ΜΕΤ, εξασφάλισαν συνολικά 18 χρονοθυρίδες (slots) κατά τη χθεσινή δημοπρασία του ΔΕΣΦΑ για εκφόρτωση LNG, στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.
Πιο συγκεκριμένα, η νέα πλωτή δεξαμενή στην Ρεβυθούσα, που εγκαινιάστηκε πρόσφατα, θα αυξήσει για τους επόμενους 12 μήνες τη χωρητικότητα της εγκατάστασης κατά 70%, στα 380.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου, από τα υφιστάμενα 225.000. Μάλιστα, η διοίκηση του Διαχειριστή έχει απευθύνει πρόσκληση υποβολής αιτήματος στους χρήστες που επιθυμούν να εκφορτώσουν LNG στη νέα πλωτή δεξαμενή το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου.
Οι ενδιαφερόμενοι είναι κυρίως εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν αναλάβει την υποχρέωση να τηρούν αποθέματα ασφαλείας, αλλά και εταιρίες που εξυπηρετούν παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας με υποχρέωση τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας. Όσον αφορά στους δύο διαγωνισμούς του ΔΕΣΦΑ, αφορούν στην προμήθεια φυσικού αερίου αντιστάθμισης για το ΕΣΦΑ και υγροποιημένου φυσικού αερίου αντιστάθμισης, για την κάλυψη των αναγκών του επόμενου έτους. Ο μεν πρώτος διαγωνισμός λήγει στις 29 Νοεμβρίου, ο δε στις 25 του μήνα.
Ο όγκος του αερίου που υπολογίζεται ότι απαιτείται για να καλυφθούν οι ανάγκες αντιστάθμισης του ΕΣΦΑ για το 2023, εκτιμάται σε 55.440 kWh ενώ
η συνολική ποσότητα LNG για το ίδιο χρονικό διάστημα υπολογίζεται σε περίπου 257.000.000 kWh. Σημειώνεται ότι ο συνολικός προϋπολογισμός, της προμήθειας αερίου αντιστάθμισης ανέρχεται σε περίπου 11 εκατ. ευρώ, ενώ της προμήθειας LNG αντιστάθμισης στα περίπου 35 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.
Ακόμη, έως τις 15 Δεκεμβρίου καλούνται οι ενδιαφερόμενοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό να συμμετάσχουν στη β’ φάση του market test δέσμευσης δυναμικότητας για το νέο πλωτό σταθμό αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG «Διώρυγα Gas», κατόπιν της σχετικής άδειας που χορήγησε η ΡΑΕ στη θυγατρική της Μότορ Όιλ. Κατά την πρώτη, μη δεσμευτική φάση του market test, που διήρκεσε από το τέλος Οκτωβρίου 2021 έως το μέσον Ιανουαρίου 2022 εκδήλωσαν σχετικό ενδιαφέρον συνολικά 15 εταιρείες.
Το έργο αφορά στη δημιουργία ενός ανεξάρτητου συστήματος φυσικού αερίου με εγκατάσταση πρόσδεσης πλοίων, σε συνδυασμό με πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης LNG, συνολικής χωρητικότητας 135.000-210.000 κυβικών μέτρων, μονάδα επαναεριοποίησης καθώς και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου στο σημείο διασύνδεσης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς. Το χρονοδιάγραμα κατασκευής προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου έως το τέλος του 2023 ή το αργότερο, στην αρχή του αμέσως επομένου έτους.
Τέλος, στην πρώτη δημοπρασία που διενεργήθηκε χθες, για τον ετήσιο προγραμματισμό του ΔΕΣΦΑ για το 2023, τρεις εταιρείες, οι ΔΕΠΑ Εμπορίας, Μytilineos και ΜΕΤ από την Ουγγαρία, εξασφάλισαν 18 χρονοθυρίδες (slots) για συνολική ποσότητα 14 TWh υγροποιημένου φυσικού αερίου προς εκφόρτωση στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας. Ενώ αύριο, Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2022, θα ακολουθήσει νέα δημοπρασία που θα αφορά σε συνολικά 8 slots για συνολική ποσότητα 5 TWh.
Όλα τούτα συμβαίνουν την ώρα που όλοι οι μεγάλοι διεθνείς οργανισμοί, όπως ο ΙΕΑ προβλέπουν ότι εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης που διαρκεί περισσότερο από ένα χρόνο, η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα θα κορυφωθεί σχετικά σύντομα, επιταχύνοντας τη μετάβαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Ιδίως, η κορύφωση της ζήτησης φυσικού αερίου, σύμφωνα με τα μοντέλα πρόβλεψης του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, θα συμβεί κάποια στιγμή το 2030.
Ωστόσο, οι θέσεις του ΙΕΑ τα τελευταία χρόνια δεν υιοθετούνται από όλες τις πλευρές. Τουναντίον, ακούγονται φωνές που επικρίνουν σφοδρά τη «μονομέρεια», με την οποία ο διεθνής οργανισμός προσεγγίζει τα θέματα της ενέργειας. Μόλις χθες, Δευτέρα, 31 Οκτωβρίου ο επικεφαλής σύμουλος των ΗΠΑ για θέματα ενεργειακής ασφάλειας, Amos Hochstein, δήλωσε πως χρειάζονται περισσότερες επενδύσεις στον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου τώρα και αύριο, ενώ οι επικεφαλείς της Saudi Aramco, μεγαλύτερης εταιρείας του τομέα στον κόσμο, τόνισαν πως ο συνδυασμός αποεπένδυσης και υποεπένδυσης αποτελεί έναν από τους βασικούς λόγους για τις υψηλές τιμές του πετρελαίου.