Την ατομική ενέργεια βλέπει ως λύση του μέλλοντος για μηδενικούς ρύπους στη ναυτιλία ο ιδρυτής και πρόεδρος της Diana Shipping Inc Συμεών Παληός

Μιλώντας στο «1st Chios International Shipping Summit», που διοργάνωσε το Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο κ. Παληός τεκμηρίωσε την άποψη ότι η λύση του μέλλοντος είναι η ατομική ενέργεια, αφού προηγουμένως ως προς τα εναλλακτικά καύσιμα είχε αναφέρει ότι «συζητούνται έντονα διάφορα σενάρια αλλαγής καυσίμου, είτε πρόκειται για υδρογόνο, μεθανόλη ή αμμωνία με στόχο την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας αλλά αυτές οι εναλλακτικές δεν οδηγούν σε μηδενικές εκπομπές CO2».

 

Όσον αφορά το θέμα της χρηματοδότησης του κλάδου, από τις κεφαλαιακές αγορές, σημείωσε ότι το ελληνικό Χρηματιστήριο δεν έχει επαρκή όγκο και μόνο αυτό της Νέας Υόρκης έχει δυνατότητες σημαντικής χρηματοδότησης. Επίσης, ανέφερε ότι η γραφειοκρατία αποτελεί βασικό παράγοντα που αποτρέπει την ένταξη ελληνόκτητων πλοίων στην ελληνική σημαία.

 

Στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS), που από το 2024 θα ισχύει και για τη ναυτιλία, εστίασε την ομιλία του ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου Χαράλαμπος Φαφαλιός. Όπως είπε «το σύστημα ETS επί της ουσίας συνιστά εργαλείο υπερφορολόγησης. Στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια έχουν επιβληθεί προσχηματικά φόροι για τη βελτίωση του περιβάλλοντος. Όμως, οι περισσότεροι από αυτούς δεν συνέβαλαν πραγματικά στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά στην αύξηση του κόστους της καθημερινότητας των πολιτών».

 

Τόνισε επίσης ότι «το EU-ETS στην πράξη δεν στοχεύει στην απανθρακοποίηση και δημιουργεί συνθήκες κερδοσκοπίας, καθώς το κόστος θα το επωμιστούν οι ναυλωτές, οι οποίοι στη συνέχεια θα το μετακυλίσουν στους καταναλωτές», ενώ προσέθεσε ότι: «Υιοθετώντας περιφερειακές πολιτικές, αναμένεται να δημιουργηθούν προβλήματα στο θαλάσσιο εμπόριο, καθώς τα πλοία θα παρακάμπτουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια γιατί το κόστος θα είναι αυξημένο και η επιπλέον γραφειοκρατία θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα απ’ όσα υποτίθεται ότι θα λύσει. Το EU-ETS δεν αναμένεται να συμβάλει ουσιαστικά στις έρευνες για εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα, ενώ θα έπρεπε οι προσπάθειες να διοχετευτούν προς αυτή την κατεύθυνση».

Ο κ. Φαφαλιός σχολίασε ότι μεγάλες χώρες, όπως οι ΗΠΑ, Κίνα, Ιαπωνία, Ινδία, Νότιος Κορέα, δεν έχουν υιοθετήσει αντίστοιχες πολιτικές με αυτές της Ε.Ε. σχετικά με το EU-ETS. Κατέληξε στη διαπίστωση ότι «ο ΙΜΟ είναι ο κατάλληλος οργανισμός για να λάβει αποφάσεις για την πράσινη μετάβαση».

 

Απανθρακοποίηση

 

Στο πάνελ, όπου αναλύθηκε ο δρόμος της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας, συμμετείχαν οι κ.κ. Δημήτριος Φαφαλιός, πρόεδρος της Intercargo, επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Πάνος Ζαχαριάδης, Fleet Technical Director, Atlantic Bulk Carriers Management Ltd, Σταμάτης Φραδέλος, Vice President Regulatory Affairs, American Bureau of Shipping, Bill Σταματόπουλος, Director, VeriFuel Global Business Development, Bureau Veritas Group, Θεόδωρος Λίλας, επ. καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου, και Δημήτριος Λυρίδης, αν. καθηγητής ΕΜΠ.

 

Κατά τη συζήτηση αναφέρθηκαν αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που πιστοποιούν ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία χαρακτηρίζεται διαχρονικά από την αποτελεσματικότητά της στις εκάστοτε συνθήκες. Από τη συζήτηση διαπιστώνεται όμως ότι η αποτελεσματικότητα από μόνη της δεν αρκεί για την επίτευξη των στόχων της μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία. Τονίσθηκε ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο για την απανθρακοποίηση παραμένει περίπλοκο. Σε επίπεδο ρυθμιστικών αρχών, είναι απαραίτητη η συνεργασία και σύγκλιση στη λήψη αποφάσεων τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο (ΙΜΟ) όσο και σε επίπεδο περιφερειακών φορέων, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση. Για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης, επισημάνθηκε η τεράστια σημασία εφαρμογής νέων τεχνολογιών και εναλλακτικών καυσίμων όχι μόνο στα νεότευκτα πλοία, αλλά και στον υπάρχοντα εν ενεργεία στόλο.

 

Ειδική μνεία έγινε στη συμβολή και τις προοπτικές των βιοκαυσίμων ως εναλλακτικής πρότασης και λύσης «drop in». Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάστηκε και συζητήθηκε η τεχνολογία συλλογής και αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture and Storage - CCS) και η δυνητική συμβολή της στην «πράσινη» ναυτιλία. Ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι οι τεχνολογίες CCS δεν παρουσιάζουν ακόμα την επιθυμητή τεχνολογική ωριμότητα, καθώς η ισχύς που απαιτείται για την υγροποίηση και την αποθήκευση του δεσμευμένου CO2 είναι ακόμα πολύ υψηλή και αντιστοίχως απαιτεί υψηλά κόστη. Επίσης, παρουσιάστηκαν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε πλωτές πλατφόρμες.

 

Οι νέες τεχνολογικές προκλήσεις

 

Η προσαρμοστικότητα της ναυτιλίας ήταν το αντικείμενο συζήτησης του πάνελ του οποίου τις εργασίες διεύθυνε ο δρ Γεώργιος Πατέρας, πρόεδρος του ΝΕΕ, και στο οποίο μετείχαν οι κ.κ. Αντώνης Φαράκλας, Managing Director της Chartworld Shipping Corporation, Donald McMillan, Managing Director Penfield Marine (UK), Bικτώρια Αθανασοπούλου, επ. καθηγήτρια Ναυτικού Δικαίου Πανεπιστημίου Αιγαίου, Κώστας Κωνσταντίνου, CEO Moore Stephens, Έλενα Αθουσάκη, Head of ESG Motor Oil Group, Ορέστης Σχινάς, αν. καθηγητής Ναυτιλιακής Χρηματοοικονομικής Πανεπιστημίου Αιγαίου.

 

Αναλύθηκαν ανάγκες τεχνολογικής και διαχειριστικής μετεξέλιξης λόγω των νέων κανονισμών σχετικά με τη μείωση ρύπων. Αναδείχθηκε η σχετικότητα στην προσέγγιση των προκλήσεων, ανάλογα με το μέγεθος πλοίων, στόλων και επιχειρησιακών απαιτήσεων.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")