Το φρενάρισμα των συρμών όταν φτάνουν στους σταθμούς παράγει ενέργεια η οποία μπορεί να ανακτηθεί. Μάλιστα εκτιμάται ότι ένα τέτοιο σύστημα ανάκτησης ενέργειας μπορεί να προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας. Ειδικότερα, η ΣΤΑ.ΣΥ προωθεί έργο ανάκτησης ενέργειας μέσω της πέδησης των συρμών στη γραμμή 1 του Μετρό. κάνοντας ένα 

σημαντική για βήμα για την ενεργειακή εξοικονόμηση και την ταυτόχρονη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας. Με απόφασή του, το Διοικητικό Συμβούλιο των Σταθερών Συγκοινωνιών ενέκρινε την προκήρυξη διαγωνισμού για την εκτέλεση του έργου το οποίο θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά σε δίκτυα ηλεκτρικών σιδηροδρόμων στην Ελλάδα.  

Πρόκειται για το έργο ανακαίνισης δύο υποσταθμών έλξης της Γραμμής 1 σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, με την προσθήκη σε αυτούς συστήματος ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρμών και διάθεσής της στο δημόσιο δίκτυο. Στην πράξη, με την εγκατάσταση και λειτουργία του νέου   συστήματος, θα είναι δυνατή η εκμετάλλευση της ενέργειας που παράγεται από την επιβράδυνση των συρμών και η επιστροφή της στο δημόσιο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.

Για τους υποσταθμούς, τα βασικά στοιχεία του εξοπλισμού που θα αντικατασταθούν είναι τα ακόλουθα:
α. πεδία μέσης τάσης
β. μετασχηματιστές έλξεως και φωτισμού
γ. ανορθωτικές διατάξεις.

Εκτιμάται, πως το συνολικό πόσο ηλεκτρικής ενέργειας, που μπορεί να ανακτηθεί από την ηλεκτροπέδηση είναι της τάξης των 4.500 MWh ετησίως, ποσοστό 12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης στη Γραμμή 1 του Μετρό. Πρόκειται για μια  κατεξοχήν «πράσινη» επένδυση η οποία θα μπορεί να μετατρέπει την κινητική ενέργεια που προέρχεται από την επιβράδυνση των συρμών σε ηλεκτρική ενέργεια.

Η δράση μετά την αρχική πιλοτική εφαρμογή της στη Γραμμή 1 και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της,  θα προκριθεί και για τις υπόλοιπες γραμμές, δηλαδή τη 2 και την 3 του Μετρό. Πέρα από το φιλοπεριβαλλοντικό της αποτύπωμα, αναμένεται να βελτιώσει την αξιοπιστία του δικτύου ηλεκτροδότησης και να μειώσει τις βλάβες που οφείλονται στον ξεπερασμένο λόγω παλαιότητας εξοπλισμό. Αντίστοιχο σύστημα ανάκτησης της ηλεκτρικής ενέργειας από την επιβράδυνση των συρμών προβλέπεται να εγκατασταθεί στους υποσταθμούς της νέας  υπό κατασκευή Γραμμής 4 του Μετρό. Το έργο είναι προϋπολογισμού 4.174.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και διαθέτει εγκεκριμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.