Οι στόχοι του ΙΜΟ για τη χρήση καυσίμων μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών καυσίμων το 2030 μπορούν να επιτευχθούν με τη χρήση βιώσιμων βιοκαυσίμων. Δεδομένου ότι πολλοί τομείς θα ανταγωνιστούν για τα καύσιμα αυτά, η ναυτιλία θα πρέπει να επικεντρωθεί στη μετάβαση σε πράσινα και μπλε καύσιμα

Τα παραπάνω σημειώνει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, προσθέτοντας ότι μόλις το 1% των bulkers, των tankers και των containerships έχουν προετοιμαστεί για τη χρήση τέτοιων καυσίμων, την ίδια ώρα που η διαθεσιμότητα είναι μικρή.

Ο ΙΜΟ θέτει ως στόχο τα καύσιμα με σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου να αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 5% της ενέργειας που χρησιμοποιείται από τη ναυτιλία το 2030, ενώ θα προσπαθήσει το ποσοστό αυτό να φτάσει στο 10%.

Το 1% των πλοίων που είναι σήμερα προετοιμασμένα να καίνε εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν το 2% του παγκόσμιου τονάζ. Ένα άλλο 1% των πλοίων και το 4% του dwt προετοιμάζονται για εναλλακτικά καύσιμα, ώστε να μπορούν να μετασκευαστούν ευκολότερα.

«Ωστόσο, το 29% των πλοίων και το 42% της χωρητικότητας στο orderbook αναμένεται να παραδοθούν έτοιμα για χρήση εναλλακτικών καυσίμων ή να έχουν τη δυνατότητα να μετασκευαστούν για εναλλακτικά καύσιμα. Ακόμα και αν δεν ανακυκλωθούν τα υπάρχοντα πλοία, το 4% της χωρητικότητας σε dwt θα είναι προετοιμασμένο να καίει εναλλακτικά καύσιμα όταν όλα τα πλοία του orderbook παραδοθούν το 2028. Και ένα άλλο 4% θα είναι έτοιμο για μετασκευή», λέει ο Rasmussen.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι κάθε χρόνο ανακυκλώνεται 1-2% της χωρητικότητας του στόλου, το ποσοστό της χωρητικότητας του στόλου που είναι έτοιμο ή προετοιμάζεται για εναλλακτικά καύσιμα θα καταλήξει υψηλότερο μέχρι την προθεσμία του 2030. Παλαιότερα πλοία που χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα θα ανακυκλωθούν και περισσότερα πλοία που είναι προετοιμασμένα για εναλλακτικά καύσιμα μπορούν να παραγγελθούν, να παραδοθούν ή να μετασκευαστούν πριν από το 2030.

Η BIMCO στην ανάλυσή της τονίζει ότι ο κλάδος των containerships θα επιτύχει τα υψηλότερα επίπεδα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων. Ήδη το 5% των πλοίων του υπάρχοντος στόλου και το 55% του orderbook είναι έτοιμα ή δύνανται να μετασκευαστούν για χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Μόλις τα πλοία του orderbook των containerships παραδοθούν, το ποσοστό αυτό θα ανέλθει στο 23%. Tα αντίστοιχα ποσοστά για tankers, bulkers εκτιμώνται στο 7% και 4%.

«Μέχρι στιγμής, το LNG είναι το πιο δημοφιλές εναλλακτικό καύσιμο της ναυτιλίας, ωστόσο η μεθανόλη και η αμμωνία κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος. Το κατά πόσον θα είναι διαθέσιμα αρκετά μπλε και πράσινα καύσιμα για τη ναυτιλία το 2030 παραμένει ερωτηματικό, αλλά, με την έκκληση της COP28 για τριπλασιασμό της δυναμικότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030, φαίνεται πλέον πιο πιθανό ότι μπορούν να παραχθούν επαρκή πράσινα και μπλε καύσιμα, ώστε η ναυτιλία να επιτύχει τους στόχους του 2030 ‒ ακόμα και χωρίς βιοκαύσιμα», σχολιάζει ο Rasmussen.

(από naftikachronika.gr)