«Σήμα» προς την ελληνική κυβέρνηση να ζητήσει παράταση της ισχύος του Έκτακτου και Προσωρινού Πλαισίου Κρατικών Ενισχύσεων της Ε.Ε. (Temporary Crisis and Transition Framework- TCTF) στέλνει η ενεργοβόρος βιομηχανία

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG COMP) αρμόδια για θέματα κρατικών ενισχύσεων έχει ζητήσει τις απόψεις των κρατών-μελών για το αν υπάρχει συνεχιζόμενη διαταραχή της οικονομικής δραστηριότητας που να δικαιολογεί την παράταση του TCTF - για το σκέλος που αφορά την κρατική ενίσχυση έναντι του αυξημένου κόστους λόγω των αυξήσεων των τιμών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου. Από τις διατυπώσεις του σχετικού εγγράφου προκύπτει επίσης ότι η Κομισιόν αναζητά τεκμηρίωση ώστε να μην παρατείνει το Έκτακτο Πλαίσιο πέραν της 31ης Δεκεμβρίου, θεωρώντας ότι τα σχήματα στήριξης που προβλέπει δεν είναι απαραίτητα στη σημερινή τους μορφή.

Αυτή η θέση των Βρυξελλών έχει θορυβήσει την ενεργοβόρο βιομηχανία -σε επίπεδο Ελλάδας και όχι μόνο-, καθώς, όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές, «ο κλάδος δεν έχει ουσιαστικά επωφεληθεί από μέτρα στήριξης στο πλαίσιο του TCTF… Εξαιρετικά ανησυχητικό στοιχείο που αναδύεται από τη διαβούλευση της Κομισιόν είναι και η θέση που διατυπώνει εμμέσως πλην σαφώς ότι η ενεργειακή κρίση έχει παρέλθει, κάτι που σημαίνει ότι οι ακόμα πολύ υψηλές τιμές ηλεκτρισμού θεωρούνται business as usual για τις Βρυξέλλες, που δεν βλέπουν πλέον διαταραχή της οικονομικής δραστηριότητας. Μπορεί τα χειρότερα της κρίσης να πέρασαν, όμως οι τιμές του ηλεκτρισμού παραμένουν 2 ή 3 φορές υψηλότερες σε σχέση με το 2019 και καθιστούν τις ενεργοβόρες βιομηχανίες της Ε.Ε. και δη σε κλάδους όπως τη χαλυβουργία και την παραγωγή αλουμινίου μη ανταγωνιστικές σε παγκόσμιο επίπεδο».

Ουραγοί στη Ε.Ε.

Όπως προκύπτει από επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (που αναφέρονται στο έτος 2022), η Ελλάδα, αν και συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των χωρών που υπέστησαν μεγαλύτερο πλήγμα από την ενεργειακή κρίση, κατατάσσεται μεταξύ των ουραγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναφορικά με την αξιοποίηση του TCTF, μαζί με την Εσθονία, την Τσεχία, τη Σλοβακία, τη Βουλγαρία, την Ουγγαρία και τη Φινλανδία. «Με την εξαίρεση της Φινλανδίας, πρόκειται για χώρες με σχετικά χαμηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική μελέτη, που συνδέει ξεκάθαρα τη χρήση του Έκτακτου και Προσωρινού Πλαισίου με τα δημοσιονομικά περιθώρια κάθε χώρας. Τούτων λεχθέντων, μάλλον δεν είναι τυχαίο που η Γερμανία αναδεικνύεται πρωταθλήτρια στη χρήση του TCTF, έχοντας δαπανήσει 71,2 δισ. ευρώ πέρυσι, σε σύνολο 93,2 δισ. ευρώ για το σύνολο των «27». Η Ελλάδα από την πλευρά της δαπάνησε μόλις 50 εκατ. ευρώ ή 0,02% του ΑΕΠ (μέσος όρος 27: 0,3% του ΑΕΠ).

Υπό εξέταση 

Για την Ελλάδα, το θέμα του TCTF είναι κρίσιμης σημασίας για την ενεργοβόρο βιομηχανία, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η εξέταση από τις υπηρεσίες της DG COMP (με τη συνήθη διαδικασία των ερωτήσεων και απαντήσεων) του σχήματος στήριξης που κοινοποιήθηκε στα τέλη Μαΐου από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Υπενθυμίζεται ότι το μέτρο αφορά επιδότηση ύψους 50 ευρώ/MWh κατά μέγιστο στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος των επιλέξιμων βιομηχανιών, από την 1η Απριλίου έως το τέλος του έτους. Η επιδότηση -που εφόσον εγκριθεί μπορεί να κυμανθεί σε χαμηλότερα επίπεδα, ανάλογα με τους διαθέσιμους πόρους και την πορεία των χονδρεμπορικών τιμών- θα προέλθει από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και θα δοθεί μέσω του ΔΑΠΕΕΠ, με αναδρομική ισχύ από την 1η Απριλίου. Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του TCTF, η ενίσχυση που θα δοθεί σε κάθε βιομηχανία δεν μπορεί να υπερβαίνει το 80% των επιλέξιμων δαπανών για την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος. Η «περίμετρος» του ελληνικού σχήματος καταλαμβάνει τις ενεργοβόρες επιχειρήσεις με δραστηριότητες που θεωρούνται ιδιαίτερα εκτεθειμένες σε απώλεια ανταγωνιστικότητας λόγω ενεργειακής κρίσης (ενδεικτικά, χαλυβουργίες, βιομηχανίες αλουμινίου, χαρτοποιίες, υαλουργίες κ.λπ.). Προϋπόθεση για τη χορήγηση της επιδότησης είναι η αύξηση του κόστους του ρεύματος να έχει οδηγήσει σε μείωση των EBITDA κατά 40% ή σε αρνητικό λειτουργικό περιθώριο για τις δραστηριότητες αυτές, σε σύγκριση με το 2021 που είναι το έτος αναφοράς. H δε κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος που επιδοτείται δεν μπορεί να υπερβαίνει το 70% της κατανάλωσης ρεύματος της ωφελούμενης επιχείρησης το 2021.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")