Τις σκέψεις και απόψεις τους για το πώς ο κλάδος της αιολικής ενέργειας θα τύχει πιο ευνοϊκής μεταχείρισης από την Πολιτεία εξέφρασαν χθες Πέμπτη 29 Ιουνίου, σε συνάντηση με τους δημοσιογράφους που καλύπτουν το ενεργειακό ρεπορτάζ ο Πρόεδρος του ΕΣΗΑΠΕ Γιώργος Περιστέρης και ο Πρόεδρος της ΕΛΕΤΑΕΝ Παναγιώτης Λαδακάκος. Όπως τονίστηκε, τα οφέλη της αιολικής ενέργειας για την ελληνική οικονομία και κοινωνία δεν είναι μόνο ενεργειακά, καθώς η ενέργεια που παράγεται από τον άνεμο βελτιώνει το ενεργειακό ισοζύγιο, ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια, μειώνει το κόστος της ενέργειας και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Τα στοιχεία είναι εντυπωσιακά. 

Τα αιολικά πάρκα στη χώρα μας παρήγαγαν το 2022, το 20,6% της ηλεκτρικής ενέργειας και κάλυψαν τις ανάγκες 2,5 εκατ. νοικοκυριών.

Εάν δε αυτή η ενέργεια παραγόταν από φυσικό αέριο, αποδείχτηκε ότι θα έπρεπε να εισάγουμε 2,23 bcm περισσότερο ορυκτό καύσιμο προκειμένου να επιτευχθεί το ίδιο ποσοστό. Ακόμη, κατά τη διετία της κρίσης, τα αιολικά πάρκα διασφάλισαν 4 δισ ευρώ στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης προκειμένου για επιδοτήσεις των λογαριασμών του ρεύματος, ήτοι ποσοστό 46% από τις συνολικές επιδοτήσεις που δόθηκαν κατά το εν λόγω διάστημα.

Για τον κ Περιστέρη, η ελληνική Πολιτεία όταν σχεδιάζει την πολιτική της στον τομέα της εγκατάστασης ΑΠΕ, ιδίως των αιολικών πάρκων, «βάζει το κάρο μπροστά από το άλογο»! «Πρόκειται για απίθανο μυθιστόρημα η αδειοδότηση και χωροθέτηση έργων ΑΠΕ στη χώρα», τόνισε και εξήγησε ότι πρέπει να αποφασίσουμε πρώτα τί ΑΠΕ και ποιες τεχνολογίες χρειαζόμαστε και μετά να επιλέγουμε τί  θα κόψουμε. Ο κ. Περιστέρης πρόσθεσε ότι θέλουμε να έχουμε ένα υγιές μείγμα τεχνολογιών και επανέλαβε με τη σειρά του ότι χρειάζεται καλύτερη ενημέρωση ώστε να αποφεύγονται οι αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες.

Υποστήριξε ακόμη πως εκτός από την υποκατάσταση των ορυκτών καυσίμων, θα πρέπει να προνοήσουμε για μια ισορροπία στο μείγμα της ενέργειας που παράγεται από τις βασικές τεχνολογίες ΑΠΕ, καθώς αποτελεί τη λύση για τον περιορισμό στο ελάχιστο, των αναγκαίων περικοπών, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος αστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος σε περιόδους μειωμένης ζήτησης με αυξημένη παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, όπως αυτή που διανύουμε.

Όπως ειπώθηκε από το πάνελ, είναι ζήτημα που επιχειρείται να αντιμετωπιστεί μέσω εισήγησης του ΑΔΜΗΕ για το νέο κανονιστικό πλαίσιο, που έχει ήδη τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από την ΡΑΑΕΥ, ενώ σε ό,τι αφορά στη σχετική υπουργική απόφαση που αφορά στα νέα έργα, ΕΣΗΑΠΕ και ΕΛΕΤΑΕΝ έχουν εκφράσει την έντονη αντίθεσή τους.

Τόσο ο κ. Περιστέρης, όσο και ο κ. Λαδακάκος υποστήριξαν επίσης ότι η αναλογία 60% αιολική ενέργεια και 40% ηλιακή είναι η πλέον κατάλληλη για τη διασφάλιση της ισορροπίας του συστήματος σε μακροπρόθεσμη βάση, εκ παραλλήλου με την προώθηση του σωστού σχεδιασμού ανάπτυξης του αναγκαίου ηλεκτρικού χώρου σε συνδυασμό με την αποθήκευση ενέργειας.

Όσον αφορά στο τελευταίο σκέλος, ο Πρόεδρος του ΕΣΗΑΠΕ τόνισε πως οι πρόνοιες του ΕΣΕΚ για το 2030 είναι ανεπαρκείς και χρειάζονται πιο γενναία βήματα για να προχωρήσει η αποθήκευση ενέργειας στη χώρα. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Περιστέρης, τα αιολικά πάρκα είναι αδικημένα σε σχέση με τα φωτοβολταϊκά που αναπτύσσονται ραγδαία και τούτο παρά το γεγονός ότι 1 αιολικό MW παράγει διπλάσια ενέργεια από το αντίστοιχο φωτοβολταϊκό.

Oι διοργανωτές της συνάντησης τόνισαν ότι η πλάστιγγα γέρνει σήμερα, υπέρ των φωτοβολταϊκών των οποίων η συνολική εγκατεστημένη ισχύς ανέρχεται σε 5,5 GW, όταν η αντίστοιχη των αιολικών βρίσκεται στα 4,80 GW. Αυτός ο συσχετισμός υπέρ των ηλιακών έργων  αναμένεται να ενισχυθεί φέτος, με τον ο ΣΠΕΦ να προβλέπει ότι θα εγκατασταθεί νέα ηλιακή δυναμικότητα της τάξης των 2 GW.

Στα πλεονεκτήματα των αιολικών περιλαμβάνεται και η δυνατότητα να παράγουν ενέργεια που μπορεί να εξαχθεί, αντί, όπως υποστήριξε ο κ. Περιστέρης, να αποφασίζονται περιορισμοί έγχυσης προκειμένου να εισάγεται ενέργεια από γειτονικές χώρες με μηδενικές τιμές.

Ακόμη οι επικεφαλείς των δύο φορέων ζήτησαν να επανεξεταστεί η υπουργική απόφαση που περικόπτει οριζόντια τη μέγιστη παραγωγή των νέων αιολικών και των φωτοβολταϊκών που εισέρχονται στο σύστημα, όταν παράγουν πάνω από το 65% της δυναμικότητάς τους. Όπως τονίστηκε, οι δύο τεχνολογίες διαφέρουν σε ό,τι αφορά στο προφίλ παραγωγής, αφού τα μεν φωτοβολταϊκά παράγουν ταυτόχρονα  τις ίδιες ώρες της ημέρας όταν υπάρχει ηλιοφάνεια, με τις πιθανότητες να συμπαράγει το σύνολο των αιολικών τις ίδιες ώρες, να είναι πρακτικά, μηδενικές.

Ο Πρόεδρος του ΕΣΗΑΠΕ μίλησε ακόμη για την ανάγκη να υιοθετηθούν δυναμικές περικοπές από τα αιολικά, ώστε να αποφευχθεί η μονιμοποίηση του φαινομένου. 

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΛΕΤΑΕΝ, Παναγιώτης Λαδακάκος  εστίασε  στο θέμα της χωροταξίας των αιολικών και πρότεινε να συμπεριληφθεί στο νέο ΕΣΕΚ, χάρτης ο οποίος θα καταδεικνύει τις περιοχές που θα επιτρέπεται η εγκατάσταση των ανεμογεννητριών, καθώς, ακόμα και εάν στο νέο Εθνικό Σχέδιο αυξηθεί ο στόχος για την ανάπτυξη αιολικών έργων θα είναι, πρακτικά, όπως είπε, δώρο- άδωρο, αφού δεν θα μπορούν να εγκατασταθούν οι ανεμογεννήτριες λόγω των απαγόρευσεων που θέτει το Natura αλλά και οι αντιδράσεις σε τοπικό επίπεδο. 

Τέλος, ο Γιάννης Καρύδας, Chief Executive Officer Renewables and Energy Storage of Elica του Ομίλου Κοπελούζου ο οποίος συμμετείχε στη συνάντηση, αναφέρθηκε συνοπτικά στα προβλήματα που αφορούν, όπως είπε, στην σχεδόν καθολική απαγόρευση της ανάπτυξης νέων αιολικών έργων σε περιοχές Natura. Ο κ.  Καρύδας αποκάλυψε ότι σε ολόκληρη την Κρήτη, κάτω από  1% αιολικών έργων επιτρέπεται να εγκαθίσταται σε αυτές τις περιοχές, για να προσθέσει πως οι περιοχές Natura στη χώρα μας καταλαμβάνουν το 35% του ελεύθερου χώρου, ιδίως ζώνες υψηλού αιολικού δυναμικού, με αποτέλεσμα να καθίσταται απαγορευτική η ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας.

Επίσης, τονίστηκε ότι οι υπουργικές αποφάσεις που απαγορεύουν την ανάπτυξη ΑΠΕ στις ζώνες προστασίας, στηρίχτηκαν σε βιβλιογραφικά δεδομένα που είναι εν πολλοίς παρωχημένα και όχι σε μετρήσεις επί του λεγόμενου πεδίου, ενώ ασκήθηκε κριτική για τον οριζόντιο αποκλεισμό δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένης και της αιολικής, σε ορισμένες ορεινές περιοχές της χώρας.

Όπως ειπώθηκε οι παραπάνω υπουργικές αποφάσεις ελήφθησαν δίχως να έχει προηγηθεί δημόσια διαβούλευση, πέραν του ότι συνέτειναν στο να πυροδοτηθούν έντονες αντιδράσεις σε τοπικό επίπεδο, κατά της εγκατάστασης αιολικών έργων, λόγω, είτε ελλιπούς πληροφόρησης, είτε πολύ υψηλής παραπληροφόρησης!  

«Με αυτό τον τρόπο, ο κλάδος οδηγήθηκε de facto σε αδιέξοδο», είπε ο κ Καρύδας.