Καθώς η ανάπτυξη της αμερικανικής οικονομίας επιβραδύνεται, τα προειδοποιητικά σημάδια στις αγορές ενέργειας ενισχύουν τους φόβους των επενδυτών ότι μια ύφεση απειλεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή καυσίμων στον κόσμο

Όπως σημειώνουν οι FT, η ζήτηση για ντίζελ, έχει μειωθεί απότομα τους τελευταίους μήνες, καθώς οι αγορές εμπορευματικών μεταφορών επιβραδύνουν. Και ήδη υπάρχουν ενδείξεις ότι και η ζήτηση βενζίνης μπορεί να αρχίσει να μειώνεται, καθώς οι οδηγοί προσπαθούν να περιορίσουν τις δαπάνες τους.

Στο σύνολό τους, οι αναλυτές, θεωρούν ότι η επιβράδυνση της κορυφαίας οικονομίας του κόσμου θα μπορούσε σύντομα να δώσει τη θέση της στη συρρίκνωση.

"Αν το βλέπατε μεμονομένα και δεν γνωρίζατε τι κάνει η ευρύτερη οικονομία, θα λέγατε ότι βλέπουμε κάποιου είδους βιομηχανική ύφεση", δήλωσε ο Tom Kloza, παγκόσμιος επικεφαλής της ανάλυσης ενέργειας στην Υπηρεσία Πληροφοριών για τις Τιμές του Πετρελαίου.

Η οικονομική ανάπτυξη των ΗΠΑ επιβραδύνθηκε σημαντικά το πρώτο τρίμηνο του έτους, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την περασμένη εβδομάδα, προσθέτοντας 1,1% σε ετήσια βάση. Αυτό ήταν χαμηλότερο από το 2,6% τους τρεις τελευταίους μήνες του 2022 και σηματοδότησε μεγαλύτερη πτώση από ό,τι ανέμεναν οι οικονομολόγοι.

Ενώ οι Αμερικανοί καταναλωτές συνεχίζουν να ξοδεύουν παρά την ευρύτερη οικονομική ύφεση, υπάρχουν ενδείξεις ότι μπορεί να αρχίσουν να σφίγγουν το ζωνάρι τους.

Η ζήτηση για καύσιμα, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ, το οποίο χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία των φορτηγών και των τρένων που μεταφέρουν αγαθά σε όλη τη χώρα, ήταν περίπου 6% χαμηλότερη το πρώτο τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, καθώς η επιβράδυνση του εμπορίου είναι πλέον ορατή, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία που επεξεργάστηκε η S&P Global Commodity Insights.

"Με απλά λόγια, βρισκόμαστε σε ύφεση των εμπορευματικών μεταφορών", δήλωσε η Shelley Simpson, διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου φορτηγών JB Hunt σε πρόσφατη κλήση για τα κέρδη. Η επικεφαλής της UPS Carol Tome άφησε να εννοηθεί ότι η τάση θα συνεχιστεί, επισημαίνοντας την επιβράδυνση του λιανικού εμπορίου και λέγοντας ότι αναμένει ότι "ο όγκος θα παραμείνει υπό πίεση".

Εν τω μεταξύ, η ζήτηση βενζίνης, η οποία συνδέεται στενότερα με τα ταξίδια των καταναλωτών, έχει αντέξει μέχρι στιγμής, με την κατανάλωση το πρώτο τρίμηνο να υποχωρεί κατά 2% σε σχέση με πέρυσι. Υπάρχουν όμως ενδείξεις ότι αρχίζει να υποχωρεί.

"Αυτό που βλέπουμε είναι αυτό το συνεχιζόμενο αφήγημα των επίμονα... ανθεκτικών καταναλωτών και αυτού του υποτονικού τομέα βιομηχανικών και επιχειρηματικών επενδύσεων - όπου βλέπετε τη ζήτηση ντίζελ να μειώνεται, βλέπετε τη ζήτηση βενζίνης να παραμένει σταθερή", δήλωσε ο Rory Johnston, ο οποίος διευθύνει την υπηρεσία έρευνας αγοράς Commodity Context.

"Αλλά αν ο επιχειρηματικός τομέας συνεχίσει να υποχωρεί, αυτό αναπόφευκτα, τελικά, θα πάει και στην πλευρά των καταναλωτών".

Τα δεδομένα στην αντλία δείχνουν ότι αυτό μπορεί να έχει αρχίσει να συμβαίνει, καθώς οι Αμερικανοί οδηγοί γίνονται πιο συνειδητοποιημένοι ως προς τις δαπάνες τους.

Σύμφωνα με την Opis, η οποία παρακολουθεί τη δραστηριότητα σε 40.000 πρατήρια σε όλη τη χώρα, ο όγκος της βενζίνης που πωλήθηκε την εβδομάδα έως τις 22 Απριλίου ήταν μειωμένος κατά περίπου 3% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι, 6% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα πριν από δύο χρόνια και 20% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα του 2019, πριν από το χτύπημα της πανδημίας.

Αυτό συμβαίνει παρά την πτώση των τιμών, οι οποίες βρίσκονται στα 3,62 δολάρια το γαλόνι κατά μέσο όρο, από 4,16 δολάρια το γαλόνι πριν από ένα χρόνο, όταν το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία τις έστειλε να εκτοξευθούν σε επίπεδα ρεκόρ άνω των 5 δολαρίων μέχρι το καλοκαίρι.

"Απλώς δεν βλέπουμε τον καταναλωτή να οδηγεί πραγματικά", δήλωσε ο Κλόζα. "Νομίζω ότι ο καταναλωτής δεν έχει απαραίτητα κίνητρο να οδηγήσει περισσότερο μόνο και μόνο επειδή οι τιμές είναι φθηνότερες από πέρυσι".

Η καλοκαιρινή περίοδος από τον Μάιο έως τον Αύγουστο θα αυξήσει τη ζήτηση σε καύσιμα, αλλά υπάρχουν ενδείξεις ότι η φετινή άνοδος μπορεί να είναι πιο ήπια από ό,τι συνήθως.

"Νομίζω ότι οι επενδυτές δυσκολεύονται πραγματικά να εκτιμήσουν πώς θα είναι η ζήτηση βενζίνης και πώς θα είναι η ταξιδιωτική περίοδος", δήλωσε ο Michael Tran, διευθύνων σύμβουλος, παγκόσμιας ενεργειακής στρατηγικής στην RBC Capital Markets. "Αλλά οι πρόδρομοι δείκτες της μελλοντικής κινητικότητας μας υποδεικνύουν ότι τα ταξίδια θα είναι πιο ήπια από ό,τι νομίζουμε, επειδή οι καταναλωτές μετρούν πλέον τα χρήματά τους ".

Ο ανιχνευτής "Get Out and Travel" της RBC υποδηλώνει ότι οι μετρήσεις των μελλοντικών ταξιδιών - συμπεριλαμβανομένων των κρατήσεων ξενοδοχείων, των ενοικιάσεων αυτοκινήτων και των σιδηροδρομικών μεταφορών - διολίσθησαν σε αρνητικό έδαφος τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι Αμερικανοί σχεδιάζουν να περιορίσουν τις ταξιδιωτικές δαπάνες αυτό το καλοκαίρι - και να κάψουν λιγότερη βενζίνη.

Παρόλα αυτά, παρά τα σημάδια επιβράδυνσης, τα διυλιστήρια παρέμειναν αισιόδοξα. Η Valero, η μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία διύλισης στον κόσμο, απέρριψε τις ανησυχίες για την αδυναμία της αγοράς κατά τη διάρκεια πρόσφατης κλήσης για τα κέρδη.

Και πολλοί αναλυτές παραμένουν βέβαιοι ότι οι οδηγοί θα συνεχίσουν να καταναλώνουν αρκετή βενζίνη για να αντισταθμίσουν την αδυναμία του ντίζελ.

"Υπάρχουν αρκετά θετικά στοιχεία στο ισοζύγιο ώστε να μην δημιουργείται συνολικό πρόβλημα", δήλωσε ο Alan Struth, διευθυντής για τη μακροοικονομία και τη ζήτηση πετρελαίου στην S&P Global Commodity Insights. "Δεν υπάρχει τίποτα άμεσα σαφές που να λέει ότι θα πρέπει να αναβαθμίσουμε τις προοπτικές μας - ή να προετοιμαστούμε για ύφεση. Φυσικά, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει".

Παρόλα αυτά, περαιτέρω αναταραχή στον τραπεζικό τομέα θα μπορούσε να αποτελέσει τον καταλύτη που θα πυροδοτήσει μια ευρύτερη πτώση στις αγορές ενέργειας, ανέφεραν οι αναλυτές, οδηγώντας σε περιορισμό των καταναλωτικών δαπανών. Οι διεθνείς τιμές του αργού εξανεμίστηκαν την περασμένη εβδομάδα από τα κέρδη που είχαν σημειωθεί από τότε που η Opec αιφνιδίασε την αγορά ανακοινώνοντας τη μείωση της προσφοράς στις αρχές Απριλίου, καθώς οι ανησυχίες για το μέλλον της τράπεζας First Republic της Καλιφόρνιας αναστάτωσαν τις αγορές.

Ν. Παλ.