Σάλπαρε στις 26 Νοεμβρίου από τη Σιγκαπούρη και φτάνει αύριο, Κυριακή, 17 Δεκεμβρίου, στην Αλεξανδρούπολη η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), φέρνοντας ακόμη πιο κοντά την πλήρη λειτουργία του πρότζεκτ που θα καταστήσει την ακριτική ελληνική πόλη πύλη ενεργειακού εφοδιασμού όχι μόνο για τη χώρα μας αλλά και για τις γειτονικές 

βαλκανικές χώρες. Το FSRU αποτελεί μετασκευασμένο δεξαμενόπλοιο της GasLog και απέπλευσε από το Seatrium, το ιστορικό ναυπηγείο Keppel της Σιγκαπούρης, στο οποίο έχουν γίνει οι περισσότερες μετασκευές πλοίων LNG σε FSRU. Το FSRU «Αλεξανδρούπολις» θα φτάσει αύριο, μέσω Σουέζ, στην πόλη της Θράκης, προς τιμήν της οποίας πήρε το όνομά του και θα αγκυροβολήσει σε απόσταση 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμανιού της και στα 10 χλμ. από την απέναντι ακτή, σε συμμόρφωση προς τους αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας της οδηγίας Seveso.

Ως γνωστόν, ανήκει στην εταιρεία Gastrade, η οποία έχει μετόχους την κ. Ελμίνα Κοπελούζου, την Gaslog, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, τον Διαχειριστή Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, Bulgartransgaz,  και τον ΔΕΣΦΑ, καθένας από τους οποίους  κατέχει από 20%.

Το πρότζεκτ του FSRU, που θα υποδέχεται φορτία LNG, τα οποία, αφού αεριοποιηθούν, θα διοχετεύονται, μέσω του Ανεξάρτητου Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) και, στη συνέχεια, του ελληνοβουλγαρικού αγωγού (IGB), στη Βουλγαρία και από εκεί, μέσω διασυνδετήριου αγωγού, στη Ρουμανία, βασίζεται σε μία ιδέα του επιχειρηματία κ. Δημήτρη Κοπελούζου από το 2010.

Η δοκιμαστική λειτουργία της μονάδας εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει στα μέσα Ιανουαρίου 2024 και η οποία θα διαρκέσει περί τις έξι εβδομάδες. Η εμπορική της λειτουργία προβλέπεται να αρχίσει μεταξύ 20 Φεβρουαρίου και 15 Μαρτίου και αναμένεται να διπλασιάσει τη δυναµικότητα της χώρας σε αέριο, καθώς θα αυξήσει τη συνολική της δυνατότητα αεριοποίησης στα 10 bcm LNG για το επόμενο έτος. Εκτός του ότι η προοπτική αυτή θα αυξήσει την ενεργειακή ανεξαρτησία της Ελλάδας, εκτιμάται ότι θα της δώσει τη δυνατότητα – σε συνδυασμό και με τη Ρεβυθούσα – να αποτελέσει σημαντική πύλη εισόδου για την ΝΑ Ευρώπη.

Η πόντιση του υποθαλάσσιου αγωγού έχει ολοκληρωθεί, ενώ εντός του Δεκεμβρίου αναμένεται να ολοκληρωθεί και η κατασκευή του χερσαίου τμήματος που ήδη βρίσκεται στο 98% της συνολικής υλοποίησης. Η πλωτή μονάδα θα συνδεθεί με το ΑΣΦΑ με αγωγό μήκους 28 χλμ.

Το FSRU της Αλεξανδρούπολης έχει δυνατότητα αποθήκευσης LNG 135.000 κυβικά μέτρα, ενώ η τεχνική δυνατότητα αεριοποίησής του υπολογίζεται σε 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 450 με 470 εκατ. ευρώ έχοντας λάβει κοινοτική χρηματοδότηση περίπου 270 εκατ. ευρώ.

Η υλοποίηση του πρότζεκτ αναμένεται να αναβαθμίσει – εντός των δυτικών σχεδιασμών - τη γεωστρατηγική θέση της Αλεξανδρούπολης, η οποία έχει αποκτήσει ήδη αυξημένη σημασία στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ μετά την έκρηξη του πολέμου στην Ουκρανία. Με φόντο την απόφαση της ΕΕ για απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, το FSRU της Αλεξανδρούπολης αφορά τις αγορές της ΝΑ Ευρώπης αλλά και την περιοχή μέχρι την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, ή –αργότερα – και την Ουκρανία.