Η Tesla  θα καταργήσει τη χρήση σπάνιων γαιών στα ηλεκτρικά οχήματα (EV) της επόμενης γενιάς της. Η μεγάλη αποκάλυψη κατά την ημέρα επενδυτών της εταιρείας την περασμένη εβδομάδα προκάλεσε πωλήσεις στις μετοχές τόσο των κινεζικών όσο και των δυτικών παραγωγών, όπως ήδη έχει γράψει εδώ το energia. gr. Η αυστραλιανή Lynas Rare Earths Ltd. (LYC.AX) κατρακύλησε 6,8% με την είδηση 

και έκτοτε έχει πέσει περαιτέρω. Όπως αναφέρει το Reuters, αυτό δεν βοήθησε ούτε την τιμή των σπάνιων γαιών, επιτείνοντας την απότομη πτώση που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο.

Οι μόνιμοι μαγνήτες, που χρησιμοποιούν σπάνιες γαίες, όπως το νεοδύμιο και το πρασεοδύμιο, ή το πιο εύχρηστο NdPr για συντομία, έχουν γίνει πρότυπο στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.

Αλλά η Tesla και οι ομότιμοί της αγωνίζονται με την κυριαρχία της Κίνας στην αλυσίδα εφοδιασμού, του μεγαλύτερου παραγωγού και επεξεργαστή στον κόσμο, και με ένα ιστορικό ακραίας μεταβλητότητας των τιμών, με πιο πρόσφατη την αρχή του 2022.

Όλοι θα ήθελαν να εξαιρέσουν τις σπάνιες γαίες από τους ηλεκτροκινητήρες τους, αλλά πρόκειται για μια αργή, εξελισσόμενη διαδικασία, καθώς η βιομηχανία πειραματίζεται με νέες διαμορφώσεις.

Η ανακοίνωση της Tesla είναι σημαντική για αυτό που λέει σχετικά με την κατεύθυνση της πορείας, αλλά δεν θα κάνει μεγάλη ζημιά σε μια αγορά που αγωνίζεται να δημιουργήσει αρκετή προσφορά για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση.

Η Tesla έχει ξαναβρεθεί εδώ.

Η πρωτοπόρος κατασκευαστής EV χρησιμοποίησε έναν επαγωγικό κινητήρα αντί για κινητήρα μόνιμου μαγνήτη (PM) στις αρχικές εκδόσεις των Model S και X, αλλά άλλαξε με την κυκλοφορία του Model 3 το 2017, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων ερευνών IDTechEx.

Δεν πρόκειται φυσικά να παραμείνει με εκείνον τον κινητήρα PM αλλά θα τον επανασχεδιάσει για να αποκλείσει τις σπάνιες γαίες. Η εταιρεία ήταν φειδωλή σχετικά με τις λεπτομέρειες για αυτή τη στροφή, αλλά πιθανότατα εξετάζει μια εναλλακτική λύση με βάση τον φερρίτη, δήλωσε η IDTechEx.

Η συμβουλευτική εταιρεία σπάνιων γαιών Adamas Intelligence συμφωνεί, σημειώνοντας ότι οι μαγνήτες φερρίτη είναι "μια δοκιμασμένη ιδέα", που χρησιμοποιείται ήδη από τη General Motors (GM.N) στο Chevy Volt του 2016.

Ωστόσο, ενώ μπορούν να συγκριθούν με έναν μαγνήτη νεοδυμίου-σιδήρου-βορίου (NdFeB) σε μία ή περισσότερες παραμέτρους, "αυτή η απόδοση συνοδεύεται από σημαντική ποινή βάρους ή απόδοσης που ιστορικά καθιστά την αλλαγή μη ελκυστική", προειδοποίησε.

Κάτι που δεν πρόκειται να σταματήσει την Tesla και άλλους να πειραματίζονται με εναλλακτικές λύσεις.

Η Audi και η Mercedes επιλέγουν έναν επαγωγικό κινητήρα στις σειρές EV τους, ενώ η BMW και η Renault έχουν υιοθετήσει έναν αλλου τύπου κινητήρα, σύμφωνα με το IDTechEx.

Αλλά ο τομέας εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις σπάνιες γαίες και τους μόνιμους μαγνήτες, οι οποίοι αντιπροσώπευαν το 80% της αγοράς EV πέρυσι, δήλωσε.

Η επανάσταση των EV επιταχύνεται, καθώς τόσο η Ευρώπη όσο και οι Ηνωμένες Πολιτείες ρίχνουν χρήματα για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, πράγμα που σημαίνει ότι ο τομέας θα παραμείνει βασικός μοχλός της ζήτησης σπάνιων γαιών.

Αλλά τα ηλεκτρικά οχήματα απέχουν πολύ από το να είναι ο μοναδικός χρήστης των μόνιμων μαγνητών. Είναι πανταχού παρόντες, τροφοδοτώντας τα πάντα, από σκληρούς δίσκους έως έξυπνα τηλέφωνα και ανεμογεννήτριες, έναν άλλο τομέα που βιώνει μεγάλες επενδύσεις υπό την καθοδήγηση της κυβέρνησης.

Ακόμα και αν η Tesla μπορέσει να εκπληρώσει τις φιλοδοξίες της χωρίς σπάνιες γαίες, ο αντίκτυπος στη ζήτηση μαγνητών NdFeB θα είναι περιορισμένος, σύμφωνα με τον Adamas.

Εκτιμά ότι οι κινητήρες EV αντιπροσωπεύουν περίπου το 12% της παγκόσμιας κατανάλωσης μαγνητών, με την Tesla να αντιπροσωπεύει το 15-20% της ζήτησης του τομέα.

"Η παγκόσμια αγορά NdFeB πρόκειται να χάσει μόλις 2% έως 3% της ζήτησης βραχυπρόθεσμα και το πολύ 3% έως 4% μακροπρόθεσμα, εφόσον η Tesla διατηρήσει την ηγετική της θέση στην αγορά EV", εκτιμά η Adamas.

Η εταιρεία συμβούλων έχει προβλέψει ότι η ζήτηση για σπάνιες γαίες όπως το NdPr, το τερβίου και το δυσπρόσιο θα αυξηθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό 8,6% έως το 2035, ξεπερνώντας την αύξηση της προσφοράς κατά 5,4%. ("Rare Earth Magnet Market Outlook", Απρίλιος 2022)

Οι προοπτικές είναι αυτές της εμβάθυνσης των ελλειμμάτων προσφοράς, που για τα οξείδια NdPr προβλέπεται να είναι 68.000 τόνοι μέχρι το 2035, που ισοδυναμεί με την παραγωγή της Κίνας το 2021.

Αυτό αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ευρύτερης αφήγησης για τα μέταλλα EV, καθώς το λίθιο, το νικέλιο και ο χαλκός κινδυνεύουν να υπολείπονται της αύξησης της πράσινης ζήτησης.

Το κοινό αποτέλεσμα είναι η ασταθής και αυξημένη τιμολόγηση.

Το τραινάκι του τρόμου

Οι σπάνιες γαίες βρίσκονται σε ένα τρενάκι του τρόμου στις τιμές τα τελευταία τρία χρόνια.

Το νεοδύμιο, για παράδειγμα, εκτοξεύτηκε από 203.000 γουάν ανά τόνο τον Ιούλιο του 2021 σε πάνω από 1,5 εκατ. γουάν στις αρχές του 2022 εν μέσω μιας οξείας συμπίεσης της προσφοράς που προκλήθηκε εν μέρει από τις διακοπές της COVID στις ροές πρώτων υλών από τη Μιανμάρ προς την Κίνα.

Έκτοτε έχει υποχωρήσει και πάλι στα τρέχοντα 815.000 γιουάν, σύμφωνα με τον κινεζικό πάροχο δεδομένων Shanghai Metal Market.

Αυτό, ωστόσο, εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλότερο από ό, τι ήταν πριν από δύο χρόνια, πιστοποιώντας τη δύναμη της υποκείμενης ζήτησης σε ένα έτος κατά το οποίο ο τομέας των καταναλωτικών ηλεκτρονικών ειδών αγωνίστηκε τόσο στη Δύση όσο και στην Κίνα.

Η τιμολόγηση εξακολουθεί να εξαρτάται από την Κίνα, η οποία δεν είναι μόνο ο μεγαλύτερος παραγωγός σπάνιων γαιών στον κόσμο αλλά και ο μεγαλύτερος χρήστης, καθώς κατασκευάζει τους περισσότερους μόνιμους μαγνήτες στον κόσμο.

Πρόκειται για μια αδιαφανή αγορά με την προσφορά να καθορίζεται από τις κυβερνητικές ποσοστώσεις παραγωγής και την εσωτερική δυναμική που χαρακτηρίζεται από συχνές αναντιστοιχίες με τη ζήτηση.

Υπάρχει επίσης η παρατεταμένη απειλή ότι η Κίνα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ως όπλο την προμήθεια σπάνιων γαιών, εάν οι σχέσεις της με τη Δύση επιδεινωθούν.

Το έκανε το 2010 διακόπτοντας τις εξαγωγές