HΠΑ: Πως τα Υψηλά Κύματα Ανέτρεψαν Ανυψωτικό Πλοίο για Πλατφόρμες Πετρελαίου

HΠΑ: Πως τα  Υψηλά Κύματα Ανέτρεψαν Ανυψωτικό Πλοίο για Πλατφόρμες Πετρελαίου
energia.gr
Πεμ, 11 Ιανουαρίου 2024 - 10:47

Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ (NTSB) ολοκλήρωσε την έρευνά του σχετικά με το περιστατικό ανατροπής του ανυψωτικού πλοίου Robert (που επιχειρεί σε εργασίες σε παλτφόρμες πετρελαίου)  το 2022 και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υψηλά κύματα έφτασαν στον πυθμένα του κύτους του πλοίου ενώ αυτό ήταν ανυψωμένο, σπρώχνοντας ένα από τα πόδια του σε παρακείμενο χαμηλότερο σημείο του πυθμένα.

Στις 23 Σεπτεμβρίου 2022, το πλοίο Robert επιχειρούσε περίπου 80 μίλια νοτιοανατολικά του Lake Charles της Λουιζιάνα, δίπλα σε μια πλατφόρμα παραγωγής πετρελαίου που ανήκει στην Apache Corp. Το Robert είχε ναυλωθεί για να υποστηρίξει μια εργασία βύθισης σε διάφορα πηγάδια που ήταν συνδεδεμένα με την πλατφόρμα.

Για να ανυψωθεί και να προετοιμαστεί για τις εργασίες δίπλα στην πλατφόρμα, το Robert κατέβαζε τα πόδια του. Αλλά προτού κάνει αυτό το βήμα, ο χειριστής χαρτογράφησε τον πυθμένα γύρω από την πλατφόρμα για να αναζητήσει κινδύνους, όπως τρύπες από τις κοιλότητες στη λάσπη που άφησαν οι προηγούμενοι χειριστές ανυψωτικών σκαφών. Ο καπετάνιος του Robert, ο αντιπρόεδρος των επιχειρήσεων της εταιρείας και ένας διευθυντής επιχειρήσεων εξέτασαν όλοι τον χάρτη της έρευνας για να βρουν το καλύτερο σημείο για να εγκατασταθεί (κυριολεκτικά) το Robert.

Βρέθηκαν στην ανατολική πλευρά της πλατφόρμας όπου το πλήρωμα του Robert ανέβασε τα πόδια του μέχρι το σκάφος να απομακρυνθεί από τα κύματα. Ως πρόσθετο προληπτικό μέτρο, η διοίκηση της ακτής έβαλε το πλήρωμα να πάρει επιπλέον έρμα ως προφόρτωση για μια παρατεταμένη περίοδο 36 ωρών. Το ένα πόδι βρισκόταν 7,6 μέτρα μακριά από μια τρύπα που είχε αφήσει καποιο προηγούμενο πλοίο, αρκετά μακριά για να πληροί τα πρότυπα της εταιρείας, αλλά και πάλι σχετικά κοντά. Ωστόσο, η επιχείρηση διακόπηκε λόγω της κακοκαιρίας που πλησίαζε. Ένας τυφώνας ερχόταν στην περιοχή, οπότε το πλήρωμα κατέβασε ξανά τον γρύλο, ξαναέφερε το σκάφος σε πλεύση και προχώρησε μακριά προς τα βορειοδυτικά.

Στις 3 Οκτωβρίου, επέστρεψαν στην πλατφόρμα και επέλεξαν έναν νέο σημείο για να σταθεροποιήσουν το πλοίο. Αφού βρήκαν το καλύτερο σημείο, κατέβασαν τα πόδια και σήκωσαν το Robert περίπου 14,6 μετρα πάνω από το νερό.

Το Ρόμπερτ έμεινε στο σημείο δουλεύοντας για εβδομάδες. Στις 15 Νοεμβρίου όμως, η πρόγνωση άλλαξε και ο καπετάνιος άρχισε να ανησυχεί για τον καιρό που πλησίαζε. Οι συνθήκες επιφάνειας για τις 19-20 Νοεμβρίου φαινόταν κακές, με το προβλεπόμενο μέγιστο ύψος κύματος να ξεπερνά τα 7 μέτρα.

Το Ρόμπερτ έχει εγκριση για κύματα ύψους 4,6 μέτρων ή λιγότερο σε βαθύτερα νερά. Ωστόσο, βαθμολογήθηκε μόνο για κύματα 2,5 μέτρων ή λιγότερο όταν βρισκόταν σε εργασίες. Στα ήρεμα νερά του Κόλπου του Μεξικού αυτό ήταν συνήθως αρκετό, αλλά αυτή τη φορά τα πράγματα ήταν δύσκολα. Δεδομένου του χρόνου που θα χρειαζόταν για να κατεβάσει το Robert και να τραβήξει τα πόδια του από τη λάσπη και την ταχύτητα λειτουργίας τεσσάρων κόμβων του σκάφους, ο καπετάνιος πίστευε ότι δεν θα μπορούσε να ξεπεράσει την καταιγίδα πριν τα επιφανειακά κύματα ήταν υψηλότερα από αυτά που είχε το σκάφος ως όριο λειτουργίας.

Στις 17 Νοεμβρίου, ως προληπτικό μέτρο, η εταιρεία αποφάσισε να εκκενώσει πλήρως το Robert. Όλο το πλήρωμα κατασκευής αναχώρησε με ελικόπτερο εκείνη την ημέρα, και το πλήρωμα του σκάφους πέρασε την επόμενη μέρα προετοιμαζόμενο για τον καιρό. Κατέβασαν το πλοίο στα 7,5 μέτρα πάνω από το νερό, άφησαν μια γεννήτρια να λειτουργεί και επιβιβάστηκαν σε ένα ελικόπτερο για να πετάξουν στην ακτή.

Στις 7:00, οι κοντινοί μετεωρολογικοί σταθμοί κατέγραφαν παρατεταμένους ανέμους με δύναμη καταιγίδας. Σημαντικά ύψη κυμάτων ήταν πιθανό να κυμαίνονται έως και 4,5 μέτρα υποδηλώνοντας ύψη κορυφής έως και 9 μέτρα. Αυτό θα ήταν αρκετό για να ξεπεράσει το κενό που άφησε το πλήρωμα μεταξύ του σκάφους και της επιφάνειας του νερού.

Το πρωί της 20ής, το Ρόμπερτ άρχισε σιγά-σιγά να έχει προβλήματα. Στις 13:00, ένα ελικόπτερο πέταξε από πάνω και παρατήρησε μια έντονη κλίση. Η άκρη του καταστρώματος προς την μία πλευρά ήταν μέσα στο νερό και τρεις σωσίβιες σχεδίες είχαν φουσκώσει αυτόματα και είχαν επιπλεύσει ελεύθερες. Φωτογραφίες από το σημείο δείχνουν ότι το σκάφος δέχτηκε σφοδρά κύματα.

Στις 23 Νοεμβρίου, μετά τη βελτίωση του καιρού, ένα πλήρωμα προσωπικού της εταιρείας επέστρεψε στο Robert για να επιθεωρήσει τη ζημιά. Ο καπετάνιος εκτίμησε ότι το σκάφος είχε μετατοπιστεί περίπου 6 μέτρα. Η γεννήτρια εξακολουθούσε να λειτουργεί, αλλά το σύστημα νερού ψύξης της κύριας μηχανής δεν λειτουργούσε. Το δεξιό δωμάτιο του προωστήρα είχε μια μικρή διαρροή μέσα από μια ρωγμή στη γάστρα και έπαιρνε νερό.

Κατά τη διάρκεια δύο εβδομάδων, η ομάδα ανταπόκρισης έφτιαξε το σκάφος, σήκωσε τα πόδια του και το έδεσε σε ένα ρυμουλκό. Το Robert έφτασε με ασφάλεια πίσω στο λιμάνι της Αμέλια της Λουιζιάνα στις αρχές Δεκεμβρίου.

Η ζημιά στο γεωτρύπανο ήταν μεγάλη. Ο εξοπλισμός και το φορτίο είχαν μετατοπιστεί στο κατάστρωμα. Η δομή του σκάφους είχε υποστεί ζημιές σε πολλαπλές θέσεις. Τα τρία πόδια είχαν λυγίσει ελαφρώς μέσα στους πύργους τους και ο εξοπλισμός του γρύλου υπέστη ζημιά. Το συνολικό κόστος της επισκευής υπολογίστηκε σε περίπου 7 εκατομμύρια δολάρια!

Το NTSB εκτίμησε ότι η ένταση του ανέμου και των κυμάτων μεταφέρθηκε κάτω από τα πόδια στον βυθό της θάλασσας, όπου τα μαξιλάρια του ανυψωτικού σκάφους ήταν ενσωματωμένα στη λάσπη. Καθώς η δύναμη αυξανόταν, ο βυθός κάτω από το πλευρικό μαξιλάρι του λιμανιού πιθανότατα θρυμματίστηκε και μετατοπίστηκε στην κοντινή τρύπα και το πόδι πιθανότατα γλίστρησε μαζί του, προσδιόρισε η NTSB.