Συνεχίζεται η υψηλή μεταβλητότητα των τιμών του φυσικού αερίου στον κόμβο αναφοράς TTF, εξαιτίας ενός συνδυασμού γεγονότων που επηρεάζουν το κλίμα στις αγορές, όπως είναι οι θερμότερες καιρικές συνθήκες και οι ειδήσεις για διαταραχές του εφοδιασμού (εδώ). Το ρόλερ κόστερ των τιμών τις τελευταίες δύο εβδομάδες σφραγίζει την πίεση που εξακολουθούν να δέχονται οι αγορές φυσικού αερίου, ακόμη και εάν αυτή απέχει μακράν από το να θεωρείται απειλητική για την ευρωστία της ευρωπαϊκής οικονομίας. Με τις ενδοημερήσιες μεταβολές στο TTF να φθάνουν στη ζώνη διακύμανσης του 5% είναι σαφές ότι οι μακροπρόθεσμες τάσεις της αγοράς παραμένουν ανοδικές, αρχής γενομένης από τους θερινούς μήνες.

Πριν από ένα χρόνο, η Ευρώπη βρισκόταν παγιδευμένη σε μια πρωτοφανή ενεργειακή κρίση, καθώς η Γηραιά ήπειρος πάσχιζε να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις που όρθωνε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Οι τιμές του TTF, που αποτελεί τον ευρωπαϊκό δείκτη αναφοράς για το φυσικό αέριο, έκαναν άλμα και κορυφώθηκαν στο τέλος Αυγούστου, με αποτέλεσμα να συμπαρασύρουν στο ανοδικό ράλι τους και τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας, σκορπώντας τον πανικό στους μεγάλους βιομηχανικούς χρήστες και στους οικιακούς καταναλωτές. Η εικόνα των αγορών ομαλοποιήθηκε σταθερά από το τέλος του 2022 και οι τιμές υποχώρησαν άρδην, για να φθάσουμε στην πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου κατά την οποία το κόστος του καυσίμου άρχισε να δείχνει σημεία έντονης ανοδικής διόρθωσης για τους λόγους που προαναφέραμε.

Και ενώ ουδείς μπορεί να υποστηρίξει με σιγουριά αν η Ευρώπη πρόκειται να βιώσει μια νέα περίοδο υψηλών τιμών στο φυσικό αέριο, στην Γερμανία, η Deutsche ReGas έχει ναυλώσει ένα δεύτερο FSRU για το έργο του τερματικού σταθμού Mukran, στην Βαλτική Θάλασσα, με το υγροποιημένο φυσικό αέριο να διοχετεύεται στα χερσαία δίκτυα μέσω του κοντινού λιμένα Lubmin από τον επόμενο χειμώνα.

Η συμφωνία της ReGas για τη ναύλωση του πλοίου, Transgas Power, με ικανότητα επαναεριοποίησης 7,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm), αποτελεί ένα βήμα προς την κατεύθυνση της κατασκευής του τερματικού σταθμού Deutsche Ostsee στο Mukran.

Η προσπάθεια της Γερμανίας να αναπτύξει την ικανότητα εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει ενταθεί το τελευταίο έτος, καθώς η χώρα επιδιώκει να τερματίσει την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο μέσω αγωγών. Εν αναμονή της κατασκευής νέων χερσαίων τερματικών σταθμών, χρησιμοποιεί τη λύση των FSRU ως βέλτιστο τρόπο αντικατάστασης της προμήθειας ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών.

Σήμερα, λετουργούν τρία FSRU στο Wilhelmshaven, το Brunsbuettel και το Lubmin, αφού η Γερμανία πέτυχε να ττις απαραίτητες ναυλώσεις και τις χερσαίες συνδέσεις τους σε χρόνο ρεκόρ.

Η βιομηχανία και η κυβέρνηση δημιουργούν επίσης τερματική χωρητικότητα εν αναμονή της αυξημένης χρήσης υδρογόνου, το οποίο όταν παράγεται με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μπορεί να βοηθήσει στη μετάβαση σε μια οικονομία με λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Σημειώνουμε ότι η επιχείρηση κοινής ωφέλειας, Uniper, εγκαινίασε τον περασμένο Δεκέμβριο την λειτουργία του πρώτου FSRU της Γερμανίας στην Βόρεια Θάλασσα, ενώ η Tree Energy Solutions (TES) θα λειτουργήσει ένα δεύτερο FSRU αργότερα μέσα στο 2023.

Ακόμη, το FSRU Neptune, που είναι ναυλωμένο από την Deutsche ReGas, άρχισε να παραλαμβάνει LNG στο Lubmin στις αρχές του έτους. Το αέριο παραδίδεται σε ένα άλλο πλοίο αποθήκευσης, το Seapeak Hispania, και μεταφέρεται στη συνέχεια στις εγκαταστάσεις στο Lubmin.

Η ReGas έχει συνάψει μακροχρόνιες συμφωνίες προμήθειας με τη γαλλική TotalEnergies και τον εμπορικό όμιλο MET.

Επίσης, το FSRU Brunsbuettel, που λειτουργεί από τον εμπορικό βραχίονα της RWE στην ακτή της Βόρειας Θάλασσας, τέθηκε σε λειτουργία το πρώτο 15νθήμερο του Απριλίου και αποτελεί τον προάγγελο μιας χερσαίας εγκατάστασης LNG που θα μπορούσε να ξεκινήσει τη λειτουργία της στο τέλος του 2026. Η κρατική τράπεζα KfW, η Gasunie και η RWE είναι μέτοχοι στο έργο, ενώ η Shell έχει δεσμευτεί να προβεί σε σημαντικές αγορές.

Τέλος έχει ξεκινήσει το έργο της κατασκευής ενός προβλήτα εκφόρτωσης υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα εξυπηρετεί τη λειτουργία ενός FSRU σε λιμάνι της ενδοχώρας στις όχθες του ποταμού Έλβα Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Ιανουάριο και το έργο θα είναι έτοιμο τον ερχόμενο χειμώνα.