Τις προτάσεις για να πάψουν οι ρωσικές εταιρείες να εξάγουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης χαιρέτισε το Σάββατο η Ευρωπαία Επίτροπος Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον. «Μπορεί να μην αποτελεί, ακόμη νόμο, όμως δεν παύει να είναι πλέον ένα πολύ συγκεκριμένο βήμα», δήλωσε η κα Σίμσον στο Reuters. Οι χώρες-μέλη της Ε.Ε. συμφώνησαν την περασμένη Τρίτη να αναζητήσουν νομικούς τρόπους 

για να εμποδίσουν τις ρωσικές εταιρείες να εξασφαλίζουν χωρητικότητα υποδομών.

Στην άλλη άκρη του πλανήτη, οι εισαγωγές LNG της Κίνας μειώθηκαν απότομα το 2022 εξαιτίας της διατάραξης των συνθηκών της αγοράς από τις απαγορεύσεις στη μετακίνηση, λόγω Covid-19.

Καθώς η πανδημία μοιάζει να υποχωρεί, η αναζωογόνηση της δραστηριότητας στους τομείς της μεταποίησης και των υπηρεσιών θα αυξήσει την κατανάλωση φυσικού αερίου και είναι πιθανό να περιορίσει τις διαθέσιμες προμήθειες LNG στην Ευρώπη ενόψει της επόμενης χειμερινής περιόδου, 2023/24.

Σε κάθε περίπτωση, η ανάκαμψη των εισαγωγών στην Κίνα θα μπορούσε να είναι μικρότερη από τις αρχικές προβλέψεις, επειδή η εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου αυξάνεται διαρκώς και οι αρχές έχουν ολοκληρώσει τα έργα κατασκευής των δικτύων φυσικού αερίου για τους κατοίκους των αστικών κέντρων. Ήδη, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το 98% των κατοίκων στις αστικές περιοχές είχαν πρόσβαση σε φυσικό αέριο έως το τέλος του 2021, από 92% το 2011 και 60% το 2001.

Σε απόλυτα νούμερα, οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στην μεγάλη ασιατική χώρα μειώθηκαν κατά 16 εκατ. τόνους (ή ποσοστό -20%) το 2022, σε σύγκριση με το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Διοίκησης Τελωνείων. 

Σημειώνουμε πως ήταν μόλις η δεύτερη φορά που συμβαίνει κάτι ανάλογο, από το 2006, όταν η χώρα άρχισε να εισάγει LNG. Οι μειωμένες εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου αντικαταστάθηκαν μόνο εν μέρει από την προμήθεια επιπλέον 4 εκατ. τόνων (ή ποσοστό +9%) φυσικού αερίου μέσω αγωγών από την Ρωσία και την Κεντρική Ασία. Eίναι χαρακτηριστικό ότι το 2021, η Κίνα ξεπέρασε την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο. Αλλά πέρυσι, οι εισαγωγές μειώθηκαν προφανώς κατά 18% σε περίπου 65 εκατομμύρια τόνους λόγω των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας. Παρά ταύτα, η ζήτηση της Κίνας για φυσικό αέριο το 2030 προβλέπεται ότι θα είναι πάνω από 50% υψηλότερη από ό,τι το 2021.

Όσον αφορά στην εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου της Κίνας, αυξήθηκε κατά 9 εκατ. τόνους (ή ποσοστό +6%) το 2022 σε σύγκριση με το 2021, προκειμένου να α ντιμετωπιστούν τα προβήματα με τις υψηές τιμές αλλά και στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής για τη μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές ενεργειακών πρώτων υλών.

Και ενώ τούτα συμβαίνουν σε επίπεδο χάραξης και εφαρμογής πολιτικής σε Ε.Ε. και Κίνα, στις αγορές, η τιμή του φυσικού αερίου συνεχίζει την ανοδική τροχιά της. Αυτή την ώρα (12:25 ώρα Ελλάδος), η τιμή των futures φυσικού αερίου για παραδόσεις Μαΐου, στον ολλανδικό κόμβο TTF διαγράφουν ποσοστιαία ενίσχυση ύψους 2,42%, και κινούνται στα όρια διακύμανσης μεταξύ 48-49 ευρώ/MWh, με αυξητικές τάσεις.