Σε λειτουργία τέθηκε στις 31 Μαρτίου το πρώτο οχηματαγωγό πλοίο στον κόσμο που κινείται με καύσιμο υγρό υδρογόνο και ανέπτυξε η νορβηγική Νorled, μία από τις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες της Νορβηγίας

Το πλοίο «MF Hydra» αναπτύσσει ταχύτητα 9 κόμβων, έχει μήκος 82,4 μέτρα και μπορεί να μεταφέρει έως 300 επιβάτες και 80 οχήματα.

Πραγματοποίησε θαλάσσιες δοκιμές των συστημάτων στην αποβάθρα του Hjelmeland, ενώ έλαβε και τις τελικές εγκρίσεις από τη Νορβηγική Ναυτιλιακή Αρχή (NMA).

Το συγκεκριμένο πλοίο θα εξυπηρετεί μια τριγωνική διαδρομή μεταξύ Hjelmeland, Skipavik και Nesvik στη Νορβηγία, χρησιμοποιώντας 4 τόνους υγρού υδρογόνου, δύο κυψέλες καυσίμου 200 kW, μία μπαταρία 1,36-1,5 MWh και δύο γεννήτριες ντίζελ 440 kW.

Οι δεξαμενές χωρητικότητας 80 κυβικών μέτρων και η κυψέλη καυσίμου βρίσκονται στην κορυφή του φέρι, ενώ το υδρογόνο μεταφέρεται με φορτηγά από τη Λειψία της Γερμανίας.

Η εταιρεία Norled, που δεν είναι άγνωστη στην καινοτομία, δρομολόγησε το 2015 το πρώτο πλοίο στον κόσμο που λειτουργούσε με μπαταρία και έλικα, το «MF Ampere», ανοίγοντας τον δρόμο για την επανάσταση των ηλεκτρικών πλοίων στη Νορβηγία.

Σήμερα, η χώρα διαθέτει περίπου 70 ηλεκτρικά μικρά πλοία πορθμείων σε λειτουργία.

Η «ομάδα»

Τα συστήματα υδρογόνου στο πλοίο «MF Hydra» προμήθευσε η Linde Engineering στη Γερμανία, ενώ η δανέζικη Ballard ανέπτυξε τις κυψέλες καυσίμου που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από το συγκεκριμένο καύσιμο. Η Westcon ήταν υπεύθυνη για τον εξοπλισμό και την ολοκλήρωση του σκάφους μαζί με τον ολοκληρωτή συστημάτων SEAM. Η Corvus Energy προμήθευσε τις μπαταρίες για το «MF Hydra» και το σκάφος έχει εγκριθεί από τον νορβηγικό νηογνώμονα (Det Norske Veritas DNV).

«Υπάρχουν μόνο δύο μέρη στον κόσμο που χρησιμοποιούν υγρό υδρογόνο ως καύσιμο. Η Norled με το “MF Hydra” και η διαστημική βιομηχανία στις εκτοξεύσεις. Αυτό λέει κάτι για το γιγαντιαίο τεχνολογικό άλμα που γίνεται τώρα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Έπειτα από πολλές δοκιμές και ανάπτυξη, ανυπομονούμε τώρα να καλωσορίσουμε τους επιβάτες στο πλοίο για ένα ταξίδι χωρίς εκπομπές ρύπων μεταξύ Hjelmeland και Nesvik», τόνισε ο Erlend Hovland, διευθύνων σύμβουλος Τεχνολογίας της Norled.

«Η Νορβηγία εξακολουθεί να είναι κορυφαίος παγκόσμιος παράγοντας όσον αφορά την πράσινη στροφή στις θαλάσσιες μεταφορές» τόνισε ο Anders Saeternes από τη Νορβηγική Δημόσια Διοίκηση Οδών (NPRA).

Είπε εξάλλου ότι 20 χρόνια πράσινης καινοτομίας στα οχηματαγωγά πλοία προηγούνται των σημερινών προσπαθειών.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι το 2000 το «MF Glutra» έγινε το πρώτο οχηματαγωγό πλοίο που λειτουργούσε με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), ενώ πριν από έντεκα χρόνια η Νορβηγική Δημόσια Διοίκηση Οδών (NPRA) προκήρυξε διαγωνισμό από τον οποίο προέκυψε το «MF Ampere», το πρώτο ηλεκτρικό οχηματαγωγό πλοίο στον κόσμο με κίνηση με έλικα.

Η Norled διαθέτει 80 πλοία και εκτελεί δρομολόγια πλοίων και πλοίων εξπρές από το Όσλοφιορντ έως τη νορβηγική κομητεία Τρομς. Έχει επενδύσει σημαντικά σε νέους τύπους πλοίων με φιλική τεχνολογία προς το περιβάλλον, ενώ απασχολεί πάνω από 1.000 υπαλλήλους.

Υψηλές οι προσδοκίες της αγοράς

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, το υγρό υδρογόνο μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην πράσινη ναυτιλιακή μετάβαση. Το «MF Hydra» της Norled επιβεβαιώνει την παγκόσμια ηγετική θέση της Νορβηγίας στην ανάπτυξη νέων πράσινων ναυτιλιακών λύσεων. Θέτοντας σε λειτουργία το πρώτο οχηματαγωγό πλοίο υδρογόνου στον κόσμο σε νορβηγική ακτοπλοϊκή σύνδεση, δείχνει για άλλη μια φορά πώς η αγοραστική δύναμη και οι καλές συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη νέας και πρωτοποριακής τεχνολογίας.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")