Μπορεί τα ελληνικά προϊόντα με τα υψηλότερα μερίδια στην Ευρώπη να είναι το βαμβάκι, η κομπόστα και οι ελιές, μερίδια που φθάνουν ακόμη και το 80%, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πλέον η Ελλάδα είναι μια χώρα που εξάγει μόνο προϊόντα της πρωτογενούς παραγωγής. Εκτός από βιομηχανίες με ισχυρή παράδοση και μεγάλη ιστορία στην Ελλάδα, όπως αυτή των ηλιακών θερμοσιφώνων, υπάρχουν και άλλες που αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια, κατακτώντας ήδη σημαντική θέση στις ξένες αγορές και διεκδικώντας –γιατί όχι;– ακόμη και την κορυφή στην κατηγορία τους

Αν και είχαν αναπτυχθεί προ της ενεργειακής - πληθωριστικής κρίσης, αυτή στην ουσία αποτέλεσε ευκαιρία για την αύξηση των πωλήσεών τους. Ο λόγος για τους λαμπτήρες LED, τους ηλεκτρικούς μετρητές και τους ηλιακούς θερμοσίφωνες, τρία προϊόντα πράσινης τεχνολογίας που ξεχώρισαν για τις επιδόσεις τους το 2022 και από μια άποψη δείχνουν τον δρόμο για την αλλαγή μείγματος των ελληνικών εξαγωγών.

Τα στοιχεία της μελέτης της ΕΤΕ ειδικά για τους λαμπτήρες LED, τους ηλιακούς θερμοσίφωνες και τους ηλεκτρικούς μετρητές έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον:

  • Τα προϊόντα τεχνολογίας LED (με ετήσιες εξαγωγές 400 εκατ. ευρώ κυρίως προς Δυτική Ευρώπη και Βαλκάνια) αυξάνουν συνεχώς τη διείσδυσή τους στις διεθνείς αγορές για πέντε συνεχόμενα τρίμηνα, ενώ παράλληλα βελτιώνουν τις σχετικές τιμές τους.
  • Οι ηλιακοί θερμοσίφωνες (με ετήσιες εξαγωγές 100 εκατ. ευρώ, κυρίως προς Δυτική Ευρώπη και Μέση Ανατολή) βελτιώνουν σταθερά κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο τις σχετικές τιμές τους και πλέον δείχνουν να το καταφέρνουν αυξάνοντας παράλληλα τη διείσδυσή τους στις διεθνείς αγορές.
  • Οι ηλεκτρικοί μετρητές (με ετήσιες εξαγωγές 200 εκατ. ευρώ, κυρίως προς Δυτική Ευρώπη και Βόρεια Αμερική) εντείνουν συνεχώς το τελευταίο δωδεκάμηνο τη διείσδυσή τους στις διεθνείς αγορές και σταδιακά το καταφέρνουν χωρίς την ανάγκη διατήρησης επιθετικής πολιτικής τιμών. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι οι πρόδρομοι δείκτες δείχνουν ανοδική πορεία για τις εξαγωγές των εν λόγω προϊόντων και εν γένει των προϊόντων υψηλής τεχνολογίας και το 2023. «Παρά την αβεβαιότητα του οικονομικού περιβάλλοντος, οι εκτιμήσεις για την πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας (ως σημαντικότερης εξαγωγικής μας αγοράς) αναθεωρούνται προς το θετικότερο, ενώ παράλληλα οι ελληνικές επιχειρήσεις παραμένουν αισιόδοξες. Κομβικό στοιχείο παραμένει η υπεροχή της δυναμικής των ελληνικών εξαγωγών υψηλής τεχνολογίας, καθώς οι παραγγελίες τους παρουσιάζουν τάση φανερώς ισχυρότερη έναντι τόσο των λοιπών ελληνικών εξαγωγών όσο και των ευρωπαϊκών εξαγωγών υψηλής τεχνολογίας», τονίζουν οι συγγραφείς της μελέτης.

Από την ανάλυση που γίνεται στη μελέτη της ΕΤΕ 129 επιμέρους προϊόντων (τα οποία καλύπτουν το 80% των ελληνικών εξαγωγών), διαπιστώνονται σημαντικές αποκλίσεις επιδόσεων:

  • Περίπου το 25% των προϊόντων κατάφερε να κερδίσει κατά το τελευταίο τρίμηνο μερίδιο στις διεθνείς αγορές (κέρδος σε όγκους και τιμές).

Ωστόσο, μόλις 3 εκ των 30 προϊόντων αυτής της κατηγορίας (LED, αλλαντικά και χαρτοσυσκευασίες) διατηρούνται για τέσσερα συνεχή τρίμηνα σε αυτή την κατηγορία, επιτρέποντας να συναγάγουμε ότι ακολουθούν μια επιτυχημένη στρατηγική και δεν αποκομίζουν απλώς παροδικά κέρδη.

  • Διευρύνοντας την κατηγορία μελέτης στο σύνολο των προϊόντων που πέτυχαν αυξημένη διείσδυση όγκων για τέσσερα συνεχή τρίμηνα (είτε με ανοδικές είτε με πτωτικές τιμές) ξεχωρίζουν ως περισσότερο δυναμικά τα σχετιζόμενα με την εξοικονόμηση ενέργειας προϊόντα (LED και ηλεκτρικοί μετρητές), επιτυγχάνοντας το τελευταίο τρίμηνο άνοδο μεριδίου κατά 3-4 ποσοστιαίες μονάδες.

Σημαντικό μέρος αυτών των μηχανημάτων παράγονται στην Ελλάδα, ενώ το υπόλοιπο προωθείται στις γειτονικές μας χώρες από ελληνικές εταιρείες που λειτουργούν ως αποκλειστικοί αντιπρόσωποι πολυεθνικών – ανάγοντας έτσι την Ελλάδα σε ρόλο περιφερειακού κέντρου, προωθώντας παράλληλα τη μεταφορά τεχνογνωσίας και ισχυροποιώντας τα εμπορικά δίκτυα στην περιοχή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, η κυριότερη αγορά για τα τρία βασικά προϊόντα πράσινης τεχνολογίας που εξάγει η Ελλάδα (LED, ηλεκτρικοί μετρητές και ηλιακοί θερμοσίφωνες) είναι η περιοχή της Δυτικής Ευρώπης, κάτι που προσδίδει σημαντικό βαθμό σταθερότητας και σημαίνει συνήθως υψηλές τιμές πώλησης των προϊόντων. Συγκεκριμένα, στη Δυτική Ευρώπη εξάγεται το 58% των ηλιακών θερμοσιφώνων, το 54% των ηλεκτρικών μετρητών και το 45% των λαμπτήρων LED. Βασική αγορά για τους λαμπτήρες είναι τα Βαλκάνια, αφού εκεί κατευθύνεται το 48% των εξαγωγών. Από την άλλη, σημαντική αγορά για τους ελληνικούς ηλιακούς θερμοσίφωνες είναι εκτός από τη Δυτική Ευρώπη η Μέση Ανατολή και η Αφρική, περιοχές στις οποίες κατευθύνεται το 14% και το 10% των εξαγωγών αντιστοίχως. Οι ελληνικοί ηλεκτρικοί μετρητές με τη σειρά τους έχουν κατακτήσει σημαντική θέση και στη Βόρεια Αμερική, περιοχή στην οποία κατευθύνεται το 25% των εξαγωγών της εν λόγω κατηγορίας.

Οι ετήσιες εξαγωγές των προϊόντων LED φθάνουν τα 400 εκατ. ευρώ και κατευθύνονται κυρίως προς Δυτική Ευρώπη και Βαλκάνια.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")