Έκθεση UK P&I Club, TT Club και Brookes Bell σε εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ

Την επανεξέταση των κανονισμών ασφαλείας στα pure car carriers, στα ro-ro και στα ferries που θα μεταφέρουν ηλεκτρικά οχήματα, προκειμένου να μπορεί ανά πάσα στιγμή να αντιμετωπιστεί μία έκτακτη κατάσταση, επισημαίνουν φορείς της ναυτιλίας και των ασφαλίσεων.

Σε σχετική έκθεση που συνέταξαν από κοινού ο ναυτασφαλιστικός οργανισμός UK P&I Club, ο οργανισμός διεθνών ασφαλίσεων για τις μεταφορές και τα logistics, TT Club και η τεχνική και επιστημονική συμβουλευτική εταιρεία που εξυπηρετεί τομείς της θάλασσας και της ενέργειας Brookes Bell, αναφέρεται ότι ο σχετικός κανονισμός του ΟΗΕ που προβλέπει τη μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων και καλύπτει όλα τα οχήματα με μπαταρίες ανεξάρτητα από τον τύπο, θα πρέπει να αλλάξει.

Το θέμα αναμένεται να συζητηθεί τον επόμενο μήνα σε υποεπιτροπή εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ, ενώ αναφέρεται ότι η αύξηση των αποστολών ηλεκτρικών οχημάτων και η αυξανόμενη χωρητικότητα των σχετικών μπαταριών ιόντων λιθίου σημαίνουν ότι οι κανόνες για τις μεταφορές δεν είναι πλέον κατάλληλοι για τον σκοπό τους.

Απαιτήσεις και κίνδυνοι

Στην έκθεση επισημαίνεται ότι θα πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις για τη μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων, όπως -για παράδειγμα- η κατάσταση φόρτισης, η χημική σύσταση, ο τύπος και η χωρητικότητα των μπαταριών, καθώς οι φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων δεν διαθέτουν πληροφορίες που να υποδεικνύουν τις αντίστοιχες θέσεις των οχημάτων προκειμένου να μπορεί να αντιμετωπιστεί στη διάρκεια ενός ταξιδιού μία έκτακτη κατάσταση.

Οι εμπειρογνώμονες της ναυτιλιακής βιομηχανίας επισημαίνουν ότι οι πυρκαγιές από μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι εξαιρετικά δύσκολο να κατασβεστούν επειδή βρίσκονται μέσα σε κλειστές μονάδες και χρειάζονται μεγάλες ποσότητες νερού, ενώ η θέση τους σε ένα όχημα μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη για την πρόσβαση και τη διείσδυση ενός πυροσβεστικού μέσου.

Τονίζεται εξάλλου ότι οι πυρκαγιές μπορούν να αναπτυχθούν μέσα σε λίγα λεπτά μεταξύ γειτονικών οχημάτων, ενώ τα συστήματα εξαερισμού καταστρώματος, που απαιτούνται για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τις ανταλλαγές αέρα ανά ώρα, ενδεχομένως να εμποδίζουν τον εντοπισμό μιας εστίας φωτιάς.

Υπογραμμίζεται επίσης ότι ένας άλλος κίνδυνος που ξεχνιέται ή ακόμη και αγνοείται, είναι η πιθανότητα βραχυκυκλώματος από τις μπαταρίες, ενώ οποιαδήποτε καθυστέρηση στον εντοπισμό μιας πυρκαγιάς εντός του καταστρώματος οχημάτων θα μπορούσε να οδηγήσει στην εξάπλωσή της σε άλλα μέρη του πλοίου.

Τι ζητείται

Η έκθεση ζητά αναβαθμισμένες πυροσβεστικές στολές και αναπνευστικές συσκευές, μαζί με φορητό εξοπλισμό θερμικής απεικόνισης για χρήση από το προσωπικό της ξηράς, καθώς και από τους ναυτικούς του πλοίου. Ζητείται επίσης αναθεώρηση των πυροσβεστικών μέσων του πλοίου, αλλά και των τακτικών πυρόσβεσης.

Σημειώνει ότι θα πρέπει να καθοριστούν ζώνες στα πλοία για τη μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και βελτιωμένα και διευρυμένα συστήματα ανίχνευσης αερίων ενσωματωμένα στα καταστρώματα των αυτοκινήτων.

«Ένας ξεχωριστός κώδικας του ΟΗΕ για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα επέτρεπε στους μεταφορείς να σχεδιάζουν τις θέσεις στοιβασίας και να παρακολουθούν λεπτομερέστερα τα εν λόγω αυτοκίνητα σε ένα ταξίδι, με σκοπό την ανάπτυξη διαδικασιών έγκαιρης ανίχνευσης, εκκένωσης ή και πυρόσβεσης» τονίζεται στην έκθεση των τριών οργανισμών.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")