Τις τελευταίες εβδομάδες στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες επικρατεί ενθουσιασμός. Η επιστροφή του θετικού κλίματος οφείλεται κατά κύριο λόγο στην είδηση ότι οι αποθήκες φυσικού αερίου έχουν γεμίσει σε ποσοστά πάνω από 90%, ήτοι σε πολύ υψηλότερα επίπεδα για την προ χειμερινή περίοδο. Την ώρα όμως που αυτή η εξέλιξη δίνει περιθώρια αισιοδοξίας ότι δεν θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα στην ηλεκτροπαραγωγή και τη θέρμανση των κατοικιών, η Ευρώπη κατακλύζεται από ολοένα

και περισσότερα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), σε σημείο ώστε να προκαλείται συμφόρηση στα λιμάνια υποδοχής του καυσίμου. Ταυτόχρονα, οι τιμές των ναύλων έχουν εξακοντιστεί στα ύψη και επιδεινώνουν το ήδη επιβαρυντικό κλίμα που προκαλούν οι πολύ υψηλές τιμές προμήθειας LNG.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας έγινε γνωστό πως περισσότερα από 30 δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου βρίσκονταν ανέμεναν στα ανοικτά των ακτών της Ισπανίας, για να ξεφορτώσουν σε έναν από τους συνολικά έξη τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης της χώρας. Ωστόσο, η Ισπανία δεν είναι η μόνη που αντιμετωπίζει αυτή την ιδιότυπη κατάσταση. Δεκάδες δεξαμενοπλοίων μεταφοράς LNG παραμένουν αρόδο για να ξεφορτώσουν ή χρησιμεύουν ως πλωτή αποθήκη εγγύς άλλων ευρωπαϊκών λιμανιών. Και καθώς κορυφώνεται η έξαψη για πρόσθετες αγορές LNG στην Ευρώπη, η έλλειψη δεξαμενόπλοιων μεταφοράς του καυσίμου δημιουργεί πονοκέφαλο στις εταιρείες και στις κυβερνήσεις των χωρών-μελών της Ε.Ε.

«Κάθε σοβαρός αγοραστής φυσικού αερίου έχει συμπεριλάβει στο χαρτοφυλάκιό του πλοία μεταφοράς LNG», δήλωσε στην Wall Street Journal κορυφαίος αναλυτής της αγοράς ο οποίος πρόσθεσε:  «Υπάρχει πολύ περιορισμένη χωρητικότητα και είναι εξαιρετικά δαπανηρή η απόκτηση ενός τέτοιου πλοίου.» Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια ακόμη ένδειξη ύπαρξης του  παλαιότερου από τους νόμους που διέπουν την προσφορά και τη ζήτηση, αν και είναι ο ίδιος νόμος που ωθεί, επίσης, στα ύψη, τα ναύλα των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου στα ύψη.

Όπως είναι επόμενο, ο άκαιρος αυτός συνδυασμός φουσκώνει ακόμη περισσότερο τις ήδη πολύ υψηλές τιμές εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη και την Ασία. Σύμφωνα με στοιχεία του Baltic Exchange που επικαλείται σε δημοσίευμά της η Wall Street Journal, οι τιμές στην spot αγορά δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG έχουν εξαπλασιαστεί από την αρχή του έτους, φθάνοντας τα 450.000 δολάρια προ ολίγων ημερών.

Οι ναυλομεσίτες αναμένουν ότι η τιμή αυτή θα αυξηθεί περαιτέρω στις 500.000 δολάρια ημερησίως, καθώς η ζήτηση εξακολουθεί να παραμένει ισχυρή ενόψει του χειμώνα. Και αυτό μπορεί να μην είναι το ανώτατο όριο τιμών, και τούτο επειδή βρετανική χρηματιστηριακή εταιρεία έχει προβλέψει ότι οι τιμές των ναύλων θα μπορούσαν να εκτοξευθούν μέχρι και στο 1 εκατομμύριο δολάρια ημερησίως πριν από το τέλος του έτους που διανύουμε.

Ένας πρόσθετος παράγοντας που καθιστά τη μεταφορά LNG πιο ακριβή είναι ότι ένα σημαντικό μέρος του διαθέσιμου στόλου δεξαμενοπλοίων χρησιμοποιούνται σήμερα ως πλωτές εγκαταστάσεις αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου, καθώς η αγορά αναμένει να περαιτέρω άνοδο των τιμών όταν πιάσουν τα κρύα. Όπως εκτίμησε το Reuters οι τιμές των συμβολαίων LNG για παραδόσεις Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου είναι κατά 2 δολάρια ανά mmBtu υψηλότερες από τις υφιστάμενες.

Την εικόνα της αγοράς μπορεί να επιδεινώσει και το γεγονός ότι η επαναλειτουργία του Freeport LNG, που παραμένει κλειστό λόγω πυρκαγιάς από τον περασμένο Ιούνιο, μπορεί να καθυστερήσει περαιτέρω. Η νορβηγική Rystad Energy έχει προβλέψει πρόσφατα ότι το Freeport LNG θα μπορούσε να επαναλειτουργήσει από το τέλος του επόμενου μήνα, ωστόσο, δεν αποκλείει να υπάρξει καθυστέρηση που θα ωθούσε, με τη σειρά της, υψηλότερα τις τιμές του φυσικού αερίου στις Ηνωμένες Πολιτείες, γεγονός που σημαίνει αυτόματα και την άνοδο των τιμών του LNG στη διεθνή αγορά.

Όλα τούτα συμβαίνουν την ώρα που η Κομισιόν επιχειρεί να επιβάλει πλαφόν στις τιμές του LNG. Σημειώνουμε ότι η σχετική πρόταση κατατέθηκε την περασμένη εβδομάδα και συζητήθηκε από τους Ευρωπαίους ηγέτες σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη. Ήδη έχει υπάρξει επί της αρχής συμφωνία, που δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να λάβει όλα τα μέτρα που απαιτούνται για να συγκρατηθούν οι τιμές του φυσικού αερίου και εναπόκειται στο Συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας των χωρών-μελών να τα εξειδικεύσουν, ώστε να αποκτήσουν υποχρεωτικό χαρακτήρα.

Ωστόσο, σε μια εξέλιξη που αποδεικνύει την αναποτελεσματικότητα της ευρωπαϊκής πολιτικής στο ζήτημα των προμηθειών φυσικού αερίου, και παρά τις προσπάθειες της Ε.Ε. να απεξαρτηθεί από τις ρωσικές εισαγωγές, νέα στοιχεία του Montel δείχνουν ότι έχουν αυξηθεί σε επίπεδα ρεκόρ οι ροές LNG από την Ρωσία! Πιο συγκεκριμένα, οι εισαγωγές ρωσικού LNG από την Ε.Ε. αυξήθηκαν σε ποσοστό 21% σε ετήσια βάση στο εννιάμηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2022 και ανήλθαν σε 15,5 bcm, ενώ τον Οκτώβριο αναμένεται να αυξηθούν κατά 10% σε ετήσια βάση και να φθάσουν στα 1,4 bcm. Τουλάχιστον το 1/3 του ρωσικού LNG που καταφθάνει σε ευρωπαϊκούς προορισμούς έχει αποδέκτη την Γαλλία.