Εγκρίθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ο νέος κανονισμός τιμολόγησης, που αφορά τη μεθοδολογία υπολογισμού του Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή, τις δραστηριότητες του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, και μεθοδολογία καθορισμού των τιμολογίων. Ο νέος κανονισμός προβλέπει κίνητρα απόδοσης για τον Διαχειριστή τα οποία και θα ενσωματωθούν στα έσοδα του από 1ης Ιανουαρίου 2025, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του τρέχοντος έτους 2023.

Τα εν λόγω κίνητρα πρόκειται να καθοριστούν με προσεχή απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) και κατόπιν σχετικής εισήγησης του ΔΕΣΦΑ και θα μπορεί να αναφέρονται είτε στο σύνολο των δεικτών απόδοσης, είτε σε ένα τμήμα τους.

Οι στόχοι του επικαιροποιημένου κανονισμού, για τη χρονική περίοδο 2024-2027, αποσκοπούν ώστε τα τιμολόγια του ΕΣΦΑ να αντικατοπτρίζουν το εύλογο κόστος, τον αποδοτικό και ανταποδοτικό χαρακτήρα των παρεχόμενων υπηρεσιών και της λειτουργίας του ΕΣΦΑ και το εύλογο επίπεδο προβλεψιμότητας των Τιμολογίων. Επίσης, αποσκοπούν στη διατήρηση της βιωσιμότητας και της χρηματοδοτικής ικανότητας του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ μέσω της επαρκούς διασφάλισης ότι ο Διαχειριστής θα διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια για να  καλύπτει, μεταξύ άλλων , τις εύλογες και αποδοτικές λειτουργικές δαπάνες του, να υλοποιεί και να ανακτά τις αναγκαίες επενδύσεις που έχουν εγκριθεί και να επιτυγχάνει μακροπρόθεσμα εύλογη απόδοση των απασχολούμενων κεφαλαίων.

Επίσης, ο νέος κανονισμός καλύπτει τη διατήρηση της βιωσιμότητας και της χρηματοδοτικής ικανότητας του ΔΕΣΦΑ, την παροχή κινήτρων προκειμένου να βελτιωθεί η αποδοτικότητα και η αξιοπιστία του δικτύου, η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και η διασύνδεση μεταξύ των δικτύων αερίου, ενώ ενισχύει τη διαφάνεια και την αντικειμενικότητα αλλά και την πιο ευχερή κατανόηση των χρηστών του δικτύου σε συνάρτηση με τα τιμολόγια που αφορούν τόσο στην υπηρεσία μεταφοράς όσο και στην Βασική Υπηρεσία Εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG).

Παράλληλα, η αξιολόγηση των Έργων Ανάπτυξης ΕΣΦΑ, προκειμένου αυτά να περιληφθούν στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης πραγματοποιείται με βάση τα ακόλουθα:
Εφόσον η ένταξη Έργου Ανάπτυξης στη ΡΠΒ προκαλεί αύξηση της Μέσης Χρέωσης Χρήσης ΕΣΦΑ κατά την Περίοδο Μέσης Χρέωσης, η ΡΑΕ συνεξετάζει τη συνεισφορά του εν λόγω έργου στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και στην ανάπτυξη του ανταγωνισμού στην εθνική και περιφερειακή αγορά φυσικού αερίου.

Σημαντική θεωρείται η υπέρβαση στην αξία των επενδύσεων της εν λόγω περιόδου όταν ισούται ή ξεπερνάει το όριο σημαντικότητας (materiality threshold), το οποίο ορίζεται ίσο με ποσοστό πέντε τοις εκατό 5% επί των σωρευτικών κεφαλαιουχικών δαπανών του Διαχειριστή κατά την περίοδο αξιολόγησης, όπως αυτές προσδιορίζονται βάσει του εγκεκριμένου Προγράμματος Ανάπτυξης που ήταν σε ισχύ κατά την έναρξη της υπό εξέτασης περιόδου.

Επιπλέον, όσον αφορά νέες επενδύσεις εξετάζονται από την ΡΑΕ ως προς την παροχή οικονομικών κινήτρων. Έτσι, ο Διαχειριστής οφείλει να υποβάλλει στο πλαίσιο της διαδικασίας έγκρισης του Προγράμματος Ανάπτυξης τεκμηριωμένη εισήγηση η οποία, να προβλέπει αιτιολόγηση σχετικά με τον χαρακτηρισμό της επένδυσης, εκπόνηση μελέτης κόστους-οφέλους, στην οποία να καταδεικνύονται και να αναλύονται με σαφήνεια τυχόν εναλλακτικές επενδύσεις και την τεκμηρίωση της ανάγκης χορήγησης κινήτρου και προτεινόμενο κίνητρο. Τέλος αναφορικά με το μεστοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) του Διαχειριστή, αυτό υπολογίζεται με βάση ένα συγκεκριμένο συντελεστή που θα καθορίζεται από την Αρχή πριν από την εκάστοτε ρυθμιστική περίοδο και το οποίο θα κυμαίνεται μεταξύ 45% -60%.