Πυρά Bιομηχανίας για το Πλαίσιο του Νet Μetering -Σήμα Κινδύνου και από τον “Ευρωπαϊκό ΣΕΒ”

Πυρά Bιομηχανίας για το Πλαίσιο του Νet Μetering -Σήμα Κινδύνου και από τον “Ευρωπαϊκό ΣΕΒ”
Του Γιώργου Ατσαλάκη
Δευ, 27 Φεβρουαρίου 2023 - 10:19

Την έντονη κριτική από παράγοντες της αγορές συναντά η κυβέρνηση για προωθούμενες ρυθμίσεις που έχουν ενταχθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις ενεργειακές κοινότητες, τον ενεργειακό συμψηφισμό και την αυτοπαραγωγή από συστήματα ΑΠΕ, που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 27 Φεβρουαρίου. Όπως αναφέρουν “μπαίνει ταφόπλακα στο net metering και στην αυτοπαραγωγή” λόγω της διατύπωσης που έχει επιλεγεί στο άρθρο 28 του νομοσχεδίου που αντικαθιστά το άρθρο 14Α του ν. 3468/2006 (Α’ 129) και αφορά «την εφαρμογή του ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από αυτοκαταναλωτές». 

Όπως σημειώνεται για σταθμούς που εγκαθίστανται από αυτοκαταναλωτές, καθώς και για αυτοκαταναλωτές από κοινού, για την εφαρμογή του ενεργειακού συμψηφισμού, η μέγιστη ισχύς του σταθμού για:

α) οικίες (νοικοκυριά), δεν μπορεί να ξεπερνά τα δέκα (10) κιλοβάτ (kW) ανα παροχή κατανάλωσης,
β) νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, δεν μπορει να ξεπερνά τα εκατό (100) κιλοβάτ (kW) ανα παροχή κατανάλωσης.

Να σημειωθεί ότι  ο  παλαιότερος νόμος, ο 3468 καθόριζε ότι:΅”Με την ανωτέρω υπουργική απόφαση είναι δυνατόν να τίθενται, με μέγιστο όριο τα 3 ΜW για τους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., ανώτατα όρια εγκατεστημένης ισχύος διαφοροποιημένα ανά κατηγορία παραγωγών και ανά ηλεκτρικό σύστημα διασυνδεδεμένο ή αυτόνομο. H YA συνημμένη.

Ουσιαστικά αυτό που σημειώνει η αγορά είναι ότι 100 kW ανά παροχή κατανάλωσης που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι πολύ μικρή ποσότητα ενέργειας για να καλύψει τις ανάγκες μιας επιχείρησης κι όχι μόνο , κι έτσι επί της ουσίας καταργείται η εναλλακτική για κάλυψη μέρους του ενεργειακού βάρους με αυτοκατανάλωση. Μάλιστα αναφέρεται με νόημα ότι στον προηγούμενο νόμο υπήρχε  μέγιστο όριο τα 3 ΜW για τους σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και ανώτατα όρια εγκατεστημένης ισχύος διαφοροποιημένα ανά κατηγορία παραγωγών και ανά ηλεκτρικό σύστημα διασυνδεδεμένο ή αυτόνομο.

Ουσιαστικά, τονίζεται, ανατρέπονται τα πλάνα όσων επιχειρήσεων είχαν προχωρήσει σε επενδύσεις για ιδιοπαραγωγή από ΑΠΕ κι έτσι και ένα βασικό “ανάχωμα” για τον περιορισμό του ενεργειακού κόστους χάνεται. 

Παράλληλα τίθεται σε αμφισβήτηση και ο ευρωπαϊκός στόχος διείσδυσης της πράσινης ενέργειας  σε ποσοστό 45% στο εθνικό μείγμα έως το 2030. Με την αναφορά, όπως σημειώνεται, για αυτοκατανάλωση είτε γίνεται με έγχυση και συμψηφισμό (net metering) είτε χωρίς έγχυση στο δίκτυο και το όριο σε όλες τις περιπτώσεις τα 100 KW  καταργείται το net metering, που ζητούν όλοι σχεδόν οι παραγωγικοί φορείς και έχει και υποσχεθεί το ΥΠΕΝ.
Παράλληλα κριτική γίνεται και στις ρυθμίσεις για αυτοκατανάλωση χωρίς έγχυση στο δίκτυο. Γίνεται, δε, λόγος για παραβίαση των κατευθύνσεων της ευρωπαϊκής οδηγίας η οποία ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο με το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ. “Αντί να βάζουμε στις στέγες φωτοβολταϊκά θα τα βαζουμε στα χωράφια; Κρατάει τον ηλεκτρικό χώρο για ποιόν;” ρωτούν με νόημα τονίζουν παράγοντες της βιομηχανίας σε σχέση με την πρόθεση της κυβέρνησης  να θέσει όρια στην παραγωγή από ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά) σε νομικά πρόσωπα.

Η BusinessEurope

Πάντως σήμα κινδύνου εκπέμπει ο “ευρωπαϊκός ΣΕΒ” σε σχέση με την όλη αντιμετώπιση της βιομηχανίας από τους θεσμούς της ΕΕ. Σε ανακοίνωσή της η BusinessEurope σχετικά με την προβλεπόμενη μεταρρύθμιση του σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, ο Γενικός Διευθυντής της BusinessEurope Markus J. Beyrer την περασμένη Δευτέρα τόνισε ότι απαιτείται έμπρακτη απόδειξη ότι γίνονται κινήσεις για δράσεις προστασίας που υποστηρίζουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας.

"Η Ευρώπη χρειάζεται να αναμορφώσει την αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με τέτοιον τρόπο ώστε να υποστηρίζει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας. Ο τρέχων μηχανισμός τιμολόγησης εξασφαλίζει τη βραχυπρόθεσμη επάρκεια. Ωστόσο για να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι ευρωπαϊκοί στόχοι για το κλίμα και ταυτόχρονα να διασφαλιστεί η ασφάλεια του εφοδιασμού, η ΕΕ θα πρέπει να εξασφαλίσει για τη μελλοντική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας πλαίσιο για επενδύσεις” σημειώνει ο επικεφαλής της  BusinessEurope και τονίζει ότι η  προσφορά περισσότερων ευκαιριών αντιστάθμισης κινδύνου για τους καταναλωτές μέσω μακροπρόθεσμων συμβάσεων είναι ένας πρώτο βήμα μιας μεταρρύθμισης για τη μείωση της επίδρασης των διακυμάνσεων της τιμής του φυσικού αερίου στις τιμές των καταναλωτών. “Η χρήση μακροπρόθεσμων συμβάσεων θα πρέπει πρώτα να εξεταστεί πριν αξιολογηθεί εάν θα ήταν απαραίτητες αλλαγές στον μηχανισμό τιμολόγησης” αναφέρει ο Markus J. Beyrer που δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι η τρέχουσα ενεργειακή κρίση έφερε στο φως τη συχνά παραμελημένη ασφάλεια εφοδιασμού.

Στο μεταξύ  το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης σε αναλυτική έκθεσή του για την ενέργεια το 2022 κάνει λόγο γβια την ανάγκη σημειώνει ότι η υψηλή μεταβλητότητα στις τιμές ενέργειας προκαλεί αυξημένη αβεβαιότητα στις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, ενώ δεν αποκλείεται κλιμάκωση του λεγόμενου «εισαγόμενου» πληθωρισμού, λόγω κυρίως των υψηλών τιμών των ενεργειακών αγαθών, με τους δείκτες αποπληθωρισμού των εισαγωγών και των εξαγωγών να υπερβαίνουν σημαντικά τους αντίστοιχους δείκτες της κατανάλωσης και των επενδύσεων παγίου κεφαλαίου. 

Την ίδια ώρα πακέτο μέτρων για τη στήριξη της βιομηχανίας απέναντι στην ενεργειακή κρίση καταθέτει η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή της Ελλάδος (Ο.Κ.Ε.),  σε συνέχεια της αξιολόγησης των επιπτώσεων από τις διαδοχικές κρίσεις που έχουν εκδηλωθεί την τελευταία πενταετία σε γνώμη της για το θέμα  «Ενέργεια και ενεργειακή κρίση  -  Αντιμετώπιση των οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών».
Για τη βιομηχανία και τις επιχειρήσεις Υψηλής Τάσης, κι ακολουθώντας τις πολιτικές που εφαρμόζονται σε άλλα Κράτη-Μέλη της ΕΕ (ενδεικτικά τη Γερμανία και τη Βουλγαρία όπου η σχετική τιμή στόχος είναι περίπου 110-120€ /MWh), η ΟΚΕ προτείνει την υιοθέτηση μιας τιμής στόχου μέσω της επικαιροποίησης της επιδότησης ανά τακτά χρονικά διαστήματα για την ανταγωνιστική χρέωση της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει η εγχώρια βιομηχανία προκειμένου να διασφαλιστεί κι εκεί η απαιτούμενη προβλεψιμότητα. Σημειώνει δε ότι ο καθορισμός επιδότησης μπορεί να είναι σε ύψος 20€/ MWh στο κόστος του βιομηχανικού φυσικού αερίου για το 2023.