Αν η αγορά πετρελαίου προσφέρει ενδείξεις για την κατάσταση της οικονομίας, είναι μέσα από το πρίσμα δύο προϊόντων πετρελαίου: του ντίζελ και της νάφθας. Και στην Ευρώπη, τα νέα είναι ζοφερά

Από τη μια, το ντίζελ που χρησιμοποιείται ευρέως σε φορτηγά. τρένα, πλοία και βιομηχανίας. Η νάφθα, από την άλλη χρησιμοποιείται από τον πετροχημικό τομέα για την παραγωγή από ιατρικό εξοπλισμό μέχρι τσίχλες.

Η ετήσια κατανάλωση και των δύο από τον ΟΟΣΑ στην Ευρώπη πρόκειται να πέσει φέτος, με τη νάφθα να φτάνει στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1975.

"Η ασθενής οικονομική ανάπτυξη της Ευρώπης έπληξε σκληρά τον μεταποιητικό τομέα", δήλωσε ο Alan Gelder, αντιπρόεδρος αγορών διύλισης, χημικών και πετρελαίου στην εταιρεία συμβούλων Wood Mackenzie Ltd. εμπορεύματα."

Όπως αναφέρει το Bloomberg σε εκτενή ανάλυσή του, η ζήτηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι κρίσιμης σημασίας ακόμη και σε έναν κόσμο όπου οι επενδυτές ανησυχούν για πιθανές διαταραχές του εφοδιασμού που προέρχονται από τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή.

Η αναμενόμενη μείωση της κατανάλωσης στους δύο τύπους καυσίμων φέτος είναι πολύ πάνω από μισό εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία.

Ως σημαντικός εισαγωγέας καυσίμου τύπου ντίζελ από τη Μέση Ανατολή, την Ινδία και τις ΗΠΑ και τακτικός εξαγωγέας νάφθας στην Ανατολική Ασία και τη Λατινική Αμερική, οποιαδήποτε σημαντική πτώση στη χρήση στην Ευρώπη είναι πιθανό να έχει αρνητικές επιπτώσεις για τις οικονομίες και το πετρέλαιο αγορές σε όλο τον κόσμο.

Μέρος της μείωσης της ζήτησης φέτος οφείλεται σε μακροπρόθεσμες, διαρθρωτικές τάσεις. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση προτιμούν εδώ και καιρό τις βενζινοκίνητες επιλογές έναντι του ντίζελ και οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν επίσης πλήξει την κατανάλωση.

Αλλά και η οικονομική ύφεση στη Γηραιά Ήπειρο,  είναι επίσης σημαντικός παράγοντας. Τα μακροοικονομικά στοιχεία δείχνουν συρρίκνωση στις κατασκευές και τη μεταποίηση ενώ ο πληθωρισμός συνεχίζει να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα. Η οικονομία της Γερμανίας, η μεγαλύτερη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συρρικνώθηκε το τελευταίο τρίμηνο και κινδυνεύει να εισέλθει σε ύφεση.

Κατακόρυφη πτώση

Τα νούμερα για τη νάφθα είναι τρομερά: η κατανάλωση αναμένεται να μειωθεί περισσότερο από ένα τέταρτο φέτος σε σύγκριση με το 2021 στα 844.000 βαρέλια την ημέρα, το χαμηλότερο που ήταν τα τελευταία 48 χρόνια, σύμφωνα με τον Ciaran Healy, αναλυτή της αγοράς πετρελαίου στη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας.

Αρνητικά είναι και τα νούμερα στο ντίζελ. Οι πωλήσεις ντίζελ ντίζελ στη Γαλλία μειώθηκαν κατά 13,4% σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα τον Σεπτέμβριο. Στη Γερμανία, η συνολική ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου 90.000 βαρέλια την ημέρα φέτος, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο - εκτός του Πακιστάν.

Συνολικά, η ζήτηση καυσίμου τύπου ντίζελ του ΟΟΣΑ στην Ευρώπη αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου 380.000 βαρέλια την ημέρα φέτος σε σύγκριση με το επίπεδο πριν από την πανδημία του 2019, σύμφωνα με τον IEA.

Μικτή εικόνα παγκοσμίως

Η παγκόσμια εικόνα είναι πιο μικτή. Στην Κίνα, η ζήτηση ανθεί παρά τις ταλαιπωρίες του κλάδου ακινήτων: κατά τη διάρκεια Ιανουαρίου-Αυγούστου του τρέχοντος έτους, τα καύσιμα τύπου ντίζελ αυξήθηκαν κατά 40% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019 και η κατανάλωση νάφθας υπερδιπλασιάστηκε την αντίστοιχη περίοδο, σύμφωνα με στα δεδομένα JODI.

Στις ΗΠΑ, η ζήτηση για αποστάγματα - στα οποία περιλαμβάνονται το ντίζελ και το πετρέλαιο θέρμανσης - έχει πέσει κάτω από τα εποχιακά πρότυπα τις τελευταίες εβδομάδες. 

(από capital.gr)