Η κοινή πρόθεση Ελλάδας – Βουλγαρίας για την επανεκκίνηση ουσιαστικών προπαρασκευαστικών συζητήσεων για την αναβίωση του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου Μουργκάς – Αλεξανδρούπολη  είχε διαπιστωθεί στα μέσα Νοεμβρίου έπειτα από ανοιχτή συζήτηση μεταξύ των  Υπουργών Ενέργειας  χωρών των Βαλκανίων στο τελευταίο συνέδριο του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) .  Και  το περασμένο Σάββατο ο πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου, κ. Δημήτρης Κοπελούζος εξέφρασε το ενδιαφέρον του ομίλου να προχωρήσει στην υλοποίηση του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου, αλλά από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, μιλώντας σε δημοσιογράφος στο περιθώριο της τελετής εγκαινίων για την έναρξη υλοποίησης της Μονάδας Ηλεκτροπαραγωγής Αλεξανδρούπολης» στη ΒΙ.ΠΕ της περιοχής, μια

επένδυση των ΔΕΗ, ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ και Damco Energy. Ο αγωγός Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς είναι ένα έργο το οποίο θα έχει την ικανότητα να προμηθεύει με 10 εκατ. τόνους πετρελαίου κατ΄έτος τη Βουλγαρία.

Τη δεδομένη χρονική στιγμή, η πολιτική απεξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο αλλάζει σταδιακά τα δεδομένα για τη Βουλγαρία και ειδικότερα τις ανάγκες της σε προμήθεια πετρελαίου για διυλιστήριό της στο Μπουργκάς, το οποίο σήμερα τροφοδοτείται με 8 εκατ. τόνους πετρελαίου από τη Ρωσία. Η αναβίωση του αγωγού, η υλοποίηση του οποίου είχε «παγώσει» το 2011, ενισχύει στην παρούσα συγκυρία   τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή των Βαλκανίων καθώς και τη συνεργασία με την Βουλγαρία, μια χώρα με την οποία έχει ήδη «χτιστεί» πολύ στενή σχέση στο ενεργειακό μέτωπο του φυσικού αερίου. Τα σχέδια και οι μελέτες για τον αγωγό Μπουργκάς -Αλεξανδρούπολη είναι   έτοιμα,  με βάση  τον προ δεκαετίας   σχεδιασμό για μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από τη Βουλγαρία στην Ελλάδα, οπότε θα πρέπει να επικαιροποιηθούν. Σύμφωνα  με τον κ. Κοπελούζο,  πρόθεση του ομίλου    είναι να  αναλάβει το project ως φορέας υλοποίησης, αφού  πρώτα υπογραφούν οι σχετικές διακρατικές συμφωνίες.

Στην αναβίωση του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, ελέω του ευρωπαϊκού  εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και της αύξησης των τελών διαμετακόμισης για τη χρήση του Στενού του Βοσπόρου, είχαν αναφερθεί με δηλώσεις τους στο Al Jazeera, στις αρχές Δεκεμβρίου, οι υπουργοί Ενέργειας Ελλάδας και Βουλγαρίας κ.κ.  Κώστας Σκρέκας και Roman Hristov. Ειδικότερα, ο Βούλγαρος υπουργός είχε αναφέρει ότι η χώρα του έχει δύο χρόνια παρέκκλιση (από τις κυρώσεις της ΕΕ) για να αγοράσει ρωσικό πετρέλαιο, αλλά έπειτα  θα αντιμετωπίσει προβλήματα λόγω της αύξησης των τελών διαμετακόμισης μέσω του Βοσπόρου. «Έτσι, έχουμε αρχίσει να συζητάμε για την αναβίωση του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και την επέκτασή του βόρεια προς τα λιμάνια της Βάρνας και της Κωνστάντζας», τόνιζε. Είναι αξιοσημείωτο ότι και πριν την εισβολή στη Ρωσία, μέσω του Βοσπόρου ετησίως έρρεαν 140 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου, 4.000.000 τόνοι υγροποιημένου φυσικού αερίου και 3.000.000 τόνοι χημικών ουσιών.

Ο αγωγός θα εκτείνεται 280 χιλιόμετρα από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μέχρι το λιμάνι του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα και μπορεί να συνεχίσει βόρεια έως το λιμάνι της Κονστάντζα στη Ρουμανία.

Aπό την πλευρά του, ο κ. Σκρέκας είχε δηλώσει τη στήριξή του στο έργο. Ο αρχικός σχεδιασμός του   αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, ήδη από το 1993, ήταν να έχει ροή προς τον Νότο, εξάγοντας ρωσικό αργό πετρέλαιο από τη Μαύρη Θάλασσα στη Μεσόγειο. Το 2007 υπεγράφη συμφωνία μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρωσίας   για την κατασκευή του αγωγού και ενός  τερματικού σταθμού 650.000 τόνων στην Αλεξανδρούπολη που θα εξασφάλιζε συνεχή τροφοδοσία σε πλοία.  Ωστόσο, από το καλοκαίρι του 2010 η βουλγαρική πλευρά άρχισε να προβάλλει ενστάσεις και τελικά τον Δεκέμβριο του 2011 ανακοίνωσε επίσημα την αποχώρησή της από το σχέδιο.