Η ελληνική βιομηχανία πλαστικών αλλάζει για να επιβιώσει

Αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη στην ιστορία της άσκηση προσαρμογής βρίσκεται η ελληνική βιομηχανία πλαστικών της οποίας η συμβολή στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) ανέρχεται στο 1,2% ή σε 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ (στοιχεία 2021).

Μέχρι το 2030 το 55% των πλαστικών συσκευασιών θα πρέπει να ανακυκλώνεται, βάσει των στόχων που έχει θέσει η Ε.Ε.

Ο περιορισμός της κατανάλωσης πλαστικών μιας χρήσης –έστω κι αν προχωράει με αργούς ρυθμούς στην Ελλάδα– υποχρεώνει τις βιομηχανίες να αλλάξουν στρατηγική για να επιβιώσουν. Πρόκειται για ένα δύσκολο στοίχημα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως, δεδομένου ότι το νέο μοντέλο λειτουργίας θα πρέπει να στηριχθεί στην κυκλική οικονομία και την ανακύκλωση των πλαστικών. Η ανάκτηση όμως παραμένει πανευρωπαϊκά ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση, τη στιγμή που μέχρι το 2030 το 55% των πλαστικών συσκευασιών θα πρέπει να ανακυκλώνεται, βάσει των στόχων που έχει θέσει η Ε.Ε. Με τα δεδομένα αυτά, η διαφοροποίηση της δραστηριότητας αποτελεί, ίσως, βασική στρατηγική για την επιβίωση των βιομηχανιών πλαστικού.

Καινοτομούν

Η Lariplast, με διευθύνοντα σύμβουλο τον Γιάννη Τσερέπα, αποτελεί μία από τις ελληνικές πλαστικοβιομηχανίες που κατάφερε, μέσω της θυγατρικής της στη Γαλλία, να στρίψει το τιμόνι προς την κατεύθυνση αυτή. Η Lariplast εγκαταστάθηκε το 2013 στο Μαρλ της Γαλλίας, στηρίζοντας το business plan της στην κατασκευή πλαστικών ποτηριών. Μέσω επένδυσης της τάξεως των 6 εκατ. ευρώ κατάφερε να προμηθεύει με πλαστικά ποτήρια όλη τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ολλανδία, το Λουξεμβούργο, όπως και την Ιταλία. Η επιβολή όμως περιορισμών στην κατανάλωση πλαστικών μιας χρήσης υποχρέωσε τη Lariplast Γαλλίας να αλλάξει στρατηγική. Χρησιμοποίησε βιοπλαστικά με βάση το άμυλο (παράγονται από ανανεώσιμες πηγές βιομάζας), αποτελώντας την πρώτη εταιρεία στη Γαλλία που χρησιμοποίησε τη συγκεκριμένη πρώτη ύλη.

Οπως έχει αναφέρει ο πρόεδρος της Lariplast Γαλλίας, Γιώργος Καζάζογλου, επενδύθηκαν περίπου 300.000 ευρώ σε πειραματικές δοκιμές που υπήρξαν άκαρπες, αλλά η εξίσωση, σε μεγάλο βαθμό, του βιοπλαστικού με το πλαστικό έβγαλε τελικά από το αδιέξοδο την εταιρεία. Η άσκηση όμως έγινε ακόμη δυσκολότερη όταν εκδηλώθηκε η πανδημία. Στην Ελλάδα, εν μέσω του πρώτου κύματος πανδημίας και lockdown, ο κ. Τσερέπας μαζί με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Animus Αχιλλέα Νταβέλη και τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο της Chipita κατάφεραν να κατασκευάσουν, σε διάστημα μικρότερο από ένα μήνα, μονάδα παραγωγής χειρουργικών μασκών (Larisa Face Cover), ώστε να συμβάλουν στην κάλυψη της ενισχυμένης τότε ζήτησης για τα συγκεκριμένα προϊόντα. Στη Γαλλία, η ευκαιρία της αύξησης των πωλήσεων λόγω της στροφής, για υγειονομικούς λόγους, σε προϊόντα μιας χρήσης, όπως τα πλαστικά ποτήρια της Lariplast, εξανεμίστηκε όταν επιβλήθηκε το lockdown και η τηλεργασία έγινε υποχρεωτική.

Δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της εταιρείας κατευθυνόταν στις επιχειρήσεις των οποίων οι εργαζόμενοι και τα στελέχη χρησιμοποιούν τα πλαστικά ποτήρια για την προμήθεια νερού από τον ψύκτη, ο κύκλος εργασιών της Lariplast Γαλλίας περιορίστηκε σε 3 εκατ. ευρώ το 2020 έναντι 8 εκατ. ευρώ το 2018.

Παραγωγή χαρτιού

Η σημαντική υποχώρηση των οικονομικών επιδόσεων οδήγησε τους επικεφαλής της Lariplast Γαλλίας να προχωρήσουν στην παραγωγή χαρτιού καθαριότητας, στόχος που υπήρξε εφικτός, διότι η εταιρεία είχε εγκαταστήσει ήδη μονάδα παραγωγής χαρτιού. Η εταιρεία που επέστρεψε πέρυσι σχεδόν στα μεγέθη του 2018, εμφανίζοντας τζίρο 7,7 εκατ. ευρώ, κατευθύνει το 50% της παραγωγής της στο Βέλγιο και στις Κάτω Χώρες, με το υπόλοιπο ποσοστό να διανέμεται στη Γαλλία. Για να στηρίξει τα αναπτυξιακά της πλάνα, η εταιρεία απέκτησε και έκταση 32.000 τετραγωνικών μέτρων στο Μαρλ όπου δρομολογείται η κατασκευή αποθηκευτικού χώρου 3.500 τ.μ.

Ασπίδες προσώπου

Μία ακόμη εταιρεία που ενίσχυσε τον βηματισμό της, μετά την πανδημία, είναι η Tetraform, μία μικρή οικογενειακή βιομηχανία στη Νέα Σάντα στο Κιλκίς, που στράφηκε στην παραγωγή ασπίδων προσώπου. Οπως εξηγεί στην «Κ» ο ιδρυτής της Νίκος Τσεκλίδης, η εταιρεία έχει εστιάσει στο βασικό της αντικείμενο, που δεν απειλείται από τον περιορισμό της χρήσης των πλαστικών. Πρόκειται για τη θερμοδιαμόρφωση πλαστικών, τη βιομηχανική εκτύπωση, τη μεταξοτυπία και την κατασκευή πλαισίων ελαστικών, με την Tetraform να έχει ως βασικούς πελάτες γαλακτοκομικές εταιρείες, κατασκευαστές εμπορικών ψυγείων, διαφημιστικές εταιρείες, καθώς και φαρμακεία και εταιρείες καλλυντικών. Σήμερα εμφανίζει κύκλο εργασιών 2 εκατ. ευρώ έναντι 700.000 ευρώ πριν από την πανδημία, ενώ έχει αποκτήσει τις δικές της εγκαταστάσεις επιφάνειας 5.000 τ.μ. στη Νέα Σάντα.

Αλλά και η «Πλαστικά Κρήτης» δίνει έμφαση, μέσω νέων επενδύσεων στα εργοστάσια της Κίνας (Ανχουέι, Σαγκάη) και της Γαλλίας, στην ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικότητας αγροτικών φύλλων και γεωμεμβρανών. Η «Πλαστικά Θράκης» μέσω επενδύσεων της τάξεως των 30 εκατ. ευρώ επιδιώκει να μειώσει το κόστος και να ενισχύσει τη δραστηριότητα της ανακύκλωσης.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")