Είναι αλήθεια ότι η Γερμανία πιάστηκε κυριολεκτικά στον ύπνο με τον πόλεμο στην Ουκρανία, και υποχρεώθηκε να ανακρούσει πρύμνα εγκαταλείποντας άρον-άρον τις παλιές επικερδείς ενεργειακές συμφωνίες της με τους Ρώσους. Η ανάγκη της να μην ξεμείνει από φυσικό αέριο την έκανε πιο «ευέλικτη» και ώθησε τους ηγέτες της να συναινέσουν στην περίφημη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας ενέργειας, προς όφελος του υγροποιημένου φυσικού αερίου, και δη αμερικανικής προέλευσης.

Δεν διέθετε όμως καμία εγκατάσταση αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG Έπρεπε να τις κατασκευάσει από το μηδέν και ταχέως. Πόσο τα έχει καταφέρει όμως σε αυτό το εγχείρημα; Αν πιστέψουμε τα όσα δήλωσε προσφάτως ο Διευθύνων Σύμβουλος της RWE, Markus Krebber, οι υποδομές της Γερμανίας είναι πιθανό να μην μπορέσουν να αξιοποιηθούν πλήρως, αν και επεσήμανε πως ακόμη και αυτή η απλή δυνατότητα για εισαγωγή του καυσίμου θα είναι κομβική για να αποφευχθεί μια πιθανή στενότητα εφοδιασμού κατά την επόμενη χειμερινή περίοδο.

Ο ισχυρός άνδρας της μεγάλης επιχείρησης κοινής ωφέλειας της χώρας ήρθαν ως απάντηση στην άποψη ότι το Βερολίνο μπορεί να έχει υπερβεί τα όρια με τα υφιστάμενα σχέδια χωρητικότητας υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Σημειώνουμε ότι οι γερμανικές αρχές άναψαν πράσινο φως για την κατασκευή πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) σε διάφορες παράκτιες τοποθεσίες, με έξι από αυτές να αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία έως το τέλος του 2023. Από αυτές, πέντε έχουν δεσμευτεί από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση της χώρας και έχουν ικανότητα επαναεριοποίησης της τάξης των 27 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) ετησίως.

"Μπορεί οι τερματικοί σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου να μην αξιοποιούνται πλήρως. Αλλά τους χρειαζόμαστε ως ασφαλιστική δικλείδα", είπε χαρακτηριστικά ο κ  Krebber. Η RWE έχει αναλάβει να τρέξει το ένα από αυτά τα FSRU, ενώ είναι επίσης μέτοχος σε έναν προγραμματισμένο χερσαίο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ο επικεφαλής της RWE είπε ακόμη πως η Ρωσία, η οποία έχει διακόψει πλήρως τις εξαγωγές φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Nord Stream 1, από τα τέλη του περασμένου Αυγούστου, εξακολουθεί να εκπληρώνει τις συμβατικές υποχρεώσεις της μέσω του εναλλακτικού αγωγού που διασχίζει την Ουκρανία. "Αν πιστεύουμε ότι θα παραμείνει η κατάσταση ως έχει, τότε χρειαζόμαστε, ασφαλώς, λιγότερους τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης. Αν θέλουμε όμως να έχουμε καλυμμένα τα νώτα μας, τότε χρειαζόμαστε τις υποδομές", τόνισε για να προσθέσει ότι η Γερμανία δεν έχει ακόμη ξεπεράσει την ενεργειακή κρίση που επηρεάζει αρνητικά την οικονομία της.

Εκπρόσωπος της γερμανικής κυβέρνησης δήλωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι η ανάπτυξη των υποδομών της χώρας για το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα κοστίσει πάνω από 9,8 δισεκατομμύρια ευρώ για την χρονική περίοδο 2022-2038.

Από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Eni, Claudio Descalzi υποστήριξε ότι η αγορά φυσικού αερίου θα αποδειχτεί πιο “σφιχτή" για την Ευρώπη αρχής γενομένης από το χειμώνα του 2023-2024 έως και το 2025 και τούτο εξαιτίας της έλλειψης προσφοράς από την Ρωσία. "Φέτος, το 2024 αλλά και το 2025, τα πράγματα θα είναι πιο δύσκολα, διότι πέρυσι έως και τον Ιούλιο του 2022, βασιστήκαμε κατά περίπου 80% στο ρωσικό φυσικό αέριο για να καλύψουμε τις ανάγκες μας. Τώρα δεν υπάρχει καθόλου ρωσικό αέριο" είπε χαρακτηριστικά!

Όσον αφορά στο μέτωπο των τιμών, η τιμή των futures φυσικού αερίου για παραδόσεις Απριλίου, στον ολλανδικό κόμβο TTF, υποχωρεί εκ νέου κάτω από το ψυχολογικό όριο των 42 ευρώ/MWh (41,770 ευρώ/MWH στις 14:00 ώρα Ελλάδας) .