Προτού, καλά -καλά κατακαθίσει ο κουρνιαχτός του φονικού σεισμού της Τουρκίας, ο Ερντογάν-εφέντι επανέλαβε τις προκλήσεις εις βάρος της χώρας μας. Εξαπέστειλε μη-επανδρωμένα αεροσκάφη στις Οινούσες και παρεβίασε, με επανδρωμένα «ναυτικής συνοδείας» και με F-16, τον Ελληνικό εναέριο χώρο. Οι «καραβιές» λαθρομεταναστών δεν σταμάτησαν ούτε μία ημέρα…

Ο Ερντογάν πρότεινε επίσης την εξαγωγή Ισραηλινού φυσικού αερίου (ΦΑ) μέσω της Τουρκίας και των εμπολέμων χωρών Λιβάνου, Συρίας, προφανώς για να εμποδίσει την κατασκευή του εναλλακτικού αγωγού East-Med που μελετάται να μεταφέρει ΦΑ από Κύπρο, Ισραήλ, Αίγυπτο και αργότερα απ’ την νοτιοδυτική Κρήτη, στην διψώσα για ενέργεια δυτική Ευρώπη που εξαρτάται ακόμη απ’ την Ρωσσία (πχ. η Αυστριακή αγορά κλπ.).

Λησμόνησε, ο Τούρκος πρόεδρος, ότι εάν το (παλαιό) σχέδιο συνδέσεως του Ισραήλ με τον Τουρκικό αγωγό ΦΑ είχε… ευοδωθεί, πέραν της καταστροφής που προξένησε ο σεισμός της 6ης Φεβρουαρίου, μία τεράστια έκρηξη και πυρκαγιά θα ήταν πολύ πιθανή εκ της διαρραγής του «Τούρκο-ισραηλινού αγωγού» μέσω Συρίας και Λιβάνου.

Αντιθέτως, η ύπαρξη του ενεργειακού φόρουμ της νοτιοανατολικής Μεσογείου ΕΜGF, Γαλλίας, Ιταλίας, Κύπρου, Eλλάδος (δηλ. του ήμισυ των μελών της Ευρωπαϊκής Ενώσεως) μετά του Ισραήλ, Αιγύπτου, Ιορδανίας και του (υπό ίδρυση;) Παλαιστινιακού κράτους, δημιουργεί τις δυνατότητες Ανατολικομεσογειακού Αγωγού, που μπορεί υποθαλασσίως να καλύψει την απεξάρτηση της Ευρώπης απ’ το Ρωσσικό ΦΑ. Ο πρώην Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάϊκ Πομπέο υπεστήριξε τον αγωγό East-Med επί προεδρίας Τράμπ αλλά το καθεστώς Μπάϊντεν τον… «έθαψε» προώρως.

Εν τούτοις, το σχέδιο του East Med επιτρέπει συγχρόνως και στο Αμερικανικό LNG να παροχετεύεται απ’ τη Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη προς τις Βαλκανικές χώρες (Βουλγαρία, Σκόπια, Σερβία, Ρουμανία) ανακουφίζοντας τον κεκορεσμένο συγκοινωνιακά Βόσπορο.

Ο αγωγός East-Med του οποίου η μελέτη χρηματοδοτείται από την Ε.Ε., είναι απολύτως σκόπιμος διότι θα αλλάξει τις ενεργειακές ισορροπίες στην Ευρώπη και θα καταργήσει τους εκβιασμούς αυταρχικών κρατών. Είναι δυσάρεστο ότι κατά το πρόσφατο ταξίδι του Αμερικανού ΥΠΕΞ Άντωνυ Μίλκεν στην Αθήνα δεν εγένετο καμία σχετική ανακοίνωση. Ελπίζεται ότι η Ελληνική κυβέρνηση το έθιξε…

Μία άλλη εκκρεμότητα της είναι η επέκταση των Ελληνικών χωρικών υδάτων (ΧΥ) στο νησιωτικό σύμπλεγμα της Γαύδου εις απόστασιν 28 χιλιομέτρων από των νοτίων γραμμών ευθυγράμμισης (των κόλπων) της Κρήτης , που αντικρύζει το παράτυπο Τουρκολιβυκό συμβόλαιο.

Τα 12 μίλια ΧΥ δεν είναι μόνον δικαίωμα αλλά και υποχρέωση της Ελλάδος ως προαπαιτούμενο για την ρύθμιση της ΑΟΖ μεταξύ Λιβύης και Ελλάδος. Δεν είναι δυνατόν η Ελλάς ν’ αδιαφορεί για τις συνέπειες της ματαιώσεως διεθνώς αλλά κυρίως διά τα Ελληνικά συμφέροντα. Οι υποστηρίζοντες το αντίθετο είναι εθνικώς υπόλογοι.

Τρίτη εκκρεμότητα της χωρικής διευθέτησης στην Ανατολική Μεσόγειο, αποτελεί η διακήρυξη της Ελληνικής Αυτονόμου Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) που θα εναρμονίζεται με τις ΑΟΖ Αιγύπτου, Ιταλίας και Λιβύης, ώστε κάθε κράτος να ξέρει τί του ανήκει από τον βυθό της Μεσογείου. Επ’ αυτού δεν έχει λόγον η Τουρκία διότι δεν την αφορά.

Η μόνη διαφορά της Ελλάδος με την Τουρκία είναι η χάραξη των θαλασσίων ζωνών στο Αιγαίον κι όχι τα ΜΟΕ (**) που διαρκούν όσον και τα… ρόδα.

Ατυχώς, ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης λησμόνησε ν’ αναφερθεί στα ζέοντα αυτά προβλήματα με τον γείτονα, κατά την διάσκεψη του Μονάχου για την Ευρωπαϊκή Ασφάλεια. Τα υπενθυμίζομε απλώς εν όψει εκλογών, να μην ευρεθεί πάλιν εγκαλούμενος όπως για το τεράστιο πρόβλημα των «Τιτλοποιημένων» δανείων (Securitization), υπό του εγχωρίου Τραπεζικού… παραμάγαζου.

(*) Τίτλος επικριτικού άρθρου του κ. Έντυ Ζαμενίδη στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 25.2.23 σελ.8 για το πρόσφατο ταξίδι του Μπλίνκεν στην Αθήνα.
(**) Νατοϊκός ευφημισμός, για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης που υπονοούν παραχωρήσεις εθνικού χώρου υπέρ του ανέμπιστου γείτονος.