ExxonMobil: Με Μείωση Κόστους και Κυβερνητικά Κίνητρα, Ίσως οι Επενδύσεις Χαμηλών Εκπομπών να Ξεπεράσουν Κάποτε Αυτές του Πετρελαίου

ExxonMobil: Με Μείωση Κόστους και Κυβερνητικά Κίνητρα, Ίσως οι Επενδύσεις Χαμηλών Εκπομπών να Ξεπεράσουν Κάποτε Αυτές του Πετρελαίου
του Δημήτρη Φάρου
Παρ, 7 Απριλίου 2023 - 15:32

Οι νέες δραστηριότητες της ExxonMobil, οι οποίες έχουν χαμηλά επίπεδα εκπομπών άνθρακα, θα μπορούσαν κάποια στιγμή στο μέλλον να είναι πιο προσοδοφόρες από την παραγωγή ορυκτών καυσίμων του αμερικανικού πετρελαϊκού κολοσσού. Αυτό ανέφερε ανώτατο στέλεχος του ομίλου, καθώς η ExxonMobil έχει θέσει το φιλόδοξο στόχο για κέρδη ύψους δεκάδων δις δολ. από βιοκαύσιμα, υδρογόνο και δέσμευση άνθρακαμέσα σε μια δεκαετία

Η εταιρεία παραγωγής πετρελαίου με έδρα το Τέξας, παρουσίασε την Τρίτη στους επενδυτές την πιο ολοκληρωμένη ανάλυση, ως τώρα, για τα σχέδιά της αναφορικά με την ενεργειακή μετάβαση, τονίζοντας ότι αναμένει να επωφεληθεί από τις τεχνολογίες μείωσης άνθρακας, παρόλο που επεκτείνει την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Υπενθυμίζεται ότι η τιμή της μετοχής της Exxon σημείωσε κέρδη-ρεκόρ τον Φεβρουάριο καθώς η άνοδος των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου εκτίναξαν τα κέρδη της για το 2022.Ωστόσο, ο Dan Ammann, επικεφαλής της ExxonMobil Low Carbon Solutions, είπε στους επενδυτές ότι ο τομέας χαμηλών εκπομπών άνθρακα του ομίλου θα μπορούσε τελικά να αξίζει «εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια» και να γίνει «μεγαλύτερος απ’ ό, τι είναι σήμερα η βασική επιχείρηση της ExxonMobil, καθώς ο κόσμος πλησιάζει το καθαρό μηδέν» στις εκπομπές άνθρακα. Αυτή η εξέλιξη εξαρτάται από την εξεύρεση τρόπων μείωσης του κόστους του καυσίμου υδρογόνου και της δέσμευσης άνθρακα αλλά και από τα κυβερνητικά κίνητρα, πρόσθεσε. Η τελευταία θα μπορούσε να έχει τη μορφή ενός φόρου άνθρακα ή οικονομικών επιδοτήσεων όπως αυτές που «πέρασε» η κυβέρνησης Μπάιντεν το 2022 με τον νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού, γνωστό και ως IRA, ο οποίος περιλάμβανε εκτεταμένη χρηματοδότηση για έργα για το κλίμα. 

«Για να είναι επιτυχής η ενεργειακή μετάβαση, πρέπει να γίνει οικονομικά βιώσιμη, και αυτό είναι ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς μας και της οικοδόμησης αυτής της επιχείρησης», είπε ο Ammann στους Financial Times.Από την άλλη, οι επικριτές της Exxon υποστηρίζουν ότι η συνεχιζόμενη επένδυση της εταιρείας στα ορυκτά καύσιμα είναι αντίθετη στις διεθνείς προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Υποστηρίζουν, επίσης, ότι η αμερικανική πετρελαϊκή έχει δεν έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να κατασκευάσει έργα δέσμευσης άνθρακα και υδρογόνου μεγάλης κλίμακας. Ωστόσο, ο Ammann, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα στην Exxon μόλις πέρυσι καθώς μέχρι τότε διεύθυνε την τομέα αυτοκινούμενων οχημάτων της General Motors, είπε ότι οι επιχειρηματικές δραστηριότητες χαμηλών εκπομπών άνθρακα έχουν αρχίσει να δημιουργούν «μομέντουμ».

Τους τελευταίους μήνες, η εταιρεία ανακοίνωσε μια σειρά από έργα υδρογόνου και δέσμευσης άνθρακα, κυρίως κατά μήκος των ακτών του Κόλπου του Μεξικού στις ΗΠΑ, και εκτιμά ότι θα μπορούσαν να αποφέρουν κέρδη από το 2025.«Τα έργα μετακινούνται από το PowerPoint στον πραγματικό κόσμο, και αυτό είναι πραγματικά ενθαρρυντικό», λέει ο Ammann.

Η Exxon αναφέρει ότι σχεδιάζει να δαπανήσει περίπου 17 δισεκατομμύρια δολάρια για έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα μέχρι στα τέλη του 2027, περίπου το 10 τοις εκατό από όσα στοχεύει να δαπανήσει για έργα ορυκτών καυσίμων κατά την ίδια περίοδο.Ο Ammann είπε ότι τα περισσότερα από αυτά θα γίνουν στις ΗΠΑ «στο πλαίσιο του IRA». Μάλιστα, αντιπαρέβαλε τα αμερικανικά κίνητρα με την προσέγγιση της ΕΕ, η οποία περιλαμβάνει μία περισσότερο «επιτακτική» προσέγγιση που επιβάλλει την απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα. Όπως τόνισε, το τελευταίο καθιστά την Ευρώπη λιγότερο ελκυστική για επενδύσεις.

Από την πλευρά της, η Κάθι Μίκελς, η οικονομική διευθύντρια της ExxonMobil, δήλωσε την Τρίτη ότι τα κέρδη-ρεκόρ του περασμένου έτους δείχνουν ότι υπάρχει «άφθονο κεφάλαιο για να διασφαλιστεί η ανάπτυξη αυτής της επιχείρησης».