Τo 2023 υπήρξε σηµείο αναφοράς για το gov.gr καθώς αποτέλεσε το πρώτο πεδίο εισαγωγής της τεχνητής νοηµοσύνης στο ∆ηµόσιο µε τη χρήση του maigov. Περισσότερες από µία υπηρεσίες ανά ηµέρα προστέθηκαν τον ∆εκέµβριο (συνολικά 38) στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη gov.gr, η οποία περιλαµβάνει πλέον 1.646 λειτουργίες της δηµόσιας διοίκησης

Συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2023 στο gov.gr προστέθηκαν 189, καινούργιες ή προϋπάρχουσες (χωρίς να έχουν ενταχθεί), υπηρεσίες από 40 φορείς της δηµόσιας διοίκησης. Ακόµη, επιπλέον επτά φορείς ενέταξαν για πρώτη φορά υπηρεσίες τους στο gov.gr, ανάµεσα στους οποίους ο Αρειος Πάγος και το υπουργείο Κλιµατικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Επίσης διεγράφησαν 62 υπηρεσίες, οι οποίες είτε αντικαταστάθηκαν είτε καταργήθηκαν. Ολες αυτές οι λειτουργίες που παρέχονται στο gov.gr προέρχονται από 20 υπουργεία, την Προεδρία της Κυβέρνησης, 85 φορείς και οργανισµούς, 13 ανεξάρτητες αρχές και 13 περιφέρειες.

Οπως ανακοίνωσε το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, τo 2023 υπήρξε σηµείο αναφοράς για το gov.gr καθώς αποτέλεσε το πρώτο πεδίο εισαγωγής της τεχνητής νοηµοσύνης στο ελληνικό ∆ηµόσιο µε τη χρήση του maigov. Από την έναρξη της λειτουργίας του ψηφιακού βοηθού έχουν πραγµατοποιηθεί περισσότεροι από 200.000 διάλογοι, µέσω των οποίων οι πολίτες λαµβάνουν εξατοµικευµένες πληροφορίες γύρω από θέµατα της δηµόσιας διοίκησης. Μέσω του ψηφιακού βοηθού οι πολίτες πληκτρολογούν ή υπαγορεύουν το αίτηµά τους για το είδος της συναλλαγής που επιθυµούν.

«Ολος µας ο σχεδιασµός ξεκινάει και καταλήγει στον πολίτη, στη βελτίωση των προσφερόµενων υπηρεσιών µας προς αυτόν, στην απλούστευση της καθηµερινότητάς του. Εργαζόµαστε µεθοδικά στο πλαίσιο των κυβερνητικών στόχων του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ώστε στο τέλος της τετραετίας το σύνολο των διαδικασιών του δηµοσίου τοµέα να παρέχεται ψηφιακά και κάθε µέρα ερχόµαστε λίγο πιο κοντά σε αυτό. Τον Μάρτιο του 2020 το gov.gr ξεκίνησε µε 501 υπηρεσίες. Αναλογιστείτε τη διαδροµή µέχρι τις 1.646 του σήµερα», δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, ∆ηµήτρης Παπαστεργίου.

Οι υπηρεσίες που διατίθενται µέσω του gov.gr στηρίζονται στο κέντρο διαλειτουργικότητας, το πληροφοριακό σύστηµα που έχει αναπτύξει η Γενική Γραµµατεία Πληροφοριακών Συστηµάτων ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης µε στόχο τη διασύνδεση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του ∆ηµοσίου. Η «επικοινωνία» των συστηµάτων του ∆ηµοσίου εξασφαλίζεται µέσω αυτοµατοποιηµένων κλήσεων που γίνονται στο παρασκήνιο και για να πραγµατοποιηθούν στηρίζονται στη γνώριµη στους µηχανικούς πληροφορικής τεχνολογία XML Web Services. Το 2023 ολοκληρώθηκε µε περισσότερο από 1 δισ. ψηφιακές συναλλαγές πολιτών. Επίσης, µε στόχο την περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών, σε εξέλιξη βρίσκεται έργο της τάξεως των 24 εκατ. ευρώ που υλοποιείται ως συµφωνία-πλαίσιο, έχει 12 αναδόχους και θα επιτρέψει τα πληροφοριακά συστήµατα του ∆ηµοσίου να «µιλούν την ίδια γλώσσα». Οταν δηλαδή το συγκεκριµένο έργο ολοκληρωθεί, µέσα στο 2025, ο πολίτης θα περιορίζεται στη διατύπωση της ψηφιακής συναλλαγής που επιθυµεί, χωρίς δηλαδή να χρειάζεται να προχωρήσει στην υποβολή σειράς δικαιολογητικών. Η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του ∆ηµοσίου και η ύπαρξη του κέντρου διαλειτουργικότητας έχουν και απτά οικονοµικά οφέλη. Σύµφωνα µε παλαιότερη έρευνα της Deloitte (Ιούλιος 2022) σε συνεργασία µε το Ψηφιακό Παρατηρητήριο του ΣΕΒ, για κάθε αυτοµατοποιηµένη κλήση το ∆ηµόσιο εξοικονοµεί δύο ευρώ, στα οποία προστίθεται 1 ευρώ που γλιτώνουν οι πολίτες. Το δυνητικό όφελος σε βάθος πενταετίας εκτιµάται στα 3 δισ. για τους πολίτες και τη δηµόσια διοίκηση.

Μόνο τον ∆εκέµβριο προστέθηκαν 38 νέες λειτουργίες. Το 2023 ολοκληρώθηκε µε πάνω από 1 δισ. ψηφιακές συναλλαγές πολιτών.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")