Σε νέα αποδοτικότερα πλοία, με χρήση πιο φιλικών καυσίμων προς το περιβάλλον, στρέφονται πλέον οι εφοπλιστές σε παγκόσμιο επίπεδο, εν όψει και των περιβαλλοντικών κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Σύμφωνα με τη βρετανική ναυλομεσιτική εταιρεία, Clarksons Research, που παραθέτει στοιχεία για το φετινό οκτάμηνο, 59% όλων των παραγγελιών νεότευκτων σε χωρητικότητα ταξινομούνται ως ικανά για εναλλακτικά καύσιμα, ενώ 38,9% των πλοίων

που έχουν συμβόλαια αυτή τη στιγμή στα ναυπηγεία θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν ως καύσιμο το LNG.

Το 2021, το 31,5% των υπό παραγγελία πλοίων ήταν ικανά για εναλλακτικά καύσιμα.

Επίσης το 44% των νεότευκτων πλοίων, σύμφωνα με το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, θα μπορεί να κινηθεί με πιο πράσινη πρόωση και με επιλογές καθαρότερων καυσίμων, σε σύγκριση με 28,2% το προηγούμενο έτος.

«Με τη μελλοντική προαιρετική επιλογή καυσίμου να συνεχίζει να κερδίζει έδαφος, υπάρχουν τώρα περισσότερα από 320 πλοία έτοιμα για LNG στον παγκόσμιο στόλο και 99 στο βιβλίο παραγγελιών, ενώ υπάρχουν 130 έτοιμα για αμμωνία (ammonia ready) και έξι έτοιμα για υδρογόνο πλοία (hydrogen-ready) κατά παραγγελία» επισημαίνουν οι αναλυτές της Clarksons.

Στο οκτάμηνο του 2022, τα πλοία με μηχανές διπλού καυσίμου, δυνατότητας καύσης LNG, αντιπροσώπευαν το 54% του παγκόσμιου συνόλου, ή 288 παραγγελίες των 27 εκατομμυρίων gt.

Οι ιδιοκτήτες έχουν επιλέξει τη μεθανόλη στο 2,9% των περιπτώσεων, με 19 πλοία χωρητικότητας 1,4 εκατ. gt.

Τα scrubbers

Η Clarksons Research υπολογίζει ότι το 4,8% των πλοίων στο νερό μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν εναλλακτικές πηγές καυσίμου, από 3,7% το 2021.

Επιπλέον, μονάδες scrubbers έχουν τοποθετηθεί πλέον στο 24,9% του στόλου, σε όρους ολικής χωρητικότητας, ενώ μέχρι στιγμής έχουν παραγγελθεί 60 μονάδες εξοπλισμένες με αυτά τα συστήματα το 2022.

Η δραστηριότητα μετασκευής είχε επιβραδυνθεί σε 15 πλοία τον Σεπτέμβριο, από 120 την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.

Ηλικία του στόλου

Σύμφωνα με την Clarksons Research, παρ’ όλες τις νέες παραγγελίες, η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου έχει αυξηθεί και διαμορφώνεται πλέον στα 12,2 έτη, από το χαμηλό των 9,7 ετών το 2013.

Εξετάζοντας όλες τις κατηγορίες πλοίων, τα bulkers είναι 11,5 ετών κατά μέσο όρο, τα tankers 12,1 έτη και τα containerships 14,2 έτη.

Η Clarksons Research πιστεύει ότι περίπου το 40% των σημερινών στόλων δεξαμενόπλοιων, πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων θα αποτύχουν να ευθυγραμμιστούν με τους στόχους του Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII) αν συνεχίσουν να ταξιδεύουν το 2026, εκτός εάν τροποποιηθούν η ταχύτητα ή οι προδιαγραφές.

Σύμφωνα με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του ΙΜΟ, τα πλοία από το 2023 θα πρέπει να συμμορφώνονται με έναν ετήσιο δείκτη έντασης άνθρακα (CII) αλλά και τον δείκτη ενεργειακής αποδοτικότητας των υφιστάμενων πλοίων (EEXI).

Βάσει του CII, θα υπάρχει μία αξιολόγηση των πλοίων σε κλίμακα και αυτά που θα βρίσκονται στη χαμηλότερη κατηγορία θα υποχρεούνται μέσα σε τρία χρόνια να υποβάλουν σχέδιο διορθωτικών δράσεων αλλιώς θα υπόκεινται σε κυρώσεις.

Οι Έλληνες

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο G. Moundreas & Co, το πρώτο εξάμηνο του 2022 οι Έλληνες πλοιοκτήτες τοποθέτησαν παραγγελίες για 84 πλοία συνολικά, εκ των οποίων τα 16 θα μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα (19,05%) και τα 21 (25%) θα είναι alternative fuel ready vessels, θα έχουν τη δυνατότητα, δηλαδή, να καίνε ένα εναλλακτικό καύσιμο, μετά από μετατροπές στη μηχανή.

Επομένως, συνολικά, 37 πλοία (44,05%) θα κατασκευαστούν με την προοπτική λιγότερων εκπομπών ρυπογόνων αερίων.

Εκ των 16 ελληνικών πλοίων που θα καίνε εναλλακτικά καύσιμα, τα 13 είναι LNG carriers, δύο containerships και ένα βαπόρι μεταφοράς οχημάτων (PCTC). Όλα θα καίνε LNG.

*Από τη Ναυτεμπορική