Πετρελαιοπόλεμος στα Ι.Χ.

Οικονομία στα καύσιμα έως και 30% θα προσέφεραν στους ιδιοκτήτες τους τα νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα που απαγορεύονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, οι κινητήρες τους εκλύουν μικροσωματίδια στην ατμόσφαιρα των δύο πόλεων, που κατέχουν περίοπτες θέσεις στη «βρώμικη δεκάδα» της Ευρώπης.
Του Χάρη Καρανίκα
Παρ, 9 Μαΐου 2008 - 07:23

Οικονομία στα καύσιμα έως και 30% θα προσέφεραν στους ιδιοκτήτες τους τα νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα που απαγορεύονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, οι κινητήρες τους εκλύουν μικροσωματίδια στην ατμόσφαιρα των δύο πόλεων, που κατέχουν περίοπτες θέσεις στη «βρώμικη δεκάδα» της Ευρώπης.

Oι «οπαδοί» του ντίζελ απαντούν ότι οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα θα μειώνονταν μέχρι και 20% σε σχέση με τα βενζινοκίνητα και τα σέρβις θα γίνονταν στα σχεδόν διπλάσια χιλιόμετρα με αποτέλεσμα τη μείωση των εξόδων συντήρησης του αυτοκινήτου για τον ιδιοκτήτη. Από την άλλη πλευρά, το συνολικό κόστος απόκτησης ενός πετρελαιοκίνητου είναι αυξημένο κατά 1.000- 2.000 ευρώ συγκριτικά με το κόστος για ένα αντίστοιχο μοντέλο που καίει βενζίνη.

Το ΥΠΕΧΩΔΕ αρνείται σταθερά τα τελευταία χρόνια να εγκρίνει την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, οι αντιπροσωπείες επιμένουν ότι με τις αλλαγές στους ντίζελ κινητήρες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, δεν είναι σωστή η απαγόρευση για λόγους περιβαλλοντικούς.

Ωστόσο, τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. νέας τεχνολογίας δεν είναι χωρίς μειονεκτήματα: οι αυξημένες σε σχέση με τα βενζινοκίνητα εκπομπές μικροσωματιδίων, που έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, τα καθιστούν μήλον της Έριδος ανάμεσα στους ειδικούς.

Βρώμικες πόλεις

Σύμφωνα με ευρωπαϊκή έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Μάιο του 2007, η Θεσσαλονίκη καταλαμβάνει την πρώτη θέση ανάμεσα σε 258 πόλεις της Ε.Ε. όσον αφορά τις υπερβάσεις των ορίων για τα μικροσωματίδια, η Αθήνα την 3η, η Λάρισα την 5η, η Πάτρα την 7η, ο Βόλος την 13η και το Ηράκλειο την 20ή. Στις τέσσερις τελευταίες πόλεις, τα πετρελαιοκίνητα κυκλοφορούν κανονικά, ωστόσο το μερίδιο των ντίζελ κινητήρων στο σύνολο των Ι.Χ. παραμένει πολύ χαμηλό.

«Εφόσον ληφθούν σημαντικά μέτρα για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης θα μπορούσε πλέον κανείς να μιλήσει για την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη», λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Γιάννης Ζιώμας, καθηγητής στη Σχολή Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Στις έρευνες που πραγματοποίησε ο κ. Ζιώμας για τις εκπομπές αέριων ρύπων από μεταφορικά μέσα, κατέγραψε ότι η συνεισφορά της κυκλοφορίας στην ατμοσφαιρική ρύπανση της Αθήνας ανέρχεται στο 70%. Τα βαρέα πετρελαιοκίνητα φορτηγά- η κυκλοφορία των οποίων επιτρέπεται παντού- εκπέμπουν 508 τόνους αιωρούμενων μικροσωματιδίων, δηλαδή 50% περίπου των συνολικών ΡΜ10 από τα οχήματα. Επιπλέον, κατέγραψε ότι η μέση ηλικία των βαρέων φορτηγών φτάνει τα 17 χρόνια, ενώ των Ι.Χ. ξεπερνά τα 12 χρόνια.

Ανανέωση και γρήγορα

«Βασικό μέτρο για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης των δύο μεγαλουπόλεων είναι η γρήγορη ανανέωση των παλαιών Ι.Χ. και βαρέων φορτηγών τα οποία ευθύνονται για μεγάλο μέρος των εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων», λέει ο κ. Ζιώμας.

Ωστόσο, τα νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα που θα κυκλοφορούν στην αγορά από το 2010 θα φέρουν υποχρεωτικά φίλτρο μικροσωματιδίων- το κόστος του κυμαίνεται στα 450 ευρώ- σύμφωνα με τα πρότυπα του Εuro 5, το οποίο μειώνει τις εκπομπές κατά 80%. Οι ειδικοί και πάλι επισημαίνουν ότι ακόμα και αυτές οι μειωμένες εκπομπές ΡΜ10 θα είναι μεγαλύτερες απ΄ ό,τι των αντίστοιχων βενζινοκίνητων.

Τα μικροσωματίδια

Επιπλέον, παραμένει αναπάντητο το ερώτημα αν τα συγκεκριμένα φίλτρα δεσμεύουν επαρκώς τα μικροσωματίδια ΡΜ2,5, που λόγω μικρότερου μεγέθους διεισδύουν ευκολότερα στους πνεύμονες και ως εκ τούτου θεωρούνται πιο επικίνδυνα από τα ΡΜ10.

Παρ΄ όλα αυτά, αν γινόταν άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, υπολογίζεται ότι θα έμπαιναν σε κυκλοφορία από 20.000 έως 30.000 πετρελαιοκίνητα νέας τεχνολογίας τον χρόνο, τα οποία θα εξέπεμπαν 20% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, καθώς καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, ενώ ταυτόχρονα οι ιδιοκτήτες τους θα εξοικονομούσαν περίπου 12 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία η κυβέρνηση δεν θα απολάμβανε έσοδα μέσω του Ειδικού Φόρου Καυσίμων.

Δεν είναι λίγοι όσοι υποστηρίζουν πως με την είσοδο των πετρελαιοκίνητων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αυξηθούν τα κρούσματα νοθείας με πετρέλαιο ναυτιλίας, το οποίο λόγω της ιδιαίτερα υψηλής περιεκτικότητάς του σε θείο καταστρέφει την αντιρρυπαντική τεχνολογία των οχημάτων.

(Από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 09/05/2008)