Συμφωνία για ΑΠΕ 42,5% στην ΕΕ ως το 2030 με «Πυρηνικά» Κέρδη για τη Γαλλία

Συμφωνία για ΑΠΕ 42,5% στην ΕΕ ως το 2030 με «Πυρηνικά» Κέρδη για τη Γαλλία
Κείμενο: Δημήτρης Φάρος
Σαβ, 17 Ιουνίου 2023 - 12:58

Κατάφεραν, τελικά, τα κράτη-μέλη της ΕΕ να καταλήξουν, χθες, Παρασκευή, σε συμφωνία για ενίσχυση των ΑΠΕ  τουλάχιστον στο 42,5% του ενεργειακού μείγματος μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η συμφωνία επετεύχθη αφού η Γαλλία απέσπασε διαβεβαιώσεις για τη διασφάλιση αυξημένης συμμετοχής του πυρηνικού της τομέα στην πράσινη μετάβαση, με αποτέλεσμα να αποσοβηθεί, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, η ρήξη ανάμεσα στους αντιπροσώπους των 27 της ΕΕ

Τη συμφωνία υποστήριξε, τελικά, και το Βερολίνο.

Στη Γαλλία προσφέρθηκε μια μικρή αλλαγή στο προοίμιο της συμφωνίας που επιτεύχθηκε με το κοινοβούλιο, καθώς αναγνωρίστηκαν οι προκλήσεις της μετάβασης του τομέα της αμμωνίας από φυσικό αέριο σε καύσιμα πιο φιλικά στο κλίμα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρείχε επίσης μια δήλωση στην οποία υπογραμμίζεται η σημασία της πυρηνικής ενέργειας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ - αναγνώριση για την οποία το Παρίσι πίεζε έντονα.

«Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι άλλες πηγές ενέργειας χωρίς ορυκτά, πέραν των ΑΠΕ, συμβάλλουν στην επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050», αναφέρει η δήλωση, όπως μεταδίδει το Bloomberg.

Χάρη στη χθεσινή συμφωνία, η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεπέρασε επιτυχώς τα πιο πρόσφατα εμπόδια όσον αφορά το σχέδιο της πράσινης συμφωνίας που στοχεύει να βάλει την Γηραιά Ήπειρο σε τροχιά κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

Η Γαλλία πίεζε για αναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας ώστε να διασφαλίσει καλύτερους όρους για τον πυρηνικό της τομέα όσον αφορά την παραγωγή υδρογόνου και αμμωνίας.

Ωστόσο, μια τέτοια κίνηση θεωρήθηκε ιδιαίτερα αμφιλεγόμενη, προκαλώντας την οργή άλλων κρατών μελών καθώς και μελών του Ευρωκοινοβουλίου. Όπως επισημαίνει το Bloomberg, μένει ακόμη να φανεί εάν το Ευωπαϊκό Κοινοβούλιο θα αποδεχθεί τις προτεινόμενες αλλαγές στις αιτιολογικές σκέψεις εντός του νομικού κειμένου, ενώ δεν έχει ακόμη εγκρίνει επίσημα την αρχική συμφωνία που επιτεύχθηκε με τα κράτη-μέλη τον Μάρτιο.Παρόμοια παρέμβαση, επίσης την τελευταία στιγμή, είχε επιτύχει νωρίτερα εφέτος η Γερμανία, σχετικά με κανόνες απόσυρσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα νέα αυτοκίνητα από το 2035. Η διαμάχη επελύθη αφού η Κομισιόν δήλωσε ότι θα υποβάλει κανονισμό που θα επιτρέπει τη λειτουργία των κινητήρων αποκλειστικά για τα λεγόμενα ηλεκτρονικά καύσιμα μετά την εν λόγω χρονιά.

Η συμφωνία θα εισέλθει πλέον σε νομική διαδικασία πριν υπογράψουν επίσημα οι υπουργοί των κρατών-μελών. Η Σουηδία, η οποία κατέχει την εκ περιτροπής προεδρία της Ένωσης, σκοπεύει να το κάνει πριν από το τέλος του μήνα, οπότε και τελειώνει η θητεία της. Μόλις το κοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία, αυτή θα πάρει νομική μορφή.