Όπως αναφέρει ο Guardian, η επιστροφή σε πιο παραδοσιακούς τρόπους μάθησης έρχεται μετά την έκφραση προβληματισμού από πολιτικούς και ειδικούς, αν η υπερψηφιοποιημένη προσέγγιση της Σουηδίας στην εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής tablets στα νηπιαγωγεία, είχε οδηγήσει σε μείωση των βασικών δεξιοτήτων.
Η υφυπουργός Παιδείας, υπεύθυνη για τα σχολεία, Lotta Edholm, η οποία ανέλαβε καθήκοντα πριν από 11 μήνες ως μέλος μιας κεντροδεξιάς κυβέρνησης συνασπισμού, ήταν μία από τις μεγαλύτερες επικρίτριες της ολοκληρωτικής υιοθέτησης της τεχνολογίας.
«Οι μαθητές της Σουηδίας χρειάζονται περισσότερα βιβλία», είχε δηλώσει η Edholm τον Μάρτιο. «Τα φυσικά βιβλία είναι σημαντικά για τη μάθηση των μαθητών».
Η υπουργός ανακοίνωσε τον Αύγουστο ότι η κυβέρνηση ήθελε να ανατρέψει την απόφαση της εθνικής υπηρεσίας εκπαίδευσης να καταστήσει υποχρεωτικές τις ψηφιακές συσκευές στα νηπιαγωγεία. Σχεδιάζει να προχωρήσει ακόμη περισσότερο και να τερματίσει εντελώς την ψηφιακή μάθηση για παιδιά κάτω των έξι ετών, δήλωσαν από το υπουργείο στο Associated Press.
Πτώση στην ανάγνωση
Παρόλο που οι μαθητές της Σουηδίας σημειώνουν βαθμολογία πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο όσον αφορά την αναγνωστική ικανότητα, μια διεθνής αξιολόγηση του επιπέδου ανάγνωσης στην τέταρτη τάξη του δημοτικού, η Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS), ανέδειξε πτώση των μαθητών της Σουηδίας μεταξύ 2016 και 2021.
Το 2021, οι Σουηδοί μαθητές της τετάρτης δημοτικού είχαν μέσο όρο 544 μονάδες, μια πτώση από τον μέσο όρο των 555 μονάδων το 2016. Ωστόσο, οι επιδόσεις τους εξακολουθούν να τοποθετούν τη χώρα στην έβδομη θέση, σε ισοβαθμία με την Ταϊβάν.
Συγκριτικά, η Σιγκαπούρη – που βρέθηκε στην κορυφή της λίστας – βελτίωσε τις βαθμολογίες της στην ανάγνωση από 576 σε 587 κατά την ίδια περίοδο, και η μέση βαθμολογία επίδοσης στην ανάγνωση της Αγγλίας μειώθηκε μόνο ελαφρώς, από 559 το 2016 σε 558 το 2021.
Ορισμένα μαθησιακά ελλείμματα μπορεί να οφείλονται στην πανδημία του κορωνοϊού ή να αντανακλούν τον αυξανόμενο αριθμό μεταναστών μαθητών που δεν μιλούν τα σουηδικά ως πρώτη γλώσσα, αλλά η υπερβολική χρήση οθονών κατά τη διάρκεια των σχολικών μαθημάτων μπορεί να προκαλέσει την υστέρηση των νέων στα βασικά μαθήματα, λένε ειδικοί της εκπαίδευσης.
«Υπάρχουν σαφείς επιστημονικές αποδείξεις ότι τα ψηφιακά εργαλεία μάλλον βλάπτουν παρά ενισχύουν τη μάθηση των μαθητών», ανέφερε τον Αύγουστο το Ινστιτούτο Καρολίνσκα, μια υψηλού κύρους ιατρική σχολή που επικεντρώνεται στην έρευνα.
«Πιστεύουμε ότι η εστίαση θα πρέπει να επιστρέψει στην απόκτηση γνώσεων μέσω έντυπων εγχειριδίων και της εμπειρογνωμοσύνης των εκπαιδευτικών, αντί να αποκτά κανείς γνώσεις κυρίως από ελεύθερα διαθέσιμες ψηφιακές πηγές που δεν έχουν ελεγχθεί για την ακρίβειά τους», σημείωσε το σουηδικό ίδρυμα.
Προειδοποίηση και από την UNESCO
Η ταχεία υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων μάθησης έχει επίσης προκαλέσει την ανησυχία της υπηρεσίας του ΟΗΕ για την εκπαίδευση και τον πολιτισμό. Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο, η UNESCO απηύθυνε «επείγουσα έκκληση για την κατάλληλη χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση». Η έκθεση προτρέπει τις χώρες να επιταχύνουν τις συνδέσεις διαδικτύου στα σχολεία, αλλά ταυτόχρονα προειδοποιεί ότι η τεχνολογία στην εκπαίδευση θα πρέπει να εφαρμόζεται με τρόπο που να μην αντικαθιστά ποτέ την προσωπική διδασκαλία υπό την καθοδήγηση του δασκάλου και να υποστηρίζει τον κοινό στόχο της ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους.
Για να αντιμετωπίσει την πτώση των επιδόσεων των Σουηδών μαθητών στην ανάγνωση, η κυβέρνηση ανακοίνωσε επενδύσεις ύψους 685 εκατ. κορόνων (57,5 εκατ. ευρώ) για την αγορά βιβλίων στα σχολεία φέτος. Άλλα 42 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν ετησίως το 2024 και το 2025 για να επιταχυνθεί η επιστροφή των σχολικών βιβλίων.