Έπ’ ευκαιρία της 73ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης αναδημοσιεύουμε ένα πολύ σημαντικό άρθρο του υπουργού Ανάπτυξης κ. Χρήστου Φώλια από την εφημερίδα Το ΒΗΜΑ (07/09/2008) που πιστεύουμε ότι παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους αναγνώστες του energia.gr.

Έπ’ ευκαιρία της 73ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης αναδημοσιεύουμε ένα πολύ σημαντικό άρθρο του υπουργού Ανάπτυξης κ. Χρήστου Φώλια από την εφημερίδα Το ΒΗΜΑ (07/09/2008) που πιστεύουμε ότι παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους αναγνώστες του energia.gr. Οι προκλήσεις είναι πολλές και μεγάλες. Η ενεργειακή ασφάλεια και η ανάγκη για καθαρότερο περιβάλλον, το νοικοκύρεμα της αγοράς και ο ενημερωμένος καταναλωτής, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και η επίτευξη των στόχων της στρατηγικής της Λισαβόνας είναι μείζονα ζητήματα για τα οποία εργαζόμαστε προκειμένου να πετύχουμε τους στόχους μας προς όφελος της χώρας και των πολιτών.

Στον τομέα της ενέργειας:

  • Στοχεύουμε στην ενίσχυση του γεωστρατηγικού ρόλου της Ελλάδας για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, αλλά και την προβολή της χώρας ως ενεργειακού κόμβου προς την Ευρώπη.
  • Προωθούμε τη μείωση της πετρελαϊκής εξάρτησης της χώρας και τη σταδιακή υποκατάσταση του πετρελαίου από το φυσικό αέριο, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και τα βιοκαύσιμα, με στόχο τη μείωση των δαπανών για την εισαγωγή καυσίμων, αλλά και των εκπομπών των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Στην κατεύθυνση αυτή προκηρύσσουμε διαγωνισμούς για τη δημιουργία τριών νέων Εταιρειών Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) στις περιοχές της Στερεάς Ελλάδας, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με στόχο την επέκταση της χρήσης φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα αμέσως μόλις λάβουμε το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
  • Προωθούμε την εξοικονόμηση και ορθολογική χρήση ενέργειας και άλλων μορφών ενέργειας φιλικών προς το περιβάλλον (ΑΠΕ). Απλοποιούμε τις αδειοδοτικές και λοιπές διαδικασίες με την πρόβλεψη ελκυστικών, αλλά όχι υπέρμετρων, κινήτρων για την περαιτέρω απρόσκοπτη ανάπτυξη επενδύσεων ΑΠΕ και την ταχύρρυθμη διείσδυσή τους στην ελληνική ενεργειακή αγορά. Για τον σκοπό αυτόν προωθούμε ρυθμίσεις για απελευθέρωση της αγοράς φωτοβολταϊκών συστημάτων, ενώ παράλληλα συγκροτούμε επιτροπή για την επεξεργασία προτάσεων αναφορικά με τη δημιουργία ενιαίου και αρμονικού πλαισίου ανάπτυξης ιδιωτικών επενδύσεων ΑΠΕ.
  • Ενισχύουμε και εκσυγχρονίζουμε το σύστημα παραγωγής, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, παράλληλα με την υλοποίηση των ενεργειακών υποδομών και των ιδιωτικών ενεργειακών επενδύσεων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων. Ηδη σχεδιάζουμε την άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για τη δημιουργία νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που θα στοχεύουν στην αντιμετώπιση της ζήτησης αιχμής το καλοκαίρι του 2009. Σε συνεργασία με τον Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος (ΔΕΣΜΗΕ) πρόκειται να διαμορφωθούν τεύχη διακήρυξης που να εγγυώνται τη δυνατότητα υλοποίησης και θέσης σε λειτουργία των νέων μονάδων το αργότερο ως τον Ιούλιο του 2009 προκειμένου να ενισχύσουμε περαιτέρω το δίκτυο και να διασφαλίσουμε την ομαλή παροχή ενέργειας στη χώρα, ιδίως κατά τους πλέον «δύσκολους» μήνες από πλευράς κατανάλωσης. Ο προγραμματισμός είναι φιλόδοξος αλλά η αποφασιστικότητα για την υλοποίησή του είναι δεδομένη.
  • Δημιουργούμε, σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς, το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο και αναλαμβάνουμε σημαντικές πρωτοβουλίες με σκοπό την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας μέσω των απαιτούμενων παρεμβάσεων σε συστήματα και συνοδευτικές επενδύσεις. Διασφαλίζουμε ελκυστικό περιβάλλον ενισχύοντας τις ιδιωτικές επενδύσεις και εξασφαλίζουμε καλύτερης ποιότητας υπηρεσίες αλλά και βέλτιστες τιμές για τους καταναλωτές.
  • Ενσωματώνοντας τους ευρύτερους ευρωπαϊκούς αναπτυξιακούς στόχους αλλά και τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις της χώρας μας, δουλεύουμε υπεύθυνα για την κατάρτιση του μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού με ορίζοντα το 2020. Για πρώτη φορά η χώρα μας θα έχει έναν ολοκληρωμένο μακροχρόνιο σχεδιασμό και προγραμματισμό του ενεργειακού μέλλοντός της.
  • Επεκτείνουμε την εποπτεία της αγοράς πετρελαιοειδών για την ενίσχυση του ανταγωνισμού.

Στο μέτωπο της αγοράς και για την καλύτερη δυνατή εφαρμογή όλων των μέτρων ρύθμισης και νοικοκυρέματος της αγοράς προωθείται η αναδιοργάνωση των ελεγκτικών μηχανισμών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου μέσω της δημιουργίας ενός ενιαίου διοικητικού τομέα, ο οποίος θα περιλαμβάνει υφιστάμενες οργανικές μονάδες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου. Επικεφαλής αυτού του οργανωτικού σχήματος θα είναι ένας Ειδικός Γραμματέας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Το όνομα της νέας υπηρεσίας είναι «Υπηρεσία Εποπτείας Αγοράς». Η υπαγωγή σε ένα ενιαίο διοικητικό σχήμα, άμεσης εποπτείας, όλων των υπηρεσιών ελέγχου και έρευνας αγοράς εκτιμάται ότι θα έχει καλύτερα αποτελέσματα από το υφιστάμενο κατακερματισμένο οργανωτικό σχήμα, όπου η δυνατότητα συντονισμένων ελεγκτικών δραστηριοτήτων έχει αποδειχθεί συστημικά πολύ περιορισμένη.

Οι αρμοδιότητες της νέας υπηρεσίας, σύμφωνα με την αποστολή της, διακρίνονται σε τρεις ευρείες κατηγορίες: ελεγκτικές, κοστολογικές και τιμοληπτικές. Με τον τρόπο αυτόν η υπηρεσία είναι σε θέση όχι απλώς να διαπιστώνει παραβάσεις της νομοθεσίας και να επιβάλλει τις προβλεπόμενες κυρώσεις, αλλά να μπορεί να αναλύει τις συγκεκριμένες περιπτώσεις συλλέγοντας κοστολογικά στοιχεία και καταγράφοντας τιμές, ώστε να είναι δυνατή η διαμόρφωση εικόνας για τη συνολική πορεία διαμόρφωσης της τιμολογιακής πολιτικής ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας.

Προβλέπονται αυστηρές ποινές (μέχρι 300.000 ευρώ) για τη μη συμμόρφωση των ελεγχομένων και ρυθμίζεται η διαδικασία επιβολής ποινών και αμφισβήτησης των σχετικών διοικητικών πράξεων.

Προβλέπονται ευρείες δυνατότητες συνεργασίας με άλλες δημόσιες αρχές και η μη συμμόρφωση με τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα. Τέλος, αξιοποιούνται νομικές ρυθμίσεις που προβλέπουν σύντομες δικονομικές προθεσμίες για εκδίκαση υποθέσεων αγορανομικού ενδιαφέροντος, όπως συμβαίνει και με την Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.

Επίσης, βασικές προτεραιότητες για το επόμενο διάστημα είναι:

  • Η ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας για τον τερματισμό της αυθαιρεσίας στο καθεστώς λειτουργίας των εισπρακτικών εταιρειών.
  • Δημιουργία γραφείων προστασίας καταναλωτή στην περιφέρεια και ιδιαίτερα στις πρωτεύουσες νομών, σε συνεργασία με τα επιμελητήρια και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
  • Η αναβάθμιση της λειτουργίας της γραμμής καταναλωτή 1520 και η μετεξέλιξη σε ένα σύγχρονο call center που θα δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης πολλαπλών και κυρίως γρήγορων δράσεων προς όφελος του καταναλωτή.
  • Η διενέργεια καμπάνιας ενημέρωσης των πολιτών για τις δυνατότητες, τις ευκαιρίες, αλλά και τους κινδύνους που υπάρχουν στην ενιαία εσωτερική αγορά της ΕΕ και στον τομέα του ηλεκτρονικώς επιχειρείν.
  • Η δημιουργία δικτύου με σχολεία και άλλες εκπαιδευτικές μονάδες για τη διοργάνωση ημερίδων ενημέρωσης γύρω από θέματα καταναλωτή, αλλά και για την εκπαίδευση και την κατάρτιση μαθητών και γονέων.
  • Η αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ΕΣΠΑ για την ενίσχυση των εργαστηριακών υποδομών, των δυνατοτήτων και των διαδικασιών εποπτείας της αγοράς και της δημιουργίας βάσεων δεδομένων με μητρώα και αποτελέσματα ελέγχων.

Στον τομέα της βιομηχανικής πολιτικής προωθείται η περιβαλλοντική εξυγίανση των «κορεσμένων βιομηχανικών περιοχών», η δημιουργία νέου τύπου «επιχειρηματικών πάρκων» με απελευθέρωση των δραστηριοτήτων του τριτογενούς τομέα και αδειοδότηση των μεταποιητικών δραστηριοτήτων εντός μόλις 45 ημερών.

Σε ό,τι αφορά την απλούστευση των διαδικασιών ίδρυσης μιας εταιρείας, άμεση προτεραιότητα είναι η εφαρμογή του one stop shop. Ο επιχειρηματίας θα προσέρχεται στην υπηρεσία one stop shop (σημείο υποδοχής) σε κάθε επιμελητήριο της χώρας, θα εγγράφεται άμεσα και στη συνέχεια θα προσέρχεται μόνο στη ΔΟΥ για καταβολή του ενιαίου τέλους και έναρξη εργασιών, χωρίς να χρειάζεται να προσκομίζει ξανά τα νομιμοποιητικά έγγραφα της εταιρείας πουθενά αλλού, εκτός από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).

Ολοι οι φορείς που θα απαιτούν στοιχεία που αφορούν τη νομική και φορολογική υπόσταση της εταιρείας θα συναλλάσσονται και θα τα αντλούν από το ΓΕΜΗ. Παράλληλα προωθείται ο εκσυγχρονισμός των επιμελητηρίων στο πλαίσιο της αποδοτικότερης λειτουργίας τους.