Η ελληνική αγορά πετρελαιοειδών είναι προβληματική, παραβατική και εξόχως ζημιογόνα για όλους όσοι εμπλέκονται σε αυτή, τόνισε νωρίς σήμερα το απόγευμα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας  Πετρελαιοειδών, (ΣΕΕΠΕ), Γιάννης Αληγιζάκης, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ελίν, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, όταν ανέφερε 

Είναι ενδεικτικό της εικόνας που εμφανίζει σήμερα η αγορά πετρελαιοειδών το γεγονός ότι οι καταναλωτές αγοράζουν μέχρι και 21% μικρότερη ποσότητα καυσίμων από εκείνη που πληρώνουν, όπως δείχνουν στοιχεία έρευνας του ΕΜΠ για την παραβατικότητα στην ελληνική αντλία, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Συνδέσμου, το δίμηνο Αύγουστος - Σεπτέμβριος 2023, στην Αττική.

Προκειμένου να αποκατασταθεί η νομιμότητα στην αγορά, ο ΣΕΕΠΕ παρουσίασε πρόταση για εγκατάσταση ενός ολιστικού, ολοκληρωμένου ψηφιακού συστήματος παρακολούθησης της διακίνησης καυσίμων σε πραγματικό χρόνο, που θα εντοπίζει αυτόματα τυχόν διαφορές στο ισοζύγιο και οι οποίες θα παραπέμπουν σε νοθεία, λαθρεμπόριο και ελλειμματικές παραδόσεις και το οποίο θα οδηγεί σε στοχευμένους ελέγχους στην αγορά.

Έγινε δε ειδική μνεία στην Βουλγαρία, η οποία υπέφερε για χρόνια από έντονη παραβατικότητα στην αγορά πετρελαιοειδών, την οποία επέλυσε εφαρμόζοντας με επιτυχία ένα ανάλογο σύστημα.

"Η Βουλγαρία υπήρξε μια άκρως παραβατική χώρα. Άνθρωποι που εμπλέκονταν στο λαθρεμπόριο υγρών καυσίμων  δολοφονούνταν στους δρόμους. Όταν τέθηκε σε εφαρμογή το σύστημα, τον πρώτο κιόλας μήνα έκλεισαν 200 πρατήρια", είπε ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Χρήστος Τζιόλας.

Το νέο σύστημα όπως επισημάνθηκε βασίζεται στην πλήρη εφαρμογή του συστήματος ελέγχου εισροών - εκροών καυσίμων το οποίο έχει εγκατασταθεί μεν αλλά όχι σε όλο το εύρος της αγοράς, χωρίς την αναγκαία διαλειτουργικότητα και χωρίς επίσης, το κεντρικό σύστημα στο οποίο θα συγκεντρώνονται και θα διασταυρώνονται τα δεδομένα από τα εκατομμύρια κινήσεις διακίνησης καυσίμων που γίνονται καθημερινά.

ότι η κατάσταση βαίνει επιδεινούμενη, με ολοένα και περισσότερα πρατήρια υγρών καυσίμων να "περνούν", όπως είπε, στην παρανομία!

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών έχει εγκατασταθεί από το 2013 στα πρατήρια, όπου επενδύθηκαν 200 εκατ. ευρώ και από το 2019 στις εγκαταστάσεις των εταιρειών, όμως σε ατελή μορφή, καθώς δεν υπήρχε η δυνατότητα διασταύρωσης και ελέγχου.

«Πρέπει να περάσουμε σε νέο μοντέλο ελέγχων», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ ο οποίος μίλησε για στρεβλώσεις στην αγοπρά που πληγώνουν τον ανταγωνισμό αν και εξέφρασε την ικανοποίηση του κλάδου για τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, για αυστηροποίηση των ποινών και έλεγχο του λαθρεμπορίου.

"Υπάρχει παραγωγικός διάλογος με το υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ που είναι στη σωστή κατεύθυνση. Αυτός ο διάλογος πρέπει να έχει συνέχεια και να επεκταθεί και στα άλλα υπουργεία ώστε η αγορά να λειτουργήσει σε υγιές περιβάλλον", πρόσθεσε.

Όπως είπε ο ίδιος, το ολοκληρωμένο σύστημα εφαρμόζεται ήδη από τις εταιρείες εμπορίας για την παρακολούθηση της διακίνησης στο δίκτυο πρατηρίων που ελέγχουν και έχει αποδειχθεί αξιόπιστο, με τον κ. Αλιγηζάκη να αναφέρει ότι έχει λάβει διαβεβαίωση από την ΑΑΔΕ ότι το σύστημα θα εφαρμοστεί πλήρως έως την αρχή του 2025.

Το προεδρείο του ΣΕΕΠΕ δεν παρέλειψε, τέλος, να αναφέρει ότι η επιβολή ανώτατου ορίου τιμών στις τιμές των υγρών καυσίμων συμβάλει στην παραβατικότητα και ότι οΣύνδεσμος έχει καταθέσει αίτημα για την άρση του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους της εμπορίας καυσίμων

Με το πλαφόν, υποστηρίζουν στον ΣΕΕΠΕ και σε συνδυασμό με τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τη λαθραία διακίνηση καυσίμων οδηγείται ο κλάδος σε ζημιές που έχουν ξεπεράσει, από το 2010, τα 450 εκατ. ευρώ.