Ισπανία και Γαλλία Συμφώνησαν για Υποθαλάσσιο Αγωγό Αερίου Εγκαταλείποντας τα Σχέδια για Σύνδεση Από τα Πυρηναία

Ισπανία και Γαλλία Συμφώνησαν για Υποθαλάσσιο Αγωγό Αερίου  Εγκαταλείποντας τα Σχέδια για Σύνδεση Από τα Πυρηναία
energia.gr
Παρ, 21 Οκτωβρίου 2022 - 13:04

Η Ισπανία και η Γαλλία συμφώνησαν να κατασκευάσουν έναν υποθαλάσσιο αγωγό ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών, εγκαταλείποντας τα αμφιλεγόμενα σχέδια για σύνδεση φυσικού αερίου πάνω από τα Πυρηναία, καθώς οι ηγέτες της ΕΕ αναζητούν τρόπους αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης. Το νέο έργο φέρνει τέλος σε μια μακροχρόνια γαλλο-ισπανική διαμάχη για το Midcat, το σχέδιο του αγωγού των Πυρηναίων που υποστήριξε σθεναρά η Μαδρίτη, αλλά το Παρίσι αντιτάχθηκε.

 

 

 

Σύμφωνα με τους FT, οι ηγέτες της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας μιλώντας στη διάρκεια της συνόδου κορυφής της ΕΕ, περιέγραψαν έναν «πράσινο ενεργειακό διάδρομο» που περιλαμβάνει έναν υποθαλάσσιο αγωγό που έχει σχεδιαστεί για τη μεταφορά αερίου και υδρογόνου από τη Βαρκελώνη στη Μασσαλία, καθώς και νέες συνδέσεις φυσικού αερίου μεταξύ Πορτογαλίας και Ισπανίας. Συμφώνησαν επίσης να βελτιώσουν τις διασυνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των γαλλικών και ισπανικών δικτύων.

Τα νέα σχέδια θα εξισορροπήσουν καλύτερα την ανάγκη της Ευρώπης για περισσότερες εισαγωγές φυσικού αερίου με τη μακροπρόθεσμη αποστολή της για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, δήλωσε ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν. «Αυτή είναι μια σημαντική στιγμή για την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη».

Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ δήλωσε ότι «θα ενώσουν την Ιβηρική χερσόνησο με τη Γαλλία και συνεπώς την ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας». Η υπουργός Ενέργειας του Teresa Ribera χαρακτήρισε τη συμφωνία ως «εξαιρετική».

Η συμφωνία υπογραμμίζει τις προσπάθειες της ΕΕ να διατηρήσει την ενότητα ενόψει αυτού που προβλέπουν οι αναλυτές ότι θα είναι ένας δύσκολος χειμώνας. Το μπλοκ επιδιώκει να ενισχύσει την ενεργειακή του υποδομή μετά την απόφαση της Μόσχας να μειώσει τις προμήθειες φυσικού αερίου ως αντίποινα για τη στήριξη της ΕΕ προς την Ουκρανία.

Ο Αντόνιο Κόστα, ο Πορτογάλος πρωθυπουργός, είπε ότι το νέο υποθαλάσσιο σχέδιο επέτρεψε στις χώρες «να ξεπεράσουν ένα ιστορικό μπλοκάρισμα».

Η Ισπανία υποστήριξε προηγουμένως ότι ο αγωγός Midcat θα μπορούσε να κατασκευαστεί για 375 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2023. Αλλά η Γαλλία προέβλεψε κόστος 3 δισ. ευρώ, μεγαλύτερο χρόνο κατασκευής και σκληρή τοπική αντίσταση. Ο Όλαφ Σολτς, ο καγκελάριος της Γερμανίας, είχε υποστηρίξει δημόσια την Ισπανία στο Midcat.

Ισπανός αξιωματούχος είπε ότι ο υποθαλάσσιος αγωγός, που ονομάστηκε BarMar, θα προκαλέσει λιγότερες περιβαλλοντικές ανησυχίες, αλλά είπε ότι θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να κατασκευαστεί και θα κοστίσει περισσότερο από το άλλο έργο.

Οι χώρες θεωρούν τον υποθαλάσσιο αγωγό ως ένα ''πράσινο'' έργο για να τον καταστήσουν επιλέξιμο για χρηματοδότηση από την ΕΕ, λέγοντας ότι θα μεταφέρει κυρίως υδρογόνο ή «άλλα ανανεώσιμα αέρια», δήλωσε ο Thierry Bros, ειδικός σε θέματα ενέργειας στο Sciences Po στο Παρίσι. «Αυτό θα χτιστεί μόνο εάν η ΕΕ κάνει τα χρήματα».

Ο Ισπανός αξιωματούχος είπε ότι ο Enagás, ο διαχειριστής του δικτύου φυσικού αερίου της χώρας και η εταιρεία που ήταν έτοιμη να κατασκευάσει το Midcat, είχε μελετήσει την ιδέα του υποθαλάσσιου αγωγού τις τελευταίες ημέρες.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Enagás, Arturo Gonzalo Aizpiri, δήλωσε την Πέμπτη: «Είναι μια πολύ σταθερή πρόταση τεχνικά και θα μείωνε τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις».

Ο Μακρόν είπε ότι θα πάει στην Ισπανία στις αρχές Δεκεμβρίου για να ολοκληρώσει το έργο.