ΙΜΟ: Πρόταση Από Δυτικές Χώρες για την Αντιμετώπιση των Παράνομων Θαλάσσιων Μεταφορών Αργού

ΙΜΟ: Πρόταση Από Δυτικές Χώρες για την Αντιμετώπιση των Παράνομων Θαλάσσιων Μεταφορών Αργού
energia.gr
Πεμ, 18 Μαΐου 2023 - 16:49

Οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Δανία και άλλες χώρες ζητούν, με έγγραφο που υπέβαλαν στον ΟΗΕ, δραστικότερα μέτρα για την αντιμετώπιση της ολοένα αυξανόμενης πρακτικές των ανεξέλεγκτων θαλάσσιων μεταφορών πετρελαίου στη θάλασσα. Το σχετικό έγγραφο, με το οποίο, μεταξύ άλλων, ζητούν αυξημένη επιτήρηση των διά θαλάσσης φορτίων αργού, υπεβλήθη στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ), που ανήκει στο σύστημα των Ηνωμένων Εθνών, εν όψει μιας πολύ σημαντικής συνεδρίασης της επιτροπής προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος του ΙΜΟ, που θα λάβει χώρα τον Ιούλιο

Η πρόταση, η οποία υποστηρίζεται, μεταξύ άλλων, και από την Αυστραλία, τον Καναδά, την Ισπανία και την Ουκρανία, τονίζει ότι «αυτές οι μεταφορές υπονομεύουν τη βασισμένη σε κανόνες διεθνή τάξη και αυξάνουν τον κίνδυνο ρύπανσης στα κοντινά παράκτια κράτη. Αυτό απειλεί τις παγκόσμιες προσπάθειες για την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία».

Όπως αναφέρει το Reuters, εκατοντάδες δεξαμενόπλοια-«φαντάσματα», που δεν συμμορφώνονται πλήρως με το ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο, έχουν εμπλακεί, τα τελευταία χρόνια, σε αυτό το αδιαφανές παράλληλο εμπόριο, μεταφέροντας πετρέλαιο από χώρες στις οποίες η Δύση έχει επιβάλει δυτικές κυρώσεις και περιορισμούς, όπως η Ρωσία και το Ιράν.Ο αριθμός των περιστατικών πέρυσι, που αφορούν την προσάραξη, σύγκρουση καθώς και παρ' ολίγον ατυχήματα μεταξύ πλοίων, έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών, έδειξε έρευνα του διεθνούς ειδησεογραφικού πρακτορείου.

«Αυτές οι επικίνδυνες πρακτικές, αν και υπό τη δικαιοδοσία ενός κράτους σημαίας, υποχρεώνουν άδικα τις εθνικές και τοπικές κυβερνήσεις και αρχές να πληρώσουν για το κόστος αντίδρασης και καθαρισμού και την αποζημίωση των θυμάτων», αναφέρει το έγγραφο της πρότασης.

Οι τακτικές που χρησιμοποιούνται από τέτοια πλοία περιλαμβάνουν την απενεργοποίηση των αναμεταδοτών παρακολούθησης, την παραποίηση τοποθεσιών και επίσης τη διεξαγωγή δραστηριοτήτων από πλοίο σε πλοίο (STS) σε τοποθεσίες εκτός των εξουσιοδοτημένων ζωνών μεταφοράς και μερικές φορές μέσα σε κακές καιρικές συνθήκες με στόχο την απόκρυψη δραστηριοτήτων.

Το έγγραφο, το οποίο θα συζητηθεί στη σύνοδο του ΙΜΟ, αναφέρει ότι οι παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές αποτελούν επίσης «σοβαρές απειλές για την ασφάλεια της διεθνούς ναυτιλίας», καθώς και των μελών των πληρωμάτων.

Οι χώρες που κατέθεσαν την πρόταση εισηγούνται ότι, όταν τα κράτη σημαίας αντιληφθούν τέτοιες πρακτικές, θα πρέπει να εντείνουν τις επιθεωρήσεις σε αυτά τα πλοία και να ενισχύουν την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων στα χωρικά τους ύδατα.

Ας σημειωθεί ότι η εταιρεία ασφάλισης πλοίων West αναφέρει, σε πρόσφατη συμβουλευτική της έκθεση, ότι συμφωνεί να καλύψει δραστηριότητες STS από πλοία που τηρούν ορισμένες προϋποθέσεις, όπως της «μη γεωγραφικής απόκλισης» ("no geographical deviation").

Ανέφερε, επίσης, ότι οι μεταφορές πρέπει να πραγματοποιούνται σε καλές καιρικές συνθήκες, σε ειδική περιοχή μεταφοράς STS και υπό την επίβλεψη πιστοποιημένου ειδικού φορέα ελλιμενισμού.