Μετά τις επιθέσεις ανταρτών διεθνείς ναυτιλιακοί φορείς εξέδωσαν από κοινού οδηγίες, ενώ ζητούν περισσότερη στρατιωτική προστασία στις θαλάσσιες διαδρομές

Η διεθνής ναυτιλία ζητά περισσότερη στρατιωτική προστασία στις θαλάσσιες διαδρομές στη Μέση Ανατολή μετά τις επιθέσεις των ανταρτών που υποστηρίζονται από το Ιράν στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες προκάλεσαν φόβους για νέες διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, συμπεριλαμβανομένου του ενεργειακού εφοδιασμού. Η ανησυχία εντάθηκε μετά τις ανακοινώσεις του Αμερικανικού Πενταγώνου την προηγούμενη Κυριακή ότι ένα πολεμικό πλοίο των ΗΠΑ και τρία εμπορικά πλοία δέχθηκαν επίθεση με πυραύλους και drones, στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης, από αντάρτες Χούτι όπως εικάζεται.

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) εξέφρασε σοβαρές ανησυχίες για τις επιθέσεις και τις επιπτώσεις αυτών στο θαλάσσιο εμπόριο και στην ασφάλεια πληρωμάτων και πλοίων.

Επιθέσεις

Τα πλοία ασκούν το δικαίωμά τους για ελεύθερη ναυσιπλοΐα και αβλαβή διέλευση. Οι επιθέσεις αποτελούν κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου και των ναυτιλιακών κανόνων από παραστρατιωτικές δυνάμεις στην Υεμένη, ανέφερε το ICS και καλεί τα κράτη που έχουν επιρροή στην περιοχή να χρησιμοποιήσουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να διατηρήσουν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.

Διεθνείς ναυτιλιακοί φορείς όπως η Bimco, το ICS, η διεθνής ένωση κρουαζιέρας Clia, η ένωση των Bulk carriers Intercargo, των δεξαμενοπλοίων Intertanko και άλλοι φορείς του κλάδου εξέδωσαν από κοινού οδηγίες ασφαλείας για όλα τα πλοία που διαπλέουν τη Νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Αντεν.

Ο Jakob Larsen, επικεφαλής ασφάλειας της ναυτιλιακής οργάνωσης Bimco, δήλωσε στους «Financial Times» ότι οι επιθέσεις δείχνουν πως πρέπει να αναπτυχθούν περισσότερες στρατιωτικές δυνάμεις στην περιοχή.

Τη Δευτέρα, ο σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας των ΗΠΑ Τζέικ Σάλιβαν δήλωσε ότι οι επιθέσεις ήταν «εντελώς απαράδεκτες», προσθέτοντας ότι οι ΗΠΑ βρίσκονται σε συνομιλίες με άλλες χώρες σχετικά με τη δημιουργία μιας ναυτικής ομάδας δράσης για να διασφαλιστεί η «ασφαλής διέλευση των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα».

Εμπόριο

Αν και οι έμποροι υποτιμούν τώρα την απειλή περαιτέρω διαταραχών, σύμφωνα με τους «Financial Times», εντούτοις τα στενά στην Ερυθρά Θάλασσα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο.

Μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μεταφέρεται σχεδόν το ένα δέκατο των προμηθειών πετρελαίου που διακινούνται με πλοία, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ.

Η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία για τους Ευρωπαίους που προμηθεύονται όλο το πετρέλαιο και το υγροποιημένο φυσικό αέριο της Μέσης Ανατολής μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, δήλωσε ο Henning Gloystein από τη συμβουλευτική εταιρεία Eurasia Group.

Όμως η διακοπή της ναυσιπλοΐας μέσω της Ερυθράς Θάλασσας θα επηρέαζε και το εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου, σύμφωνα με ανάλυση της πλατφόρμας δεδομένων εμπορευμάτων Kpler. Περίπου 323,7 εκατ. τόνοι ξηρού φορτίου – που αντιστοιχούν σχεδόν στο 6,5% του θαλάσσιου εμπορίου χύδην ξηρού φορτίου – πέρασαν από τη Διώρυγα του Σουέζ το 2022, αναφέρει το Tradewinds, επικαλούμενο την ανάλυση της Kpler.

Πάνω από το 11% του θαλάσσιου εμπορίου σιτηρών χρησιμοποίησε τη διαδρομή το 2022, μεγάλο μέρος του οποίου ήταν φορτία από τη Μαύρη Θάλασσα, εξαγωγές καλαμποκιού, σόγιας και σιταριού από τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ (USEC) και του Κόλπου των ΗΠΑ (USG) καθώς και ευρωπαϊκές εξαγωγές σιτηρών.

Εναλλακτικές διαδρομές

Οι πλοιοκτήτες διερευνούν τώρα ασφαλέστερες, αλλά πιο δαπανηρές, εναλλακτικές διαδρομές και ζητούν περισσότερη προστασία στα ύδατα της Μέσης Ανατολής.

Η εναλλακτική διαδρομή περιλαμβάνει τον περίπλου του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, κοντά στο Κέιπ Τάουν, και τον πλου κατά μήκος της Δυτικής Αφρικής, μια πολύ μακρύτερη και πιο δαπανηρή διαδρομή. Οι πλοιοκτήτες αναγκάζονται ήδη να πληρώνουν περισσότερα για την ασφάλιση, καθώς και να εκτρέπουν τα πλοία και να επενδύουν σε πρόσθετα μέτρα ασφαλείας.

Ο Μάρκους Μπέικερ, επικεφαλής του τμήματος ναυτιλίας του μεσίτη ασφαλίσεων Marsh, δήλωσε ότι ορισμένοι ασφαλιστές είχαν ήδη αυξήσει τα ασφάλιστρα κατά τη διάρκεια της εβδομάδας πριν από τις επιθέσεις της Κυριακής στην Ερυθρά Θάλασσα, σε μία περίπτωση έως και 300%. Ο Δημήτρης Μανιάτης, διευθύνων σύμβουλος της Seagull Maritime, δήλωσε ότι ο όμιλος ασφαλείας λαμβάνει «όλο και περισσότερα» αιτήματα για ένοπλους φρουρούς από πλοιοκτήτες σε όλο τον κόσμο.

(από την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ")