Κάποιοι προµηθευτές επαναφέρουν την πρακτική της παρακράτησης και αυτό παρά τη σηµαντική βελτίωση της εισπραξιµότητας από τον Ιούλιο και µετά.

Καθώς η παρατεταμένη ενεργειακή κρίση δοκιμάζει τις αντοχές των οικογενειακών προϋπολογισμών, η ΔΕΗ ανακοίνωσε πρόγραμμα διακανονισμών και κινήτρων με στόχο την ταχύτερη εξόφληση συσσωρευμένων οφειλών από οικιακούς καταναλωτές. Εκτός από τη διευκόλυνση των πελατών της, η Επιχείρηση επιδιώκει να βελτιώσει τη ρευστότητά της. Την ίδια ώρα, άλλοι πάροχοι δεν αποδίδουν στους διαχειριστές του συστήματος χρήματα που έχουν εισπράξει από τους καταναλωτές

Το κράτος επιδοτεί µε υψηλές τιµές, οι καταναλωτές ρεύµατος έχουν αρχίσει να εξοµαλύνουν τις πληρωµές τους, οι πάροχοι ωστόσο εξακολουθούν να αντιµετωπίζουν προβλήµατα ρευστότητας και να τα µεταφέρουν (κάποιοι εξ αυτών) στις επόµενες αλυσίδες της αγοράς, παρακρατώντας ποσά που εισπράττουν από τους πελάτες τους για λογαριασµό τρίτων. Οπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΡΑΕ, τον Αύγουστο οι µισές εταιρείες προµήθειας δεν απέδωσαν στους διαχειριστές (Α∆ΜΗΕ, ∆Ε∆∆ΗΕ και ∆ΑΠΕΕΠ) τα χρήµατα που έχουν εισπράξει για τις ρυθµιστικές χρεώσεις, δηλαδή τα τέλη συστήµατος και δικτύου, τις ΥΚΩ και το ΕΤΜΕΑΡ. Σε αυτές πέραν των µικρών, Volterra, KEN, Volton, συγκαταλέγονται και οι µεσαίου µεγέθους εταιρείες, NRG και Watt&volt, αλλά και η καθετοποιηµένη Ηρων Ενεργειακή.

Οι παραπάνω εταιρείες δεν συµπεριλαµβάνονται στον κατάλογο των εταιρειών «Θετικής Αναφοράς» που έχει καταρτίσει η ΡΑΕ και ο οποίος περιλαµβάνει εταιρείες που είτε έχουν καταβάλει τις ρυθµιζόµενες χρεώσεις προς τους διαχειριστές έως και τις 31 Αυγούστου 2022 είτε τις έχουν ρυθµίσει. Αντιθέτως, στους προµηθευτές που καταβάλλουν κανονικά τις πληρωµές προς τους διαχειριστές είναι η ∆ΕΗ, η Protergia, η Elpedison, η Φυσικό Αέριο, η Zeniθ και η Ελίν. Το εργαλείο «Θετικής Αναφοράς» θεσπίστηκε από τη ΡΑΕ στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών για τον έλεγχο και τον περιορισµό των ανεξόφλητων οφειλών προς τους διαχειριστές και φαίνεται ότι έχει αποδώσει, αφού έχουν περιοριστεί από τα περίπου 500 εκατ. ευρώ σε κάτω από 100 εκατοµµύρια.

Ο Αύγουστος είναι ο πρώτος µήνας κατά τον οποίο προµηθευτές που προηγουµένως πλήρωναν κανονικά τις οφειλές τους επαναφέρουν την πρακτική της παρακράτησης χρηµάτων, και αυτό παρά τη σηµαντική βελτίωση της εισπραξιµότητας από τον Ιούλιο και µετά, η οποία έχει επιστρέψει στα επίπεδα του Σεπτεµβρίου του 2021. Κάποιες εταιρείες δεν πλήρωσαν τους διαχειριστές από... άποψη. «Το κάναµε ηθεληµένα για να περάσουµε στους αρµοδίους το µήνυµα ότι το πρόβληµα της ρευστότητας δεν µπορεί να σταµατάει σε εµάς, θα πηγαίνει και πιο κάτω», δηλώνει στην «Κ» στέλεχος συγκεκριµένης εταιρείας, επισηµαίνοντας την επιβάρυνση της ρευστότητάς τους από τις καθυστερήσεις στην καταβολή των επιδοτήσεων από το κράτος, µε χαρακτηριστικότερη περίπτωση την εξάµηνη καθυστέρηση των αναδροµικών επιδοτήσεων (περιόδου Ιανουαρίου - Μαρτίου 2022) για τις µικρές επιχειρήσεις.

Την ενίσχυση της ρευστότητάς τους µε θεµιτούς τρόπους επιδιώκουν άλλοι προμηθευτές. Η ∆ΕΗ, για παράδειγµα, ανακοίνωσε ένα νέο πρόγραµµα διακανονισµών και κινήτρων που στοχεύει στην ταχύτερη εξόφληση συσσωρευµένων οφειλών από οικιακούς καταναλωτές. Καταναλωτές µε οφειλές 500-3.000 ευρώ θα µπορούν µέχρι τις 10 Νοεµβρίου να ενταχθούν σε πρόγραµµα διακανονισµού 6 δόσεων, λαµβάνοντας ως επιβράβευση την επιστροφή της προκαταβολής κατά την εξόφληση του διακανονισµού.

Συγκεκριµένα, για ρυθµιζόµενη οφειλή ύψους 500-1.000 ευρώ η προκαταβολή και η αντίστοιχη επιστροφή είναι 50 ευρώ, για ποσά 1.000,01-2.000 ευρώ η προκαταβολή-επιστροφή είναι 100 ευρώ και για ποσά 2.000,01 έως 3.000 ευρώ η προκαταβολή-επιστροφή είναι 200 ευρώ. Η ∆ΕΗ εξακολουθεί παράλληλα να προσφέρει στους πελάτες της τη δυνατότητα πληρωµής λογαριασµών µε πιστωτική κάρτα σε έως 6 άτοκες δόσεις για ποσά από 200 ευρώ και πάνω.

Νέο πρόγραµµα διακανονισμών και κινήτρων για οφειλές 500-3.000 ευρώ ανακοίνωσε η ∆ΕΗ.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")