίου σε LNG αναπτύσσονται παγκοσμίως, τόσο και περισσότεροι σταθμοί μετατροπής θα κατασκευασθούν στις χώρες που έχουν ανάγκη το αέριο.

Σύμφωνα με το Platts, μέσα στα επόμενα χρόνια προγραμματίζεται να λειτουργήσουν στην Ευρώπη 25 νέα FSRU. Ωστόσο όπως τονίζουν οι ειδικοί εάν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις καταφέρουν να μειώσουν τη γραφειοκρατία, τότε τα πράγματα θα είναι πολύ καλυτέρα για την ενεργειακή αγορά της ΕΕ από το 2026 και χωρίς μάλιστα το ρωσικό αέριο.

(από tanea.gr)