«Εκτόξευση» Νέων Συμφωνιών για Πλοία Μεταφοράς LPG Από Έλληνες το 15% των Αγοραπωλησιών - Στα 'Ύψη τα Ναύλα και οι Αξίες

«Εκτόξευση» Νέων Συμφωνιών για Πλοία Μεταφοράς LPG Από Έλληνες το 15% των Αγοραπωλησιών - Στα Ύψη τα Ναύλα και οι Αξίες
Του Γιώργου Γεωργίου*
Πεμ, 20 Οκτωβρίου 2022 - 12:15

ΜΠΑΡΑΖ νέων συμφωνιών αγοραπωλησιών για μεταχειρισμένα πλοία μεταφοράς LPG καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, καθώς τα ναύλα και οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων διαγράφουν ανοδική πορεία. Στον «χορό» συμμετέχουν φυσικά και οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι συνάπτουν deals τόσο ως αγοραστές όσο και ως πωλητές, ανάλογα με την περίπτωση και την ηλικία του πλοίου. Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι «Greeks» ελέγχουν το 13,85% του παγκόσμιου στόλου LPG carriers.

 

Στις αγοραπωλησίες των τελευταίων ημερών, η ελληνικών συμφερόντων SwissChemGas, η οποία μέχρι πρότινος δραστηριοποιούνταν σε διαδικασίες trading στην αγορά μεταφοράς LPG, φέρεται να απέκτησε το πρώτο της πλοίο. Ειδικότερα, η ναυλομεσιτική Intermodal αναφέρει ότι η εταιρεία απέκτησε το Gas Tigers (χωρητικότητας 82.461 κυβικών μέτρων και κατασκευής 2016) έναντι 63 εκατ. δολαρίων. H SwissGas δημιουργήθηκε το 1997 ως τμήμα της ναυτιλιακής SwissMarine, η οποία διαχειρίζεται bulk carriers. Ιδρυτής του ομίλου είναι ο Δημήτρης Θεοδωράκης.

Σημειώνεται ότι το πρώτο της LPG carrier απέκτησε τους προηγούμενους μήνες η Oceangold Tankers, η οποία ελέγχει τα δεξαμενόπλοια της οικογένειας Δράγνη. Ο λόγος για το Pointis (χωρητικότητας 84.000 κυβικών μέτρων και κατασκευής 2016). Σε επίπεδο πωλήσεων, η Prime Gas, συμφερόντων Στάθη Τοπούζογλου, συνδέεται από ναυλομεσίτες με την παραχώρηση του Gas Grouper (χωρητικότητας 35.000 κυβικών μέτρων και κατασκευής 2009), έναντι 32 εκατ. δολαρίων. Το εν λόγω πλοίο μαζί με το ίδιων προδιαγραφών Gas Snapper είναι και τα παλαιότερα του στόλου, ο οποίος αποτελείται από 4 LPG carriers.

Ρεκόρ deals Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε ο ναυλομεσιτικός οίκος Optima Shipping Services στη «Ν», οι Έλληνες ευθύνονται περίπου για το 15% των deals αγοραπωλησιών στη second hand αγορά των LPG carriers μέχρι τώρα στο έτος. Συγκεκριμένα, έχουν αγοράσει ένα πλοίο -δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτό το Gas Tigers της SwissChemGas- και έχουν πουλήσει επτά. Σε παγκόσμιο επίπεδο, έχουν διενεργηθεί 54 deals για μεταχειρισμένα πλοία μεταφοράς LPG. Μόνο την περασμένη εβδομάδα ενεπλάκησαν σε συμφωνίες 11 βαπόρια. Πρόκειται για εξαιρετική επίδοση, με βάση τα νούμερα των τελευταίων ετών.

Συνολικά στον κλάδο των gas carriers (LPG-LNG) «άλλαξαν χέρια» στο εννεάμηνο 106 πλοία, έναντι 7,5 δισ. δολαρίων, με βάση τον οίκο δεδομένων VesselsValue. Αυτή είναι η καλύτερη επίδοση των τελευταίων τουλάχιστον πέντε ετών. Αυξάνονται ναύλα και αξίες Ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons εκτιμά τα μέσα ημερήσια έσοδα στη spot αγορά για ένα μοντέρνο LPG carrier, χωρητικότητας 84.000 κυβικών μέτρων, στα 64.154 δολάρια (στοιχεία μέχρι 14 Οκτωβρίου). Το 2020 και το 2021 τα πλοία αποκόμιζαν κατά μέσο όρο 47.657 δολάρια ημερησίως και 35.408 δολάρια ημερησίως αντίστοιχα.

Αναλυτές με τους οποίους μίλησε η «Ν» τόνισαν ότι ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος αυξάνει τα τονομίλια στην αγορά, με την Ευρώπη να εισάγει φορτία από μακρινότερους προορισμούς, ενώ με εξαίρεση το 2023, όταν και θα παραδοθούν πολλά νεότευκτα, η εικόνα της προσφοράς μοιάζει ευνοϊκή για το 2024 και το 2025. Σε αυτό το πλαίσιο, μεγεθύνονται οι αξίες και στη δευτερογενή αγορά. Μόνο τον Σεπτέμβριο, η VesselsValue εντοπίζει αυξήσεις από 0,3% έως και 4,2% σε μηνιαία βάση για LPG carriers μεσαίου και μεγαλύτερου μεγέθους όλων των ηλικιών.

 *Από naftemporiki.gr