Πιο, συγκεκριμένα τον Ιανουάριο οι συνολικές παραδόσεις του 100% εισαγόμενου αερίου στην Ελλάδα έφθασαν τις 5,1 TWh ή 5,1 bcma, από τις οποίες 22,0% εισήλθε μέσω Νέας Μεσημβρίας (αγωγός ΤΑΡ), το 1,0% μέσω του Ελληνο- Τουρκικού διασυνδετηρίου αγωγού στους Κήπους του Έβρου ενώ το 77,0% προήλθε από LNG μέσω του τερματικού της Ρεβυθούσας.
Η εξέλιξη αυτή έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί δείχνει ότι η Ελλάδα αυτοβούλως μηδένισε τις εισαγωγές της σε αέριο από την Ρωσία δείχνοντας με τον πλέον έμπρακτο τρόπο τις δυνατότητες που έχει να απεξαρτηθεί πλήρως από την Ρωσική ενέργεια. Με τα ελληνικά διυλιστήρια (ΕΛΠΕ και Motor Οil) να έχουν σταματήσει εδώ και μήνες να εισάγουν Ρωσικό αργό ποικιλίας Urals.
Έτσι, το ερώτημα που συχνά-πυκνά τίθεται από τα ΜΜΕ για το τι θα γίνει εάν σταματήσει να ρέει το Ρωσικό αέριο προς την Ελλάδα και το τι μέλλει γενέσθαι από την άποψη ενεργειακής ασφάλειας, έχει απαντηθεί στην πράξη, με τις εταιρείες και το εθνικό σύστημα φ. αερίου να καλύπτει απόλυτα το δημιουργηθέν κενό από εναλλακτικές εισαγωγές από τις τρεις επιπλέον πύλες εισαγωγής αερίου που διαθέτει η χώρα. Με αυτή την πολύ θετική εξέλιξη, η Ελλάδα στέλνει ένα πολύ ξεκάθαρο μήνυμα προς την ΕΕ και τις ΗΠΑ αλλά και προς τις γειτονικές μας χώρες στα Βαλκάνια ότι είναι σε θέση όχι μόνο να ανεξαρτητοποιηθεί η ίδια από την Ρωσική ενέργεια αλλά είναι σε θέση να στηρίξει τις χώρες αυτές μέσω των εξαγωγών σε αέριο. Έχει ενδιαφέρον ότι το 2022 το 34,2% από τις συνολικές ποσότητες αερίου που παρελήφθησαν στην Ελλάδα εξήχθησαν στις γειτονικές χώρες, κυρίως μέσω Σιδηροκάστρου (σε reverse flow) και του IGB.
πηγή: «Δελτίο Ενεργειακής Ανάλυσης» ΙΕΝΕ, τ. Νο 305 - Μηνιαία Ανάλυση της Ελληνικής Ενεργειακής Αγοράς, Ιανουάριος 2023.
Σύμφωνα, πάλι, με το ετήσιο Δελτίο Ανάλυσης του ΙΕΝΕ, για το 2022 οι εισαγωγές αερίου από την Ρωσία μέσω Σιδηροκάστρου αντιστοιχούσαν στο 14% των συνολικών εισαγωγών αερίου, σημαντικά μειωμένες σε σχέση με το 2021, οι οποίες για την χρονιά που πέρασε έφθασαν τα 62,0 TWh (και, για να μην ξεχνιόμαστε, μιλάμε για 6,2 bcma, αφού στην πράξη το αέριο μετριέται σε διακινούμενους όγκους και σε μόρια – molecules - και όχι σε ηλεκτρόνια). Με το 4,0% να εισάγεται από την Τουρκία (δηλ.Turkish basket) μέσα από την πύλη των Κήπων, το 20,0% από την πύλη της Νέας Μεσημβρίας - με το αέριο να προέρχεται από το Αζερμπαιτζάν μεταφερόμενο μέσω των συστήματος αγωγών TANAP-TAP - ενώ την μερίδα του λέοντος, που αντιστοιχούσε στο 62%, την είχε το LNG μέσω της πύλης της Αγίας Τριάδας, προερχόμενο από το γειτονικό τέρμιναλ της Ρεβυθούσας.
Άρα, βλέπουμε πως η Ελλάδα σε πλήρη σύμπλευση με τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, έχει καταφέρει να αναδιαρθρώσει απόλυτα το σύστημα προμήθειας φυσικού αερίου, καθιστώντας εδώ και μήνες το LNG ως στρατηγικό καύσιμο που καλύπτει πλέον τον μεγαλύτερο όγκο των αναγκών της. Όχι χωρίς υψηλό κόστος, θα συμπληρώσουμε, αφού το LNG παραδοσιακά έχει υψηλότερο κόστος κτήσης, ενώ οι υπό κατασκευή ή σχεδίαση νέες εγκαταστάσεις που απαιτούνται (FSRU’s, αγωγοί κλπ.) έχουν υψηλό επενδυτικό κόστος.