Ο μοναδικός διαχειριστής του αγωγού της Κροατίας, JANAF, υπέγραψε διετή σύμβαση με τη σερβική NIS, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στη ρωσική Gazprom, για τη μεταφορά αργού πετρελαίου στη Σερβία, παρά το γεγονός ότι προηγουμένως είχε ανακοινώσει ότι θα σταματούσε τις μεταφορές αυτές, καθώς η ΕΕ αυστηροποίησε τους περιορισμούς στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου. Η συμφωνία, η οποία ισχύει για το 2023 και το 2024, προβλέπει ότι η NIS δέσμευσε

τη χωρητικότητα της JANAF για 6,2 εκατομμύρια τόνους αργού, ανέφερε η JANAF σε ανακοίνωσή της την Τετάρτη.

«Η JANAF απέδειξε για άλλη μια φορά ότι αποτελεί εγγύηση για την ενεργειακή ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή μας. Αυτό επιβεβαιώνει επίσης ότι η JANAF μπορεί να παρέχει ασφαλή εφοδιασμό σε όλους τους χρήστες και σε όλες τις συνθήκες της αγοράς», ανέφερε η ανακοίνωση.

Η Σερβία – υποψήφια προς ένταξη στην ΕΕ και μία από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που δεν έχουν ενταχθεί στις κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας – εισάγει όλο το πετρέλαιό της από τη Ρωσία και περίπου το μισό από αυτό μεταφέρεται μέσω του JANAF.

Μέχρι πρόσφατα, η Σερβία φοβόταν ότι η JANAF θα σταματούσε να μεταφέρει πετρέλαιο στον ανατολικό γείτονα της Κροατίας, καθώς η όγδοη δέσμη κυρώσεων της ΕΕ επέβαλε απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού αργού πετρελαίου. Η JANAF πράγματι ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος ότι θα σταματήσει να μεταφέρει πετρέλαιο στη Σερβία, μια κίνηση που το Βελιγράδι επέκρινε τον Οκτώβριο ως «πολιτικά αντίποινα» και «εχθρική χειρονομία».

Η JANAF προμηθεύει επίσης μέρος του αργού πετρελαίου στην Ουγγαρία, η οποία πίεσε πρόσφατα την Κροατία και την ΕΕ να ορίσουν ευνοϊκότερα τιμολόγια διαμετακόμισης για τη μεταφορά του πετρελαίου που φτάνει στην Αδριατική με δεξαμενόπλοια και στη συνέχεια μεταφέρεται μέσω της JANAF.

Η Βουδαπέστη έχει επίσης ζητήσει από την Κροατία να ενισχύσει τη χωρητικότητα του JANAF, κάτι που, σύμφωνα με το Ζάγκρεμπ, δεν είναι απαραίτητο, καθώς η τρέχουσα χωρητικότητα του αγωγού μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της Ουγγαρίας.

Σύμφωνα με τα κροατικά στοιχεία, ο JANAF μετέφερε 2,3 εκατομμύρια τόνους αργού προς την Ουγγαρία το 2021, αλλά μόνο 0,95 εκατομμύρια φέτος, και Κροάτες αξιωματούχοι λένε ότι η Βουδαπέστη δεν έχει εκφράσει επίσημο ενδιαφέρον να χρησιμοποιήσει την πλήρη χωρητικότητα του αγωγού.

Ο υπουργός Οικονομίας της Κροατίας, Νταβόρ Φιλίποβιτς, δήλωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι «η τρέχουσα χωρητικότητα του JANAF προς την Ουγγαρία είναι 11,4 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου, ενώ η ικανότητα διύλισης του διυλιστηρίου στην Ουγγαρία είναι 8,1 εκατομμύρια τόνοι».

Η σχεδιασμένη ετήσια δυναμικότητα της JANAF είναι 34 εκατομμύρια τόνοι αργού πετρελαίου, ενώ η εγκατεστημένη δυναμικότητα είναι 20 εκατομμύρια τόνοι.

Η Ουγγαρία, από την πλευρά της, κατηγόρησε την Κροατία για «εξαιρετικά άδικη συμπεριφορά», κάνοντας λόγο για «κατάχρηση της εμπόλεμης κατάστασης».

euractiv.gr