Το market test για τη διάθεση μελλοντικής δυναμικότητας στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) ξεκίνησε ο ΔΕΣΦΑ ώστε να τεκμηριώσει τον σχεδιασμό των νέων έργων που απαιτούνται για την κάλυψη των αναγκών των υφιστάμενων και μελλοντικών χρηστών του συστήματος. Η δοκιμή αγοράς αφορά όλο το δίκτυο συμπεριλαμβανομένου του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας και των διασυνδέσεών του με άλλα συστήματα και απευθύνεται σε  εγχώριους και διεθνείς υφιστάμενους χρήστες. Αφού αποτυπωθεί το μη δεσμευτικό ενδιαφέρον των διαφόρων χρηστών, έως την 1η Ιουνίου 2023,  θα διαφανεί ποια έργα είναι πράγματι απαραίτητα για την τεχνική αναβάθμιση 

του ΕΣΦΑ και θα καθοριστεί  το κόστος και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους. Η δεσμευτική φάση αναμένεται να πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο του 2023.  

Σε κάθε περίπτωση, στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2023-2032 που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ έως τις 5 Μαΐου ξεχωρίζουν τρία έργα. Αφορούν στον διπλασιασμό της δυναμικότητας του κεντρικού κορμού του δικτύου φυσικού αερίου της χώρας με την τοποθέτηση δεύτερου αγωγού υψηλής πίεσης παράλληλα με τον υφιστάμενο, ο οποίος μάλιστα θα έχει τη δυνατότητα 100% μεταφοράς υδρογόνου και ουσιαστικά αφορά στους κλάδους υψηλής πίεσης Καρπερή – Κομοτηνή, Πάτημα – Λιβαδειά και Λειβαδιά – Καρπερή.
 
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, η μικρή διάμετρος του αγωγού Καρπερή-Κομοτηνή περιορίζει την αδιάλειπτη εξαγωγική δυναμικότητα από το ελληνικό ΕΣΦΑ στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB, καθώς η διαθέσιμη τεχνική δυναμικότητα έχει ήδη αποδοθεί και δεσμευτεί από τους υφιστάμενους καταναλωτές. Η κατασκευή του νέου σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή που  θα επιτρέψει στον IGB να παραλαμβάνει LNG από το νέο FSRU στην Αλεξανδρούπολη, μέχρι την πλήρη δυναμικότητα του IGB (5 bcma) θα βοηθήσει, αλλά δίχως την επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού Καρπερής-Κομοτηνής, η δυναμικότητα αυτή δεν θα είναι διαθέσιμη σε άλλο χρήστη του ΕΣΦΑ, σύμφωνα  με τον  ΔΕΣΦΑ. Το προτεινόμενο έργο αφορά στην κατασκευή ενός αγωγού 30 ιντσών, 215 χιλιομέτρων 100% συμβατού με υδρογόνο  παράλληλου με το υφιστάμενο δίκτυο.

Τα δυο από τα τρία έργα, δηλαδή το Καρπερή – Κομοτηνή καθώς και το Πάτημα – Λιβαδειά έχουν συνολικό προϋπολογισμό 430 εκατ. ευρώ (290 εκατ. ευρώ το πρώτο και 140 εκατ. ευρώ το δεύτερο). Όσο για το Λειβαδιά Καρπερή, που είναι και το μεγαλύτερο,   η υλοποίηση   και το μέγεθός του  θα εξαρτηθούν από το market test που βρίσκεται σε εξέλιξη. Το έργο Πάτημα – Λιβαδειά περιλαμβάνει τον διπλασιασμό κατά περίπου 100 χιλιόμετρα του κύριου αγωγού Υψηλής Πίεσης του ΕΣΦΑ με έναν 100% συμβατό αγωγό με υδρογόνο, διαμέτρου 30 ιντσών. Το έργο Λειβαδιά – Καρπερή   αποτελείται από τα   υποέργα:

• Κλάδος Υψηλής Πίεσης Καρπερής-Λειβαδίας (340 χλμ., αγωγός 30 ιντσών)

• Αναβάθμιση προγραμματισμένου Συμπιεστή στην Αμπέλια (προσθήκη ισχύος έως 12 MW)

• Αναβάθμιση Συμπιεστή στη Νέα  Μεσημβρία (προσθήκη ισχύος έως 21 MW)

• Νέος Συμπιεστής στον ανατολικό κλάδος (εκτιμώμενη ισχύς έως 18MW)

Τα τρία έργα σύμφωνα με τον Διαχειριστή θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας και την ευελιξία του συστήματος, έχουν γεωστρατηγική σημασία και ενισχύουν την οικονομική δραστηριότητα μέσω των εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου από ελληνικές εταιρείες.

Σήμερα η τεχνική δυναμικότητα εισαγωγής στο ελληνικό σύστημα φθάνει σε περίπου 12 bcm, εκ των οποίων τα 7 bcm από τη Ρεβυθούσα, 3,5 bcm από τη Βουλγαρία, και 1,5 bcm συνολικά από τον TAP και την Τουρκία. Όμως οι εισαγωγές αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά εν όψει της κατασκευής και λειτουργίας των νέων FSRU που σχεδιάζονται, δηλαδή   της Gastrade του ομίλου Κοπελούζου στην Αλεξανδρούπολη που ήδη κατασκευάζεται, του δεύτερου FSRU του ίδιου ομίλου στην περιοχή της Θράκης, το Dioriga Gas της Motor Oil στην Κόρινθο για το οποίο έχει ολοκληρωθεί το market test και αναμένεται η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης και πιθανώς του FSRU της Elpedison στη Θεσσαλονίκη και του ARGO FSRU στο Βόλο.