Σε πλήρη εξέλιξη έχουν οι δύο ενεργειακοί όμιλοι που διαθέτουν και τα μοναδικά διυλιστήρια της χώρας τα στρατηγικά τους σχέδια για το «πρασίνισμα» των δραστηριοτήτων τους αλλά και για την παραγωγή της νέας γενιάς καυσίμων.

Η Helleniq Energy (πρώην ΕΛ.ΠΕ.) και η Motor Oil αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών αερίου CO2 κατά 30% έως το 2030 και στον μηδενισμό τους μέχρι το 2050 μέσα από επενδυτικά προγράμματα συνολικού ύψους 8 δισ. ευρώ (από 4 δισ. ευρώ ο κάθε όμιλος).

Ειδικότερα, η Helleniq Energy μέσα από το επενδυτικό πλάνο «VISION 2025» δίνει έμφαση τόσο στην ενεργειακή αυτονομία των μονάδων διύλισης στην Ελευσίνα και τη Θεσσαλονίκη όσο και στην ανάπτυξη έργων ΑΠΕ με στόχο η εγκατεστημένη ισχύς να ανέλθει στο 1 GW (γιγαβάτ) το 2025 από τα 341 MW (μεγαβάτ) που είναι σήμερα.

Για τα διυλιστήρια Θεσσαλονίκης σχεδιάζεται η ενεργειακή αυτονομία τους με τη χρήση φωτοβολταϊκών και πράσινου υδρογόνου.

Στο διυλιστήριο Ελευσίνας προγραμματίζεται έργο δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στη μονάδα παραγωγής υδρογόνου («μπλε» υδρογόνο), το οποίο ανάλογα με τις δυνατότητες αποθήκευσης που θα δημιουργηθούν, θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το 2027.

Στο διυλιστήριο Θεσσαλονίκης είναι σε εξέλιξη το έργο για μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου diesel με συγκατεργασία βιώσιμων πρώτων υλών, η οποία θα ολοκληρωθεί το 2024.

Συνολικά, η εταιρεία μέσα σε σύντομο διάστημα αύξησε 12 φορές την εγκατεστημένη ισχύ έργων ΑΠΕ φτάνοντας στα 341 MW, εκ των οποίων τα 275 MW προστέθηκαν το 2022. Το χαρτοφυλάκιο έργων σε ανάπτυξη (Φ/Β, αιολικά και αποθήκευση) ξεπερνά ήδη τα 3,1 GW, ενώ αναβαθμίστηκε ο στόχος για 1 GW έργων σε λειτουργία μέχρι το 2025 και άνω 2 GW έως το 2030, μέσα από έναν συνδυασμό οργανικής ανάπτυξης και εξαγορών σε Ελλάδα και εξωτερικό.

MOTOROIL. Δυναμικά κινείται και η Motor Oil με τη ναυαρχίδα των δραστηριοτήτων της, τα διυλιστήρια της Κορίνθου, στην επίτευξη του στόχου για μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2030.

Ο όμιλος με κεφάλαια 4 δισ. ευρώ προχώρησε στη δημιουργία της θυγατρικής More Energy με σκοπό την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ, αλλά και στην εξαγορά του 75% του χαρτοφυλακίου με αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα της ANEMOS, που ανήκε στην Ελλάκτωρ.

δη η εγκατεστημένη ισχύς των ΑΠΕ ανέρχεται στα 800 MW και πλέον είναι πολύ κοντά στον επόμενο στόχο της παραγωγής πράσινης ενέργειας ισχύος 1 GW. Για το 2030 το στρατηγικό σχέδιο της Motor Oil είναι η λειτουργία συστημάτων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 2 GW.

Από τα πλάνα του ομίλου δεν λείπει και η ηλεκτροκίνηση. Εως το 2023 αναμένονται 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και εγκατάσταση ταχυφορτιστών.

Η Motor Oil επενδύει και στην κυκλική οικονομία, τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις και στους δύο αυτούς τομείς. Ενδεικτικά αναφέρονται, η εξαγορά της Verd, η κοινοπραξία με τη ΔΕΗ για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, η κατασκευή, σε συνεργασία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του Αεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και η εξαγορά της Thalis.

H Motor Oil στο πλαίσιο του πράσινου μετασχηματισμού της πέτυχε μία σημαντική διάκριση. Πιο συγκεκριμένα το Tαμείο Καινοτομίας (Innovation Fund) της Ευρωπαϊκής Ενωσης επέλεξε το έργο του με την επωνυμία «ΙRIS» για χρηματοδότηση ύψους 127 εκατ. ευρώ. Το έργο IRIS αφορά στη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα από τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου του διυλιστηρίου της Motor Oil.