Τα ενεργειακά φορτία αναμένεται να δώσουν τον «ρυθμό» στις θαλάσσιες μεταφορές, τουλάχιστον και την επόμενη χρονιά. Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση των Clarksons, το θαλάσσιο εμπόριο μέχρι και το 2023 αναμένεται να αυξηθεί έως και 4% για μεταφορές ενεργειακών φορτίων. Και αυτό αφορά το πετρέλαιο, το υγροποιημένο φυσικό αέριο ακόμα και τον άνθρακα. Τα μη ενεργειακά αναμένεται να καταγράψουν και αυτά αυξητική πορεία, αλλά μόλις 0,2%

Έπειτα από μια σταθερή ανάκαμψη για τη ναυτιλία, κατά 3,3%, «μετά τον Covid» στο θαλάσσιο εμπόριο, στα 12 δισ. τόνους πέρυσι, το 2022 έφερε μια σειρά από αυξανόμενους οικονομικούς και γεωπολιτικούς «ανέμους», οι οποίοι ωθούν και αυτοί με τη σειρά τους το θαλάσσιο εμπόριο.

Ωστόσο, οι επιδόσεις δεν είναι ομοιόμορφες σε όλες τις ναυτιλιακές αγορές. Σημειωτέον, υπήρξε σημαντική απόκλιση μεταξύ του εμπορίου «ενεργειακών» και «μη ενεργειακών» προϊόντων.

Στη δεύτερη περίπτωση, σε αγορές όπως είναι τα containerships ή η μεταφορά φορτίων όπως σιτηρά ή σιδηρομετάλλευμα, σημείωσε λιγότερο σοβαρή πτώση το 2020 («αιχμή» στο -2,9% ετησίως το 2ο τρίμηνο του 2020), πριν ανακάμψει στο 5% πάνω από τα επίπεδα του 2019 (+8% ετησίως) έως το 2ο τρίμηνο του 2021. Το containerships ενισχύθηκαν από τη μετατόπιση της ζήτησης σε δαπάνες για υπηρεσίες και αγαθά, ενώ το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος και σιτηρών είχαν επίσης αξιοσημείωτη απόδοση.

Ωστόσο, η τάση στις συγκεκριμένες αγορές έχει «πέσει» σε σχέση με το 2021, με την ανάπτυξη του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων πρώτα να «ομαλοποιείται» και στη συνέχεια να διολισθαίνει (-1,9% ετησίως 1ο-3ο τρίμηνο 2022). Το σιδηρομετάλλευμα (-2,6% φέτος) έχει επίσης αμβλυνθεί υπό την πίεση στον τομέα των ακινήτων της Κίνας, ενώ οι «χαμένες» αποστολές της Ουκρανίας, «παρασύρουν» το εμπόριο σιτηρών, ενώ η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία περιορίζει το περιφερειακό χύδην θαλάσσιο εμπόριο (-2,1% ετησίως α' τρίμηνο). Συνολικά, το θαλάσσιο εμπόριο (πλην ενεργειακών προϊόντων) μειώθηκε κατά 3% σε ετήσια βάση το τρίτο τρίμηνο του έτους, αν και εξακολουθεί να είναι 0,3% πάνω από τα επίπεδα του 2019.

Αντίθετα το «καλάθι» του εμπορίου ενέργειας, είχε χειρότερες επιδόσεις το 2020, σημειώνοντας πτώση 10% σε ετήσια βάση λόγω της κατακόρυφης πτώσης της ζήτησης πετρελαίου για τις μεταφορές και της πίεσης στη χρήση άνθρακα καθώς η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας επιβραδύνθηκε.

Νέα δεδομένα

Πιο πρόσφατα, ωστόσο, σημειώνουν οι Clarksons, η χαλάρωση των περιορισμών λόγω πανδημίας, στις περισσότερες περιοχές του πλανήτη, και την «ενεργειακή ασφάλεια» στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, σε συνδυασμό με τη διακοπή των εισαγωγών φυσικού αερίου στην Ε.Ε. από τη Ρωσία, το εμπόριο ενέργειας έχει πλέον «υπεραποδόσεις». Τα κέρδη χαρακτηρίζονται «σαφή» από τους Clarksons τόσο στο πετρέλαιο όσο και στο φυσικό αέριο (αν και μέτρια σε όρους τονομιλίων), ενώ και οι θαλάσσιες μεταφορές άνθρακα έχουν αυξηθεί.

Το ενεργειακό «καλάθι» σημείωσε άνοδο 2,3% ετησίως μέχρι και το 3ο τρίμηνο και ήταν μόλις 2% κάτω από τα επίπεδα του 2019. Επιπλέον, σημειώνουν οι αναλυτές, οι μεταβαλλόμενες εμπορικές συνήθειες ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης Ρωσίας-Ουκρανίας υποστηρίζουν τη ζήτηση με αποτέλεσμα να προβλέπεται αύξηση κατά 4% για τα ενεργειακά προϊόντα (μη ενεργειακά: 0,2%).

Έτσι, μετά από ένα ισχυρό 2021 για το «μη ενεργειακό» εμπόριο (που βοήθησε στη στήριξη των containerships και χύδην ξηρού φορτίου), τώρα το εμπόριο ενέργειας «υπεραποδίδει», αφού όλοι εστιάζουν πλέον στην ενεργειακή ασφάλεια.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")