Χωρίς φρένο συνεχίζεται η κούρσα στην βενζίνη με τις τιμές να προσεγγίζουν ακόμα και τα δύο ευρώ στα αστικά κέντρα, την στιγμή που στους περισσότερους νησιωτικούς προορισμούς, έχει σπάσει το συγκεκριμένο φράγμα. Η εικόνα αυτή, με βάση και όσα αναφέρει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων βασίζεται, εν πολλοίς και στην διεθνή εικόνα της αγοράς. Δηλαδή, με τιμές στα 85 δολάρια ανά βαρέλι το μπρεντ στις διεθνείς αγορές,

που σημαίνει άνοδο, πάνω από 15% σε ένα μήνα, αλλά και ανάλογη αύξηση των τιμών Platts, οι αυξήσεις θεωρούνται αναπόφευκτες. Μάλιστα από προχθές για νέες παραδόσεις, με βάση εκτιμήσεις της ΠΟΠΕΚ, αναμένονται και νέες μικρές αυξήσεις στις βενζίνες, στο υγραέριο, αλλά πολύ σημαντικές στο ντήζελ.

Πέρα, από το εποχικό φαινόμενο, λόγω αυξημένης ζητήσεως στην Ελλάδα, και η εικόνα διεθνώς είναι δυσμενής, καθώς οι τιμές ανεβαίνουν αλλά βέβαια στο βόρειο ημισφαίριο η ζήτησις είναι ανοδική λόγω του ότι διανύεται περίοδος διακοπών. Επί πλέον η διεθνής αγορά αντιμετωπίζει ελλείψεις λόγω των απροσδόκητων προβλημάτων σε πολλά διυλιστήρια, καθώς και των μειωμένων αποθεμάτων σε κύρια αποθεματικά κέντρα όπως αυτά του Κόλπου του Μεξικού και της Σιγκαπούρης.

Τα χαμηλά αποθέματα και η αυξημένη ζήτησις σε περιοχές-κλειδιά έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τιμών ανά τον κόσμο. Στην Ευρώπη, οι τιμές της βενζίνης αυξάνονται πιο γρήγορα από τις αντίστοιχες του αργού, κάτι που αποτυπώνεται ήδη στις αντλίες των πρατηρίων.

Στην Ελλάδα όμως υπάρχει η πρόσθετη επιβάρυνση που διαμορφώνεται από τους βαρύτατους φόρους που έχουν επιβληθεί στα καύσιμα.

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων η μέση πανελλαδικώς τιμή της αμόλυβδης έφτασε τα 1,959 ευρώ/λίτρο, ενώ για την 100άρα τα 2,135ευρώ/λίτρο. Όπως προκύπτει μέρα με την ημέρα οι τιμές “τσιμπούν” ακόμα περισσότερο. Οι τιμές στα νησιά έχουν ξεπεράσει τα 2 ευρώ καθιστώντας πανάκριβες τις μετακινήσεις των αδειούχων του Αυγούστου και των τουριστών. Οι υψηλότερες µέσες τιµές καταγράφοναι στον νοµό Κυκλάδων (2,337 ευρώ/λίτρο), στον νοµό
∆ωδεκανήσου (2,234 ευρώ/λίτρο), στον νοµό Λευκάδας (2,189 ευρώ/λίτρο), στον νοµό Κεφαλληνίας (2,211 ευρώ/λίτρο) και στον νοµό Ευρυτανίας (2,252 ευρώ/ λίτρο).

Στην Αττική η µέση τιµή είναι 2,123 ευρώ/ λίτρο και στη Θεσσαλονίκη 2,106 ευρώ/λίτρο.
Η αυξητική τάση διεφάνη από το κλείσιμο της περασμένης εβδομάδος όταν την Παρασκευή 28 Ιουλίου, η τιμή της αμόλυβδης στις Κυκλάδες ήταν στα 2,174 ευρώ ανά λίτρο, στα Δωδεκάνησα στα 2,075 ευρώ ανά λίτρο, στην Κεφαλλονιά στα 2,014 ευρώ ανά λίτρο, στην Ευρυτανία στα 2,002 ευρώ ανά λίτρο και στην Λευκάδα στα 2,023 ευρώ ανά λίτρο.

Παράγοντες της αγοράς δεν βλέπουν κανένα σημάδι αποκλιμάκωσης των τιμών. «Χωρίς περιθώριο αποκλιμάκωσης μέσα στον Αύγουστο», διαμορφώνεται η κατάσταση σύμφωνα με τον πρόεδρο των βενζινοπωλών Αττικής Νίκο Παπαγεωργίου .Η τιμή της αμόλυβδης ηυξήθη κατά 12 λεπτά τις τελευταίες δέκα ημέρες για να φτάσει κοντά στα 2 ευρώ. Ο κ. Παπαγεωργίου επισημαίνει ότι «η τιμή είναι εισαγόμενη καθώς οι πετρελαιοπαραγωγοί δεν αύξησαν την παραγωγή λόγω ύφεσης και τώρα που η ζήτηση μεγαλώνει διεθνώς λόγω διακοπών, υπάρχει τεχνητή άνοδος τιμής».

Έτσι, και πάλι η Ελλάδα, σε μέσους όρους, παραμένει σταθερά μεταξύ των τριών ακριβότερων χωρών της Ευρώπης στα καύσιμα μετά την Ολλανδία και την Δανία.
Ευρίσκεται στην τρίτη θέση της ακρίβειας μετά τις προαναφερόμενες χώρες όπου όμως τα εισοδήματα είναι πολύ υψηλότερα.
Ταυτοχρόνως, η χώρα μας έχει από τους υψηλότερους φόρους στα καύσιμα σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο. Έτσι η πρώτη εστία της επιβαρύνσεως των τιμών είναι η υψηλή φορολόγησις. Ενδεικτικώς ο Φ.Π.Α. στα υγρά καύσιμα από 01-06-2016 ανέρχεται στο 24%. Η χώρα μας ευρίσκεται στην 4η θέση της λίστας των χωρών-μελών της Ε.Ε. με κριτήριο το ύψος του συντελεστού ΕΦΚ με τον οποίο επιβαρύνει την βενζίνη. Στην Ελλάδα η βενζίνη επιβαρύνεται με ΕΦΚ 0,70 ευρώ ανά λίτρο, όταν ο ελάχιστος συντελεστής ΕΦΚ που ισχύει στην Ε.Ε. είναι 0,36 ευρώ. Δηλαδή το ύψος του ΕΦΚ της βενζίνης στην Ελλάδα είναι σχεδόν διπλάσιο του ελάχιστου ορίου που προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία.
Στην συνέχεια, υπάρχουν επί πλέον μικρότερα τέλη (ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ, Εισφορά Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών, Ειδικό τέλος Δικαιωμάτων Εκτελέσεως Τελωνειακών Εργασιών).

Συνολικώς το άθροισμα των φόρων με βάση πάντα και την τιμή του διυλιστηρίου αντιστοιχεί περίπου στο 54% επί της τελικής τιμής που πληρώνουμε.
Τα ετήσια έσοδα που εισπράττει το κράτος από τους φόρους στα καύσιμα (ΕΦΚ και ΦΠΑ) ανέρχονται σε περίπου 6 δισ. Ευρώ. Πρόκειται για την τρίτη μεγαλύτερη πηγή εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού μετά τον φόρο εισοδήματος και τον ΦΠΑ στα υπόλοιπα προϊόντα, υπηρεσίες. Κατά συνέπεια οποιαδήποτε μείωσις φόρων στα καύσιμα έχει άμεση και δυνητικά μεγάλη επίπτωση στα δημοσιονομικά της χώρας.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του Τax Foundation για τα επίπεδα φορολογίας των καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση:

-Το 2023, οι ευρωπαϊκοί φόροι βενζίνης και ντήζελ έχουν επιστρέψει κυρίως στους συντελεστές που ίσχυαν πριν από τον πόλεμο Ρωσσίας – Ουκρανίας. Η Ευρωπαϊκή Ένωσις απαιτεί από τα κράτη-μέλη να επιβάλλουν ελάχιστο ειδικό φόρο καταναλώσεως 0,36 ευρώ ανά λίτρο (1,55 δολ. ανά γαλόνι).

-Ο σημερινός χάρτης δείχνει ότι μόνον η Βουλγαρία, η Ουγγαρία, η Ρουμανία, η Μάλτα και η Πολωνία τηρούν τον ελάχιστο συντελεστή, ενώ όλες οι άλλες χώρες της Ε.Ε. επιβάλλουν υψηλότερους ειδικούς φόρους καταναλώσεως.

-Ο χαμηλότερος φόρος βενζίνης είναι στην Ουγγαρία, με 0,29 ευρώ ανά λίτρο, καθώς η ουγγρική ισοτιμία ορίζεται στο εγχώριο νόμισμα, το φιορίνι, με αποτέλεσμα μια μέση τιμή ελαφρώς χαμηλότερη από το ελάχιστο της ΕΕ μετά τις διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών.
Οι επόμενες χαμηλότερες ισοτιμίες μετά τις συναλλαγματικές ισοτιμίες είναι η Βουλγαρία, η Μάλτα και η Ρουμανία, η καθεμία με 0,36 ευρώ ανά λίτρο.
Όπως δείχνει ο συγκεκριμένος χάρτης, η Ολλανδία έχει τον υψηλότερο φόρο βενζίνης στην ΕΕ, με 0,79 ευρώ ανά λίτρο, ακολουθούμενη από την Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο, την Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο και την Ελλάδα με 0,70 ευρώ ανά λίτρο.

-Περίπου το 30% των νέων επιβατικών οχημάτων στην ΕΕ είναι πετρελαιοκίνητα. Ως εκ τούτου, πολλοί Ευρωπαίοι καταναλωτές αντιμετωπίζουν ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο ντήζελ αντί για την βενζίνη. Η ΕΕ ορίζει ελαφρώς χαμηλότερο ελάχιστο ειδικό φόρο καταναλώσεως, 0,33 ευρώ ανά λίτρο στο ντήζελ.