Οι παλαιού τύπου αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να πουλάνε εκατομμύρια ρυπογόνων οχημάτων, αλλά αν επρόκειτο να αποκαλύψουμε κάποια καλά νέα από αυτό, η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος αναφέρει ότι τα επίπεδα εκπομπών έχουν πλέον πέσει σε «χαμηλά ρεκόρ» και η οικονομία καυσίμου των οχημάτων βρίσκεται πλέον σε «υψηλό ρεκόρ». Τι σημαίνει όμως πραγματικά;

 

Η EPA στις ΗΠΑ, μόλις κυκλοφόρησε την ετήσια Έκθεση Τάσεων Αυτοκινήτου, η οποία διαπίστωσε ότι ο εθνικός στόλος νέων οχημάτων εκπέμπει 10 γραμμάρια ανά μίλι λιγότερο CO2 από το 2021, που είναι μια ελάχιστη βελτίωση 2,2%, ενώ η οικονομία καυσίμου αυξήθηκε 0,6 μίλια ανά γαλόνι. Σύμφωνα με την έκθεση, αυτή είναι μια «ιστορική» βελτίωση – αλλά ας μην ξεχνάμε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποσχέθηκαν 5% το 2012.

Ωστόσο, από το 2004, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έχουν μειωθεί κατά 27% ενώ η οικονομία καυσίμου αυξήθηκε κατά 35%, σημειώνει η έκθεση. Η οικονομία καυσίμου έχει υπερδιπλασιάσει τον ετήσιο ρυθμό βελτίωσης την τελευταία δεκαετία, αναφέρει η έκθεση.

Φυσικά, η EPA σημειώνει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ένας καλός λόγος έστω και για αυτήν την οριακή βελτίωση. Ωστόσο, στη δική του άποψη για τα δεδομένα, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός το Κέντρο Βιολογικής Ποικιλότητας γράφει ότι από τις 14 αυτοκινητοβιομηχανίες που περιλαμβάνονται στα δεδομένα, μόνο η Tesla παράγει περισσότερα από μονοψήφια ποσοστά. Και ενώ οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν, το ίδιο έκανε και η στροφή από τα αυτοκίνητα στα φορτηγά, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά τα κέρδη απόδοσης.

Μόνο έξι εταιρείες – Tesla, Honda, Toyota, Hyundai, Ford και Subaru – πληρούσαν τα ήδη αδύναμα πρότυπα που τέθηκαν το 2022. Οι χειρότεροι παραβάτες είναι η Stellantis (πρώην Fiat Chrysler), η GM και η Ford (των ΗΠΑ), που απέδωσαν τα χαμηλότερα αποδοτικότητα καυσίμου και εκπέμπουν τη μεγαλύτερη ρύπανση.

Η EPA εξετάζει τη θετική πλευρά, λέγοντας ότι και οι 14 μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις ελαφρών αερίων θερμοκηπίου και η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων εκτινάχθηκε από 4% το 2021 σε 7% το 2022. Μέχρι το 2023, θα μπορούσε να αυξηθεί 12%, είπε.

Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση Μπάιντεν εργάζεται για την αναμόρφωση της αυτοκινητοβιομηχανίας με μια στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα. Ένας νέος κανόνας που προτείνεται από την EPA θα απαιτούσε έως το 2032 έως και τα δύο τρίτα των νέων οχημάτων που πωλούνται στις ΗΠΑ να είναι ηλεκτρικά – μακράν ο αυστηρότερος που έχει προταθεί ακόμα – αλλά αυτό έχει μπλοκαριστεί από το Σώμα, αποκαλώντας το ουσιαστικά εντολή για ηλεκτρικά οχήματα.